Ingezonden persbericht
Rotterdam, 8 september 2005
PERSBERICHT
PvdA: Maak van Rotterdam Airport echt zakenvliegveld
De PvdA in Rotterdam wil dat Rotterdam Airport een echt zakenvliegveld wordt. Dat is goed voor de werkgelegenheid en gaat overlast tegen, stelt gemeenteraadslid Matthijs van Muijen naar aanleiding van het rapport Ontwikkelingsperspectieven Rotterdam Airport . De PvdA is positief dat het college vier maanden wil uittrekken voor discussie met omliggende gemeenten, bewoners en natuur- en milieugroepen.
De omvorming van Rotterdam Airport tot zakenluchthaven is het meest interessant. Nu is de luchthaven op papier al zakenvliegveld, maar in de praktijk is het steeds meer gericht op vakantieverkeer met maximale vluchten dan zakelijk verkeer. Een optimale zakelijk georiënteerde luchthaven gaat uit van circa 25 bestemmingen in Europese stedelijke en regionale centra met hoge vluchtfrequenties. Medewerking van Schiphol is dan hard nodig. Zij moeten toestaan dat Rotterdam Airport meer lijnen kan opzetten naar zakelijke bestemmingen.
Voor de PvdA is een belangrijke voorwaarde dat de overlast van de bewoners niet mag toenemen. Het aantal klachten bij de Milieudienst Rijnmond is afgelopen jaar weer fors toegenomen. In 2004 waren er in totaal 7172 klachten, terwijl de luchthaven dit jaar tot en met augustus al 6656 klachten ontvangen heeft. Ook de nachtopening van 23 uur tot middernacht is de PvdA fractie een doorn in het oog.
Door minder te mikken op vakantiecharters en de nachtsluiting tussen 23 en 7 uur weer in ere te herstellen, ontstaat geluidsruimte voor Rotterdam Airport om de luchthaven om te vormen tot echt zakenvliegveld. Dat betekent dat voornamelijk op bestemmingen gevlogen wordt die door bedrijven in de regio worden gewaardeerd. Dit zijn veelal luchthavens in de grote economische centra van Europa. Als gevolg van dit aanbod van bestemmingen en bijbehorende dienstregeling kan het aandeel zakenreizigers oplopen van 37 procent in 2004 tot 60 procent in 2020 , aldus het rapport van de onderzoekers, dat uitgevoerd werd in opdracht van de gemeente Rotterdam. London City Airport is een goed voorbeeld. Deze zakenluchthaven voldoet tevens aan strenge milieueisen en is doordeweeks open tussen 6.30 en 22.00 uur.
Het draagvlak voor een luchthaven dichtbij Rotterdam kan alleen blijven als de overlast voor de omgeving afneemt en tegelijkertijd de groei van de werkgelegenheid kan doorgaan. De keuze voor zakenvliegveld biedt daarvoor de beste kansen , aldus Van Muijen.
Meer informatie:
Matthijs van Muijen, PvdA fractie Rotterdam
Tel: 06 17 838 616
Pim Jansen, fractiemedewerker PvdA-Rotterdam
Coolsingel 40 tel: 010-4179367
3011 AD Rotterdam fax: 010-4120845