Ingezonden persbericht

Driekwart van de organisaties bedrijfsblind

VOORBURG, 20050911 -- Driekwart van de organisaties zegt last te hebben van bedrijfsblindheid. Veelal is er geen structureel beleid om bedrijfsblindheid te voorkomen. Dit blijkt uit een onderzoek van het adviesbureau Symbio6 naar de rol van buitenstaanders bij innovatie. "Deze uitkomst verrast ons, dit latente probleem lijkt wel een blinde vlek", aldus de onderzoekers.


Gekleurde bril

Een belangrijk knelpunt bij innoveren is bedrijfsblindheid. Dit ontstaat vaak in teams met medewerkers die meerdere jaren met elkaar samenwerken. "Het is ook moeilijk situaties anders te zien met een gekleurde bril op je neus", aldus de onderzoekers. Een manier om afstand te nemen is buitenstaanders in te schakelen. Deze zijn niet emotioneel betrokken en leveren een frisse kijk op de zaak op.

Friskijkers

Buitenstaanders komen in verschillende gedaantes voor in een organisatie, van commissaris tot friskijkers tijdens brainstormbijeenkomsten. Symbio6 onderzocht wat de toegevoegde waarde is van friskijkers tijdens een brainstorm. Een friskijker is een persoon die onbevangen en ongebonden participeert in een creatief proces: een 'blanco' deelnemer.

Taboes bespreekbaar

Volgens de onderzoekers helpt het inzetten van friskijkers zeker tegen bedrijfsblindheid en is hun rol zelfs onderschat. Slechts 8% van de ondervraagde organisaties werkt wel eens met friskijkers. Buitenstaanders blijken bijvoorbeeld heel goed in staat snel taboes en kernproblemen naar boven te halen. Hun 'domme' vragen zetten de direct betrokken aan het denken. Door hun andere invalshoek zijn friskijkers vaak als eerste in staat patroondoorbrekende ideeën te bedenken.

Rompslomp

Een groot knelpunt is dat organisaties er simpelweg niet aan denken om derden te betrekken bij een brainstorm. Verder zijn vertrouwelijkheid en de rompslomp om externen in te huren veel voorkomende belemmeringen.
De ideale friskijker dient over een goede omgevingssensitiviteit te beschikken. Het ideale profiel sluit meer aan bij bescheiden mensen dan bij personen met een groot ego. Een friskijker dient wel enige kennis van zaken te hebben, te fris is ook weer niet goed.

Zelf bedrijfsblindheid?

Is uw organisatie ook bedrijfsblind? U kunt dit achterhalen door een test op de website www.friskijkers.nl te doen. Hier kunt u ook het gehele onderzoek downloaden.

Over Symbio6

Symbio6 is een adviesbureau voor innovatief beleid dat zich heeft gespecialiseerd in creatief denken in de publieke sector. Symbio6 helpt organisaties met het genereren en realiseren van ideeën.