D66

D66 vraagt het kabinet om grote steden de ruimte te geven nu reeds te experimenteren met de kilometerheffing. Volgens D66 is de verkeersnood in de grote steden zo hoog dat het niet verantwoord is te talmen met invoering van de kilometerheffing. Kamerlid Boris van der Ham zegt dat het kabinet ten onrechte bang is de automobilist voor het hoofd te stoten: `Ervaringen in het buitenland leren dat weggebruikers juist erg blij zijn met de kortere files en snellere doorstroming die het resultaat zijn van de kilometerheffing. De belangen van de autorijder en het milieu vallen samen. Minister Peijs moet lef tonen en stoppen met pappen en nathouden'.

In de Nota Mobiliteit die vandaag is gepresenteerd wordt slechts in vage termen over de kilometerheffing gesproken, terwijl de regeringscommissie Nouwen invoering van de kilometerheffing in heel Nederland per 2012 bepleitte. Van der Ham: `De kilometerheffing zal een grote bijdrage leveren aan het terugdringen van files en luchtverontreiniging, maar we kachelen in slakkentempo door. Voor een kabinet dat zich laat voorstaan op haar daadkracht is dat erg teleurstellend'.

Steden die met grote verkeerscongestie kampen willen graag een heffing naar tijd en plaats invoeren, maar zij krijgen die ruimte niet. D66 vraagt de regering de steden wél de ruimte te gunnen om de verkeersproblemen - in het belang van milieu én automobilist - aan te pakken.

Openbaar vervoer
Ook in de plannen voor het openbaar vervoer (OV) ziet D66 te weinig ambitie. Van der Ham: `We zijn blij met de extra investeringen in het onderhoud van spoor, want achterstallig onderhoud is oorzaak van veel vertraging. Maar een echte visie op uitbreiding en verbetering van het OV is er niet. Er wordt te verkokerd gedacht; in de woningbouw zou veel meer rekening gehouden moeten worden met bereikbaarheid. We moeten geconcentreerder bouwen, zodat openbaar vervoer een doelmatiger en aantrekkelijker alternatief wordt'.

Ook de plannen voor het OV in niet-verstedelijkte gebieden zijn in de ogen van de Democraten te mager. `Er zijn partijen die vinden dat in elk dorp een bus moet rijden, ongeacht of iemand ook in die bus wil zitten. Dat is een dogma dat wij niet delen. Maar er moeten wel garanties zijn dat mensen in dunbevolkte gebieden van OV gebruik kunnen maken, bijvoorbeeld dankzij kleinschalig busvervoer en beltaxi's. Ook daarvoor ontbreken concrete ambities in de plannen van Peijs'.

Schonere auto's
Ronduit positief is D66 over de plannen om schonere auto's fiscaal te stimuleren en roetfilters te verplichten. Daarmee gaan twee oude wensen van D66 is vervulling. Toch zou D66 ook hier graag méér daadkracht zien. Van der Ham: `De ambitie moet zijn om het wagenpark binnen 10 jaar te vervangen met schonere auto's. D66 sluit daarbij niet uit dat naast het stimuleren van schone auto's ook een strenge wettelijke normstelling moet worden gemaakt om deze ambitie te halen'.

De maatregelen om de verkeersveiligheid te vergroten en om knelpunten in het wegennet aan te pakken kunnen uiteraard op warme steun van D66 rekenen.

8-9-2005 14:25