Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Toespraak van de minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, bij de doop van een nieuw schip van de Koninklijke Nederlandse Redding maatschappij in Ter Heijde

(alleen uitgesproken tekst geldt)

Dames en heren,

Ik vind het een hele eer dat ik de nieuwe reddingsboot van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij mag dopen: de George Dijkstra.

Het dopen van een schip is een prachtige traditie in de scheepvaart.

Een traditie die voorbehouden is aan vrouwen.

Vandaar ook, denk ik, dat er zo vaak een vrouw op Verkeer en Waterstaat zit. Inmiddels ben ik na twee jaar ministerschap een ervaringsdeskundige, dus heb ik regelmatig met dat bijltje gehakt, had ik contant geld op zak, en had de fles champagne precies de juiste snelheid.

Maar los van het feit dat ik schepen dopen leuk vind, wil ik met mijn aanwezigheid ook de goede relatie tussen uw organisatie en mijn ministerie bekrachtigen.

Ik wil deze gelegenheid benutten om mijn grote waardering uit te spreken voor uw werk.

De vele vrijwilligers van uw organisatie doen echt fantastisch werk.

U kunt trots zijn op de voortreffelijke wijze waarop u nu al meer dan 180 jaar uw werk doet.

Geen zee gaat u te hoog! Letterlijk en figuurlijk.

Ondanks dat uw organisatie dus al heel lang bestaat, gaat u steeds weer met uw tijd mee.

De KNRM heeft duidelijk de wil om te anticiperen op nieuwe ontwikkelingen.

Op zichzelf is dat logisch, want vernieuwingen betekenen in het algemeen meer professionaliteit en - in uw geval - scheelt dat mensenlevens.

U investeert dus in de modernste middelen om uw missie goed uit te oefenen.

En de overheid steunt u daarbij.

Ik ben blij te kunnen melden dat mijn departement een paar dagen geleden uw organisatie de financiële middelen heeft toegezegd - 180.000 euro om precies te zijn - om transponders aan te schaffen. Straks kunnen dan zowel deze nieuwe reddingsboot als de dertig andere boten met transponders worden uitgerust.

Uw organisatie draagt de kosten voor de inbouw.

De coördinatie van de hulpverlening verloopt met transponders stukken soepeler.

Het Kustwachtcentrum en de Reddingmaatschappij weten straks nauwkeuriger waar de schepen in nood varen en de inzet kan beter worden gecoördineerd.

Pure winst dus voor de beide organisaties, maar vooral voor de schepen en drenkelingen die in nood verkeren.

En dan heb ik nog een nieuwtje.

Het streven van het kabinet is dat de overheid zo efficiënt en transparant mogelijk opereert voor burgers en bedrijven.

Dat is de reden dat het kabinet vorige week besloten heeft tot meer samenwerking tussen de ministeries die betrokken zijn bij de Kustwacht.

Het voert te ver om nu alle voorstellen op te sommen, maar ik kan u verzekeren dat door dit besluit de Kustwacht nog professioneler en adequater kan opereren. De hervorming wordt zo omvangrijk dat sprake zal zijn van een 'Kustwacht Nederland Nieuwe Stijl'.

In de nieuwe organisatie zal onder meer de informatiepositie van het Kustwachtcentrum in Den Helder sterker zijn.

Samen met de transponders waar uw moderne vloot straks mee is uitgerust, kunnen we dan weer jaren vooruit.

Dames en heren,

Ik hoop natuurlijk dat de George Dijkstra weinig hoeft uit te varen, maar als het nodig is, dan heeft u een prima boot ter beschikking.

Ik ben ook blij dat u steeds nog voldoende gemotiveerde mensen weet te behouden en te werven om het reddingswerk te doen.

Ongeveer 800 vrijwilligers en een aantal beroepskrachten maken het werk mogelijk en redden jaarlijks wel drieduizend mensen.

Een prestatie om trots op te zijn.

En misschien ook wel een lichtend voorbeeld voor onze huidige samenleving, die dringend behoefte heeft aan meer gemeenschapszin en saamhorigheid.

Tot slot wil ik de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij nogmaals van harte feliciteren met deze nieuwe reddingsboot.

Ik dank u voor uw aandacht.