Socialistische Partij

Nota Mobiliteit is keuze voor doodlopende asfaltweg

08-09-2005 * Uit de Nota Mobiliteit van het kabinet blijkt dat de regering zich blind staart op asfalt. De SP betreurt het dat er nog steeds geen keuze wordt gemaakt voor het beprijzen van het autogebruik. SP-Kamerlid Arda Gerkens: "Het beleid van minister Peijs is onevenwichtig. Ze trekt veel geld uit voor asfalt, maar geen cent om het gebruik van openbaar vervoer te stimuleren. We blijven de komende jaren dus vooral voortmodderen op de doodlopende weg van almaar meer autoverkeer."

Arda Gerkens Het advies van het Platform Nouwen om een knelpuntenheffing in te voeren wordt niet geheel door het kabinet overgenomen. De minister wil deze maatregel pas invoeren als het probleem verholpen is. De SP is faliekant tegen deze knelpuntenheffing, omdat het dom is om de infrastructuur uit te breiden en het daarna pas prijsbeleid te voeren. Gerkens: "Zo zorg je eerst voor meer autoverkeer, om vervolgens te zeggen dat men juist minder moet gaan rijden. Gelukkig neemt de minister het advies van het Platform niet helemaal over en kunnen we weer in discussie over de inhoud van dit advies."

Op het terrein van het openbaar vervoer ontbreekt het aan visie en ambitie. In de jaren '90 werd nog gestreefd naar een groei van het openbaar vervoer en een aanzienlijk beter spooraanbod, maar in de Nota Mobiliteit is voor het OV slechts een marginale bijrol weggelegd. Gerkens: "Voor de periode 2010 tot 2020 trekt de minister geen cent extra uit voor openbaar vervoer, terwijl er miljarden in asfalt gaat. Daar zijn doorstroming, milieu en leefbaarheid niet bij gebaat. Op dit beleid zit Nederland niet op te wachten en wat mij betreft kan deze nota rechtstreeks bij het oud-papier."