FNV

Noodklok geluid over werkdruk beveiligers op Schiphol

Omdat de belabberde arbeidsomstandigheden voor de beveiligers op Schiphol maar niet verbeteren heeft FNV Bondgenoten samen met andere bonden de krachten gebundeld in een Beveiligingsplatform. "Keer op keer hebben we bij de werkgevers en de luchthaven Schiphol aan de bel getrokken", zegt vakbondsbestuurder Yolanda Reus, "maar de situatie verbetert niet. Via het Beveiligingsplatform proberen we nu druk op de ketel te zetten."

Reus doelt op de slechte arbeidsomstandigheden in de bagagekelders en op de platforms. Het beveiligingspersoneel dat de handbagage van passagiers screent en fouilleert, draait vaak te lange diensten en staat te lang achter elkaar.

"De werkomstandigheden laten veel te wensen over", concludeert Reus. "De werkdruk is bovendien een acuut probleem. Vanwege de verscherpte veiligheidseisen hebben de twee grote bedrijven op Schiphol elk meer dan driehonderd vacatures. Sommige werknemers draaien 12-uursdiensten."

Sinds de beveiligingstaken van de Koninklijke Marechaussee op Schiphol zijn geprivatiseerd, is de werkdruk toegenomen. Bedrijven moeten met elkaar concurreren wat ten koste gaat van de personeelsomvang.

Het Beveiligingsplatform, waarin ook het CNV en de Unie zitten, wil voor 1 oktober met zowel werkgevers, Schiphol als de Koninklijke Marechaussee aan tafel hebben gezeten. "Er moet snel een oplossing komen, want deze situatie is niet alleen slecht voor de beveiligers maar ook voor de veiligheid van de passagiers."