VenW start proef met waarschuwingsbord tegen kantelen vrachtwagens
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat start een praktijkproef met
een verkeersbord dat vrachtwagenchauffeurs attendeert op bochten met
een verhoogd risico op kantelen. Op het bord staat een adviessnelheid.
Uit rijproeven blijkt dat vrachtwagens met de juiste snelheid alle
bochten veilig kunnen nemen.
Het waarschuwingsbord is neergezet in zes bochten van op- en afritten
in Zuid-Holland en Friesland waar volgens beroepschauffeurs een hoger
risico op kantelen is. Uit de proef, die is opgezet in samenwerking
met de transportbranche, moet blijken of chauffeurs inderdaad hun
snelheid minderen door de waarschuwing. Afhankelijk van de resultaten
volgt een vervolg op de proef of eventueel landelijke invoering van
het nieuwe verkeersbord. De uitkomsten worden begin 2006 verwacht.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat onderzoekt daarnaast
verschillende andere maatregelen om het kantelen van vrachtwagens
tegen te gaan. Te denken valt aan technologische systemen in
vrachtwagens die de chauffeur waarschuwen of zelfs ingrijpen als zijn
of haar truck dreigt te kantelen. Daarnaast doen Rijkswaterstaat en
het Korps Landelijke Politiediensten onderzoek naar de oorzaken en
gevolgen van kantelongevallen. Voor het onderzoek vergaren zij
informatie bij meerdere partijen. Verder onderzoekt Rijkswaterstaat de
mogelijkheden om gekantelde vrachtwagens sneller te bergen.
Vorige week ontstonden op de A58 en A27 verkeersproblemen als gevolg
van gekantelde vrachtwagens. Gemiddeld gebeurt dat in Nederland twee
keer per week. Behalve de slachtoffers die kunnen vallen bij
dergelijke ongelukken, leiden gekantelde vrachtwagens ook tot files en
economische kosten.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat