Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
ROTTERDAM MODESTAD BIJ CBK ROTTERDAM
met de groepstentoonstelling 'Zonder Label' van gastcuratoren Nadia van Luijk en Merel van der Weij
Het Centrum Beeldende Kunst Rotterdam organiseert in september een modemaand. De groepstentoonstelling 'Zonder Label' van 10 september tot 9 oktober gaat over de synthese van modevormgeving en beeldende kunst. 'Zonder Label' wordt samengesteld door kunstenaars Nadia van Luijk en Merel van der Weij die hiervoor veertien beeldend kunstenaars en modevormgevers uitnodigden. Mode en beeldende kunst flirten al langer met elkaar, en zijn niet altijd even goed te onderscheiden, zo bewijst hun tentoonstelling. Vanuit beide vakgebieden laten de veertien exposanten onder meer zien hoe mode een identiteit verschaft. Het 'customizen' tegenwoordig maakt kleding individueler dan ooit, maar het blijft een maskerade. De expositie toont dit verschijnsel zonder het als goed of verraderlijk te 'bestempelen', vandaar de titel 'Zonder Label'. Bij hun selectie putten Van Luijk en Van der Weij ook uit de Artotheekcollectie, waar zij werken uitkiezen die ook spelen met aankleding en patronen. Daarbij richt het CBK een boetiek in, ontworpen door Guido Marsille. In deze Createboutique zijn kleding en accessoires te koop. Ook de talkshow van de High Tea & Talk op 25 september is geheel gewijd aan mode.
'Zonder Label' accentueert en visualiseert de synthese van modevormgeving en beeldende kunst. Het hedendaagse tijdsbeeld wordt hierbij benadrukt. Grenzen van verschillende kunstdisciplines zijn vervaagd doordat de hedendaagse kunstenaar en vormgever een enorm palet aan technieken en materialen kan gebruiken. Boeiende syntheses zijn het gevolg. Het autonome beeld van een zittende witte teddybeer van Hans van der Ham zou je vanuit mode kunnen interpreteren, het is slechts een omhulsel, een soort jas in de vorm van een beer. Zoals de mens zijn identiteit in kleding uitdrukt, zo geeft hier de 'jas' zelf de identiteit van de drager prijs. Een ander beeld van hem toont een personage dat met grove stiksels en lappen bij elkaar wordt gehouden, als een harnas. Hoewel hij uit klei is opgebouwd is de associatie naar modevormgeving snel gemaakt. Mode-gerelateerde facetten zijn ook te vinden in de schilderijen van Saskia Dekker en Malou Elshout en in de sculpturen van Sabi van Hemert.
De ontwerpen van Sanne van Avenhuis stellen de waarde van geld ter discussie. Zij toont een onderbroek en schoenen gemaakt van Zimbabwe dollars. Geld in Zimbabwe is zo weinig waard dat het goedkoper is om kleding van papiergeld te maken dan om er kleding van te kopen. Het werk van modeontwerpster Brigitte Hendrix gaat in op gezichtsbedrog. Haar kleding is gebaseerd op 17e-eeuwse schilderijen waarop in de eerste instantie niets aan de hand lijkt, totdat je merkt dat de vis die tussen allerlei heerlijkheden ligt half aan het rotten is, 'something here is horribly wrong'.
Luchtigheid is te zien in het werk van Kellie Smits, zij toont een zweetjurk en een bordrok, waarbij de functionaliteit van kleding een meerwaarde krijgt. Het kledingsieraad van Marcella Tessari accentueert bepaalde lichaamsvormen en heeft als uitgangspunt de Erasmusbrug. Zij heeft tevens een aantal handgemaakte stoffen ontworpen waarin ze haar eigen visie van de kosmos ontvouwt.
Deelnemende kunstenaars en modeontwerpers in 'Zonder Label':
- Textielverwerking
Saskia Dekker, Malou Elshout, Esmé Valk
- Objecten
Sanne Avenhuis, Sabi van Hemert, Hans van der Ham
- 2D / Collages / Patronen
Maria Ikonomopoulou, Yke Schotten, Suzanne van Griensven (SPAM)
Compositie van werk uit de Artotheekcollectie
- Kleding
Jolanda van den Broek, Brigitte Hendrix, Marcella Tessari, Kellie Smits,
Valerie van Leersum, Hamid Ed-Dakhissi
10 september t/m 9 oktober 2005
Zaterdag 10 september - Openstelling met happening.
Zondag 25 september - 'High Tea & Talk': met diverse sprekers en workshops
Centrum Beeldende Kunst Rotterdam
Nieuwe Binnenweg 75
3014 GE Rotterdam
www.cbk.rotterdam.nl
di t/m zo 12:00-17:00 (op zaterdag is de tentoonstellingsruimte al vanaf 10:00 open)