Gemeente Abcoude
AGENDA/BESLUITENLIJST
VAN DE VERGADERING VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN ABCOUDE
D.D. 30 augustus 2005
O P E N B A A R
PORTEFEUILLE: burgemeester J. Streng
1. Concept-besluitenlijst van de B&W-vergadering d.d. 23 augustus 2005.
Toelichting:
Wekelijks wordt de besluitenlijst van de vorige vergadering vastgesteld.
Ambtelijk advies:
Instemmen met de besluitenlijst.
B&W-besluit:
Overeenkomstig voorstel besloten.
2. Veiligheidsregio.
(Aangehouden 23-8 j.l.)
B&W-besluit:
B&W wensen de nadrukkelijke kanttekening te plaatsen, dat geen sprake is van juist evenwicht tussen
de bijdragen van de kleine gemeenten en de zeggenschap over de besteding van middelen. Het risico
(m.n. t.a.v. terreurbestrijding) bij kleine gemeenten is veel minder dan bij grote gemeenten hetgeen een
mindere bijdrage rechtvaardigt. Indien onverhoopt toch een gelijke bijdrage onontkoombaar is, dan
dient in ieder geval sprake te zijn van gelijke zeggenschap. Zowel richting gemeenteraad en de andere
deelnemende gemeenten moet dit schriftelijk gecommuniceerd worden.
PORTEFEUILLE: wethouder T. de Roode
1. Zonder vergunning gebouwde overkapping op het perceel Jacob van Gaesbeeklaan 14 te
Abcoude.
(Aangehouden 23-8 j.l.)
Toelichting:
Het perceel waarop de overkapping staat heeft de bestemming Tuinen. Op de als zodanig bestemde
gronden mogen ten behoeve van de bestemming uitsluitend bouwwerken, geen gebouwen en geen
overkappingen zijnde, worden gebouwd. Nu de overkapping in strijd is met het vigerende
bestemmingsplan ligt legalisering niet in de rede. De zienswijzen nopen niet tot een ander oordeel. Er
kan derhalve handhavend worden opgetreden.
Ambtelijk advies:
Geadviseerd wordt handhavend op te treden tegen de zonder vergunning gebouwde overkapping.
B&W-besluit:
Wordt aangehouden tot 6-9.
2. Fort Abcoude.
Toelichting:
Geconstateerd is dat de afvalwaterafvoer op het fort niet aan de wettelijke milieueisen (WVO) voldoet.
De kosten om een adequate afvoer te krijgen bedragen tussen de 4.000 en 20.000.
Natuurmonumenten neemt het fort alleen over als aan de wettelijk gestelde eisen wordt voldaan. In
overleg met Natuurmonumenten kan de vereniging zich ook vinden in de vergoeding van de minimale
kosten ( 4.000) die hiermee gemoeid zijn.
Ambtelijk advies:
De kosten van een verbeterde septictank aan natuurmonumenten vergoeden, zodat de afvalwater
afvoer aan de wettelijke milieueisen kan voldoen. Het budget voor onderhoud van het fort wordt
hiermee met 2.000 overschreden./Een besluit nemen over de datum van festiviteiten rondom de
overdracht.
B&W-besluit:
Niet conform. B&W stellen zich op het standpunt, dat geen feestelijkheden plaatsvinden alvorens de
overdracht formeel is vastgelegd (notarieel). De portefeuillehouder overlegt nog met
Natuurmonumenten om de kosten van de septictank ten laste van Natuurmonumenten te laten komen.
Uiteindelijk dient overname in de huidige staat plaats te vinden. Overigens moet dit geen breekpunt
vormen.
---
PORTEFEUILLE: wethouder Y.M.G. van den Heerik
1. Verzoek om schriftelijke goedkeuring als bedoeld in artikel 18 lid 1 van de tussen de eigenaar
c.q. verhuurder en de gemeente gesloten koopovereenkomst om een gedeelte van de
bedrijfsruimte aan de Hollandse Kade 4 en 5 op het bedrijventerrein te verhuren.
Toelichting:
De eigenaar c.q. verhuurder van een bedrijfspand aan de Hollandse Kade 4 en 5 heeft een concept
huurovereenkomst en bijbehorende stukken overhandigd aan de gemeente waarin hij de gemeente
vraagt om een gedeelte van zijn bedrijfsruimte te mogen verhuren aan een derde. De onderhavige
huurovereenkomst is getoetst aan de geldende verhuurvoorwaarden en voldoet aan deze eisen, mits
een bepaling in de definitieve huurovereenkomst wordt opgenomen dat onderverhuur absoluut niet is
toegestaan. Voorgesteld wordt aan het college om schriftelijke goedkeuring als bedoeld in artikel 18 lid
1 van de tussen de eigenaar c.q. verhuurder en de gemeente gesloten koopovereenkomst, te verlenen.
Ambtelijk advies:
Toestemming verlenen aan de eigenaar c.q. verhuurder om een gedeelte van de bedrijfsruimte aan de
Hollandse Kade 4 en 5 te verhuren, mits in de definitieve huurovereenkomst een bepaling wordt
opgenomen dat onderverhuur absoluut niet is toegestaan.
B&W-besluit:
Overeenkomstig voorstel besloten.
2. Verzoek om schriftelijke goedkeuring als bedoeld in artikel 18 lid 1 van de tussen de eigenaar
c.q. verhuurder en de gemeente gesloten koopovereenkomst om een gedeelte van de
bedrijfsruimte aan de Hollandse Kade 16 op het bedrijventerrein te verhuren.
Toelichting:
De eigenaar c.q. verhuurder van een bedrijfspand aan de Hollandse Kade 16 heeft een concept
huurovereenkomst en bijbehorende stukken overhandigd aan de gemeente waarin hij de gemeente
vraagt om een gedeelte van zijn bedrijfsruimte te mogen verhuren aan een derde. De onderhavige
huurovereenkomst is getoetst aan de geldende verhuurvoorwaarden en voldoet aan deze eisen, mits
een bepaling in de definitieve huurovereenkomst wordt opgenomen dat onderverhuur absoluut niet is
toegestaan. Voorgesteld wordt aan het college om schriftelijke goedkeuring als bedoeld in artikel 18 lid
1 van de tussen de eigenaar c.q. verhuurder en de gemeente gesloten koopovereenkomst, te verlenen.
Ambtelijk advies:
Toestemming verlenen aan de eigenaar c.q. verhuurder om een gedeelte van de bedrijfsruimte aan de
Hollandse Kade 16 te verhuren, mits in de definitieve huurovereenkomst een bepaling wordt
opgenomen dat onderverhuur absoluut niet is toegestaan.
B&W-besluit:
Wordt twee weken aangehouden.
PORTEFEUILLE: wethouder E. Doorn
1. Verzoek om subsidie van de Stichting Publikaties Oud-Utrecht.
Toelichting:
Stichting Publikaties Oud-Utrecht (SPOU) heeft de gemeente Abcoude gevraagd om een financiële
bijdrage om te komen tot de uitgave van een deel in het Monumenten Inventarisatie Project over
Abcoude. Gekeken is of het initiatief van de SPOU bekostigd kan worden uit het budget reserve kunst
aankopen. Gebleken is dat deze post inmiddels is opgeheven. Als incidentele subsidie valt de
aanvraag buiten de reikwijdte van de regeling incidentele subsidies van de gemeente Abcoude. Hierin
wordt als voorwaarde gesteld dat de activiteit moet worden georganiseerd door een instelling of
vereniging uit de eigen gemeente. Bovendien moet er duidelijk sprake zijn van een bijzondere activiteit
die normaliter niet tot de taakrealisatie behoort. Daarbij komt ook nog dat het budget van de regeling
incidentele subsidies niet toereikend is. Geadviseerd wordt het verzoek om een financiële bijdrage af te
wijzen.
Ambtelijk advies:
Het verzoek om subsidie voor de uitgave van een deel in het Monumenten Inventarisatie Project over
Abcoude afwijzen.
B&W-besluit:
Overeenkomstig voorstel besloten.
Aldus vastgesteld in de B&W-vergadering van 6 september 2005.
De secretaris, de burgemeester,
---
MANDAATBESLUITENLIJST
BEHORENDE BIJ DE BESLUITENLIJST VAN DE VERGADERING VAN BURGEMEESTER EN
WETHOUDERS VAN ABCOUDE D.D. 30 augustus 2005
O P E N B A A R
PORTEFEUILLE: wethouder T. de Roode
1. Aanvraag lichte bouwvergunning plaatsen lichtbakken aan gevel (lichtreclame "Blokker"),
Stationsstraat 4 en Hoogstraat 9-11, Abcoude.
Ambtelijk advies:
Bouwvergunning verlenen.
Mandaatbesluit d.d. 22-8-2005:
Overeenkomstig voorstel besloten.
PORTEFEUILLE: wethouder Y.M.G. van den Heerik
1. Kapvergunningaanvraag ds. Bleekerhof 49.
Toelichting:
Op 28 juni 2005 is een aanvraag kapvergunning ingekomen voor 3 bomen. De bomen staan op
particuliere grond en zijn te groot bevonden in verband met een herinrichting van de tuin. Volgens de
gemeentelijke bomendeskundige is van weigeringsgronden (art. 4.3.3a APV) geen sprake en kan de
kapvergunning worden verleend, waarbij wordt geadviseerd een herplantplicht op te leggen van 1
nieuwe boom met een minimale stamomvang van 14-16 cm.
Na publicatie in de VAR van 07-07-2005 zijn geen zienswijzen binnengekomen.
Ambtelijk advies:
Kapvergunning verlenen voor 2 ceders en 1 thuja.
Mandaatbesluit d.d. 24-8-2005:
Overeenkomstig voorstel besloten.
2. Kapvergunningaanvraag 28 bomen omgeving Nellestein.
Toelichting:
Op 1 augustus 2005 is van gemeentewege een aanvraag kapvergunning ingekomen voor 28 bomen in
de omgeving van Nellestein in verband met riolerings- en wegverbeteringen. Er is geen sprake van
weigeringsgronden (art. 4.3.3a. APV) waardoor de kapvergunning kan worden verleend. Bij de
kapvergunningaanvraag is een overzicht ingediend van de herplant die gaat plaatsvinden. Na publicatie
in de VAR van 4-7-2005 zijn geen zienswijzen binnengekomen.
Ambtelijk advies:
Kapvergunning verlenen voor 28 bomen omgeving Nellestein.
Mandaatbesluit d.d. 24-8-2005:
Overeenkomstig voorstel besloten.
3. Kapvergunningaanvraag Tussen Koningsvaren 22, 24 en 26.
Toelichting:
Op 8 juli 2005 is een aanvraag kapvergunning ingekomen voor 1 den tussen Koningsvaren 22, 24 en
26. De boom staat op gemeentegrond en geeft overlast voor Koningsvaren 22 en 24. De bewoners van
Koningsvaren 26 hebben schriftelijk aangeven geen bezwaar te hebben tegen de voorgenomen kap. Er
is geen sprake van weigeringsgronden (art. 4.3.3a. APV) waardoor de kapvergunning kan worden
verleend. Na publicatie in de VAR van 21-07-2005 zijn geen zienswijzen binnengekomen.
Ambtelijk advies:
Kapvergunning verlenen voor 1 naaldboom.
Mandaatbesluit d.d. 24-8-2005:
Overeenkomstig voorstel besloten.
---