Noodklok geluid over werkdruk beveiligers op Schiphol
Omdat de belabberde arbeidsomstandigheden voor de beveiligers op
Schiphol maar niet verbeteren heeft FNV Bondgenoten samen met andere
bonden de krachten gebundeld in een Beveiligingsplatform.
"Keer op keer hebben we bij de werkgevers en de luchthaven Schiphol
aan de bel getrokken", zegt vakbondsbestuurder Yolanda Reus, "maar de
situatie verbetert niet. Via het Beveiligingsplatform proberen we nu
druk op de ketel te zetten."
Reus doelt op de slechte arbeidsomstandigheden in de bagagekelders en
op de platforms. Het beveiligingspersoneel dat de handbagage van
passagiers screent en fouilleert, draait vaak te lange diensten en
staat te lang achter elkaar.
"De werkomstandigheden laten veel te wensen over", concludeert Reus.
"De werkdruk is bovendien een acuut probleem. Vanwege de verscherpte
veiligheidseisen hebben de twee grote bedrijven op Schiphol elk meer
dan driehonderd vacatures. Sommige werknemers draaien
12-uursdiensten."
Sinds de beveiligingstaken van de Koninklijke Marechaussee op Schiphol
zijn geprivatiseerd, is de werkdruk toegenomen. Bedrijven moeten met
elkaar concurreren wat ten koste gaat van de personeelsomvang.
Het Beveiligingsplatform, waarin ook het CNV en de Unie zitten, wil
voor 1 oktober met zowel werkgevers, Schiphol als de Koninklijke
Marechaussee aan tafel hebben gezeten. "Er moet snel een oplossing
komen, want deze situatie is niet alleen slecht voor de beveiligers
maar ook voor de veiligheid van de passagiers."
FNV