Contactpersoon
-
Datum
8 september 2005
Ons kenmerk
DGTL/05.004986
Doorkiesnummer
-
Bijlage(n)
2
Uw kenmerk
-
Onderwerp
afschrift reactie aan Procescommissie
Geachte voorzitter,
Op 25 augustus jongstleden heeft u het vijfde advies van de Procescommissie
voor de evaluatie van het Schipholbeleid ontvangen. Het advies betreft de
procedure rond de behandeling van de verbetervoorstellen.
In de bijlage treft u mijn reactie aan op het advies van de commissie,
inclusief een schematische weergave van alle adviezen van de
Procescommissie, de reactie hierop en de stand van zaken van de hieruit
voortvloeiende acties.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
mw drs M.H. Schultz van Haegen
Contactpersoon
-
Datum
7 september 2005
Ons kenmerk
DGTL/05.004985
Doorkiesnummer
-
Bijlage(n)
1
Uw kenmerk
Procescie. 013 - juli 2005
Onderwerp
reactie op 5e advies
Geachte heer Derksen,
Hartelijk dank voor het vijfde advies van de Procescommissie over de
procedure van de behandeling van verbetervoorstellen. Graag reageer ik in
deze brief, mede namens de staatssecretaris van Volkshuisvesting,
Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, op uw adviezen en aanbevelingen. U
heeft de adviezen van de commissie onderverdeeld in vijf thema's. In deze
brief zal ik bij elk thema kort ingaan op de hoofdpunten van uw advies. Een
puntsgewijze, uitgebreidere reactie op uw adviezen en aanbevelingen treft u
aan in de bijlage. Om een goed beeld te houden van uw adviezen en mijn
reactie daarop, is hiervan een overzicht gemaakt. Dit overzicht zit als
bijlage bij de tweede voortgangsrapportage en zal tevens op de website van
de evaluatie worden geplaatst.
Ontvankelijkheid verbetervoorstellen
U vraagt ons een meer proactieve houding in te nemen. Ik heb de indruk dat
ik daaraan heb voldaan. De mogelijkheid om verbetervoorstellen in te dienen
is breed bekendgemaakt. Van deze mogelijkheid is - tijdig - gebruik gemaakt
door zowel individuele omwonenden als door de meer geĂŻnstitutionaliseerde
partijen zoals gemeenten en sectorpartijen.
Er zijn veel verschillende voorstellen binnen gekomen. In de voorstellen
zit veel variatie in diepgang en technische uitwerking. Dit vormt bij geen
enkel voorstel een reden voor het niet-ontvankelijk verklaren ervan.
Strategische adviezen en verbetervoorstellen
U verzoekt om duidelijkheid over de rol van strategische adviezen in de
evaluatie en het onderscheid met verbetervoorstellen. Door verschillende
organisaties, zoals de Raad voor Verkeer en Waterstaat, zijn of worden -
deels gevraagd, deels ongevraagd - adviezen gegeven over Schiphol. Een deel
van deze adviezen raakt de evaluatie van het beleid, en zal het kabinet
betrekken bij de evaluatie. Deze adviezen worden niet als verbetervoorstel
behandeld, maar zullen een aparte plek krijgen in het eindrapport van de
evaluatie.
Toetsingscriteria verbetervoorstellen
U doet de aanbeveling om niet te wachten op de uitkomsten van het
effectiviteitsonderzoek maar zo spoedig mogelijk het toetsingskader voor de
verbetervoorstellen uit te werken en daarin ook criteria op te nemen die
gericht zijn op 'ontspanning' van het Schipholdossier. Dit laatste vind ik
een waardevolle suggestie, die ik zeker betrek bij de uitwerking van het
toetsingskader. Ik blijf echter bij mijn eerder genomen besluit, zoals
vastgelegd in het Plan van Aanpak voor de evaluatie, om de uitwerking van
het toetsingskader mede te baseren op de resultaten van het
effectiviteitsonderzoek. Wel is het projectbureau natuurlijk al gestart met
de voorbereiding voor de uitwerking. Ik nodig u graag uit voor overleg
daarover, zodat u, zoals vastgelegd in het Instellingsbesluit van de
commissie, vroegtijdig wordt betrokken bij de uitwerking van het
toetsingskader.
Burgerpanel
U uit grote kritiek bij de voorgenomen inzet van een burgerpanel van
ongeveer twintig personen.
Het burgerpanel wordt niet ingezet om de legitimiteit te vergroten. Ook
ontslaat de inzet van het panel het rijk geenszins van haar
verantwoordelijkheden. Het doel is een beeld te krijgen van de reactie van
omwonenden op de verbetervoorstellen. Het gaat daarbij met name om
omwonenden die niet specifiek bij Schiphol betrokken zijn. Eerder zijn
goede ervaringen opgedaan door burgers op deze wijze te betrekken.
Het burgerpanel bestaat uit twintig personen die een zo goed mogelijke
afspiegeling vormen van de omwonenden van Schiphol. De panelleden worden
geselecteerd aan de hand van referentiewaarden (zoals leeftijd en geslacht)
en uitsluitingscriteria (zoals professionele betrokkenheid bij het
Schipholdossier). De panelleden zijn nadrukkelijk geen formele
vertegenwoordigers van de bewoners in de regio.
Vermenging van rollen van indiener en beoordelaar
U geeft aan dat het zinvol is om verbetervoorstellen te onderzoeken op
draagvlak binnen de regio, maar wijst er op dat het strijdig is met
objectiviteit en zorgvuldigheid van het evaluatieproces indien een van de
betrokken partijen zijn eigen voorstellen beoordeelt. U noemt in dit
verband onder andere de Commissie m.e.r. en de Raad voor Verkeer en
Waterstaat.
U wijst hier terecht op zuiverheid van rollen. De adviezen van de commissie
m.e.r. en de Raad voor Verkeer en Waterstaat worden dan ook niet als
verbetervoorstellen gezien.
De Raad voor Verkeer en Waterstaat en de VROM-Raad is overigens niet
gevraagd om een oordeel te geven over de verbetervoorstellen. Hen is
gevraagd een second opinion te geven over de conclusies van het
effectiviteitsonderzoek.
De commissie m.e.r. zal ook niet om een oordeel over de verbetervoorstellen
worden gevraagd.
De CROS zal wel om een oordeel worden gevraagd. De reden daarvoor is dat
juist omdat in de CROS alle betrokken partijen zijn vertegenwoordigd
(luchtvaartsector, bestuurders en omwonenden), het goed is te weten hoe het
draagvlak is van die partijen gezamenlijk voor de diverse voorstellen.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
mw drs M.H. Schultz van Haegen
Ministerie van Verkeer en Waterstaat