Kennisnet
Zoetermeer, 31 augustus 2005
Make-a-Game: jij gaat het maken!
SURFnet en Kennisnet lanceren nieuwe wedstrijd in het bouwen van games
SURFnet en Kennisnet organiseren dit schooljaar een nieuwe wedstrijd die nauw aansluit bij
de leefwereld van leerlingen uit het voortgezet onderwijs. Leerlingen worden uitgedaagd in
teamverband een educatieve game te ontwerpen en te bouwen. SURFnet en Kennisnet werken
structureel samen aan het onderzoeken en ontwikkelen van innovatieve educatieve
ICT-toepassingen voor het onderwijs. Met deze wedstrijd willen zij het gebruik van games
in het onderwijs stimuleren. Dit schooljaar wordt de wedstrijd Make-a-Game als pilot
gelanceerd, na afloop wordt bekeken of deze volgend schooljaar een vervolg krijgt.
Inschrijven en bouwen
Op 12 september start de inschrijving voor Make-a-Game. Teams van twee tot vijf leerlingen
uit het voortgezet onderwijs kunnen zich onder leiding van een docent van hun eigen
school, tot 25 november inschrijven voor deze wedstrijd. Ze krijgen tot eind maart 2006
de tijd om de game te bouwen en in te leveren. De game moet gebouwd worden met een
speciaal softwarepakket, ontwikkeld door prof. dr. Mark Overmars van de Universiteit
Utrecht. Overmars heeft diverse softwareprogramma.s ontwikkeld speciaal voor kinderen en
jongeren en doceert onder meer aan de masteropleiding Game and Media Technology. Het
bouwen van een game vereist creativiteit, kennis van het onderwerp van de game, gevoel
voor geluidseffecten en natuurlijk kennis van het programmeren.
Inschrijven kan via de site www.make-a-game.nl. Op deze site staat alle informatie over de
wedstrijd. Er zijn voorbeelden te vinden van onderwerpen die in een educatieve game
uitgewerkt kunnen worden, handleidingen voor het softwareprogramma en informatie over
educatieve games in het onderwijs. Daarnaast is er binnenkort een forum beschikbaar
waarop de teams elkaar om hulp kunnen vragen. Ter voorbereiding op de wedstrijd wordt
voor docenten die geĂŻnteresseerd zijn in deelname een aantal gratis workshops
georganiseerd, waar ingegaan wordt op het gebruik van games in het onderwijs, het bouwen
van games en hoe Make-a-Game in de lessen ingezet kan worden.
Jurering en finale
De games die door de teams gebouwd worden, zullen door verschillende jury.s worden
beoordeeld op zowel de .funfactor. als op de educatieve aspecten. Ook de deelnemende
leerlingen zelf hebben een rol in de beoordeling van de games: zij bepalen welke game de
deelnemersprijs krijgt. Een jury van (aankomende) docenten bepaalt welk team de
game-didactiekprijs krijgt. De grootste kanshebbers presenteren hun inzending tijdens de
feestelijke finale op 28 juni 2006 voor het publiek en een vakjury van experts op het
gebied van onderwijs, games en didactiek. De vakjury bepaalt welk team de hoofdprijs
krijgt.
---