D66
D66 vraagt het kabinet om grote steden de ruimte te geven nu reeds te
experimenteren met de kilometerheffing. Volgens D66 is de verkeersnood
in de grote steden zo hoog dat het niet verantwoord is te talmen met
invoering van de kilometerheffing. Kamerlid Boris van der Ham zegt dat
het kabinet ten onrechte bang is de automobilist voor het hoofd te
stoten: `Ervaringen in het buitenland leren dat weggebruikers juist
erg blij zijn met de kortere files en snellere doorstroming die het
resultaat zijn van de kilometerheffing. De belangen van de autorijder
en het milieu vallen samen. Minister Peijs moet lef tonen en stoppen
met pappen en nathouden'.
In de Nota Mobiliteit die vandaag is gepresenteerd wordt slechts in
vage termen over de kilometerheffing gesproken, terwijl de
regeringscommissie Nouwen invoering van de kilometerheffing in heel
Nederland per 2012 bepleitte. Van der Ham: `De kilometerheffing zal
een grote bijdrage leveren aan het terugdringen van files en
luchtverontreiniging, maar we kachelen in slakkentempo door. Voor een
kabinet dat zich laat voorstaan op haar daadkracht is dat erg
teleurstellend'.
Steden die met grote verkeerscongestie kampen willen graag een heffing
naar tijd en plaats invoeren, maar zij krijgen die ruimte niet. D66
vraagt de regering de steden wél de ruimte te gunnen om de
verkeersproblemen - in het belang van milieu én automobilist - aan te
pakken.
Openbaar vervoer
Ook in de plannen voor het openbaar vervoer (OV) ziet D66 te weinig
ambitie. Van der Ham: `We zijn blij met de extra investeringen in het
onderhoud van spoor, want achterstallig onderhoud is oorzaak van veel
vertraging. Maar een echte visie op uitbreiding en verbetering van het
OV is er niet. Er wordt te verkokerd gedacht; in de woningbouw zou
veel meer rekening gehouden moeten worden met bereikbaarheid. We
moeten geconcentreerder bouwen, zodat openbaar vervoer een doelmatiger
en aantrekkelijker alternatief wordt'.
Ook de plannen voor het OV in niet-verstedelijkte gebieden zijn in de
ogen van de Democraten te mager. `Er zijn partijen die vinden dat in
elk dorp een bus moet rijden, ongeacht of iemand ook in die bus wil
zitten. Dat is een dogma dat wij niet delen. Maar er moeten wel
garanties zijn dat mensen in dunbevolkte gebieden van OV gebruik
kunnen maken, bijvoorbeeld dankzij kleinschalig busvervoer en
beltaxi's. Ook daarvoor ontbreken concrete ambities in de plannen van
Peijs'.
Schonere auto's
Ronduit positief is D66 over de plannen om schonere auto's fiscaal te
stimuleren en roetfilters te verplichten. Daarmee gaan twee oude
wensen van D66 is vervulling. Toch zou D66 ook hier graag méér
daadkracht zien. Van der Ham: `De ambitie moet zijn om het wagenpark
binnen 10 jaar te vervangen met schonere auto's. D66 sluit daarbij
niet uit dat naast het stimuleren van schone auto's ook een strenge
wettelijke normstelling moet worden gemaakt om deze ambitie te halen'.
De maatregelen om de verkeersveiligheid te vergroten en om knelpunten
in het wegennet aan te pakken kunnen uiteraard op warme steun van D66
rekenen.
8-9-2005 14:25