Nota Mobiliteit is keuze voor doodlopende asfaltweg
08-09-2005 * Uit de Nota Mobiliteit van het kabinet blijkt dat de
regering zich blind staart op asfalt. De SP betreurt het dat er nog
steeds geen keuze wordt gemaakt voor het beprijzen van het
autogebruik. SP-Kamerlid Arda Gerkens: "Het beleid van minister Peijs
is onevenwichtig. Ze trekt veel geld uit voor asfalt, maar geen cent
om het gebruik van openbaar vervoer te stimuleren. We blijven de
komende jaren dus vooral voortmodderen op de doodlopende weg van
almaar meer autoverkeer."
Arda Gerkens Het advies van het Platform Nouwen om een
knelpuntenheffing in te voeren wordt niet geheel door het kabinet
overgenomen. De minister wil deze maatregel pas invoeren als het
probleem verholpen is. De SP is faliekant tegen deze
knelpuntenheffing, omdat het dom is om de infrastructuur uit te
breiden en het daarna pas prijsbeleid te voeren. Gerkens: "Zo zorg je
eerst voor meer autoverkeer, om vervolgens te zeggen dat men juist
minder moet gaan rijden. Gelukkig neemt de minister het advies van het
Platform niet helemaal over en kunnen we weer in discussie over de
inhoud van dit advies."
Op het terrein van het openbaar vervoer ontbreekt het aan visie en
ambitie. In de jaren '90 werd nog gestreefd naar een groei van het
openbaar vervoer en een aanzienlijk beter spooraanbod, maar in de Nota
Mobiliteit is voor het OV slechts een marginale bijrol weggelegd.
Gerkens: "Voor de periode 2010 tot 2020 trekt de minister geen cent
extra uit voor openbaar vervoer, terwijl er miljarden in asfalt gaat.
Daar zijn doorstroming, milieu en leefbaarheid niet bij gebaat. Op dit
beleid zit Nederland niet op te wachten en wat mij betreft kan deze
nota rechtstreeks bij het oud-papier."
Socialistische Partij