Blauw New Media



Forse groei in online kopers eerste helft 2005

Omzet stijging naar ruim 1 miljard, groei van 37% Rotterdam , 8 september 2005

De markt voor online consumentenbestedingen door Nederlandse Internetters blijft substantieel verder doorgroeien; in de eerste 6 maanden van 2005 zijn de online consumentenbestedingen gestegen naar een totale omzet van 1,065 miljard.
Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar is de omzet met 37% gegroeid. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2005-1, het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen en overige verkopen op afstand van Blauw Research in samenwerking met Thuiswinkel.org.

De cijfers komen tot stand in nauwe samenwerking met de 225 leden van de branchevereniging Thuiswinkel.org, gekoppeld aan een grootschalig consumenten-onderzoek (n=2000). Door deze vorm van multilevel research wordt de totale online thuiswinkelmarkt op betrouwbare wijze in kaart gebracht.

Opvallend is de forse aanwas van nieuwe online kopers in de thuiswinkelmarkt. In de eerste zes maanden bedroeg het percentage nieuwkomers 18%, in absolute aantallen hebben 800.000 mensen het afgelopen halfjaar voor het eerst via Internet iets gekocht. Het totaal aantal online kopers in de eerste helft van 2005 komt op 4,4 miljoen, een stijging van 29% ten opzichte van een jaar geleden. Door de groei in nieuwkomers is in het afgelopen halfjaar het gemiddeld bestede bedrag per online koper afgenomen, van 258,- naar 243,-.

Volgens Frank Sibbel, manager E-media Blauw Research is deze groei in firsttimers positief voor de markt. Weliswaar zijn nieuwkomers wat voorzichtiger met het doen van grote online aankopen, maar positieve ervaringen en de toenemende rol van Internet als oriëntatiekanaal geven nieuwe online kopers vertrouwen in het fenomeen online shopping en brengen spending power naar het net. Opvallend hierbij is de positieve invloed van Nederlandse online veilingsites zoals Marktplaats.nl en Speurders.nl. Door het laagdrempelige karakter van deze sites doen veel Internetters voor het eerst ervaring op met kijken en kopen via Internet, om daarna vanuit die ervaring ook makkelijker bij andere webwinkels online te gaan bestellen.

Nieuwkomers blijken relatief vaker vrouwen te zijn, die voor het eerst Internet ontdekken als kanaal om producten te zoeken, te vergelijken en uiteindelijk ook te kopen. Veelal blijken deze firsttimers aankopen te doen in het reissegment, het entertainment segment (boeken, DVD) of bij een online postorderaar (kleding). Daarnaast draagt ook de sterke stijging van breedbandverbindingen in Nederland bij aan de groei van de online shoppingmarkt. Consumenten zijn langer en makkelijker online en vinden daardoor beter hun weg naar de virtuele schappen van de webwinkels.

Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: De enorme aanwas van Nederlanders die voor het eerst via Internet een aankoop doen bij een webwinkel, zijn het bewijs van het sterk toegenomen consumentenvertrouwen. Kijken, kiezen én kopen op Internet wordt langzaam maar zeker de gewoonste zaak van de wereld.

Ook de professionalisering van de branche houdt hiermee gelijke tred. Thuiswinkel.org is de snelst groeiende branchevereniging van Nederland met gemiddeld één nieuw lid per week. Nog voor het eerste lustrumjaar, 2006, wordt het 250e lid van de jonge branchevereniging verwacht. Alle leden van Thuiswinkel.org voeren het consumenten keurmerk Thuiswinkel Waarborg, wat consumenten extra rechten geeft bij het doen van aankopen op Internet en op deze wijze haar bijdrage levert aan het verder versterken van het consumentenvertrouwen.

Noot voor de pers:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Frank Sibbel (010 4000 917).

Over Blauw
Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in Nederland met circa 70 medewerkers en een omzet van 7 mln. Ze ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van middelen. Het bureau levert wezenlijke informatie en heldere inzichten op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers vooruit te helpen. Blauw Research heeft vier kerncompetenties: Business Performance, Marketing & Market Intelligence, Corporate Communications en Beleid in de publieke sector. « Terug

© copyright | disclaimer - blauw 2005
zoeken | english

Persbericht

---

Meer nieuws print

---

Forse groei in online kopers eerste helft 2005
Omzet stijging naar ruim 1 miljard, groei van 37% Rotterdam , 8 september 2005
De markt voor online consumentenbestedingen door Nederlandse Internetters blijft substantieel verder doorgroeien; in de eerste 6 maanden van 2005 zijn de online consumentenbestedingen gestegen naar een totale omzet van 1,065 miljard.
Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar is de omzet met 37% gegroeid. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2005-1, het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen en overige verkopen op afstand van Blauw Research in samenwerking met Thuiswinkel.org.

De cijfers komen tot stand in nauwe samenwerking met de 225 leden van de branchevereniging Thuiswinkel.org, gekoppeld aan een grootschalig consumenten-onderzoek (n=2000). Door deze vorm van multilevel research wordt de totale online thuiswinkelmarkt op betrouwbare wijze in kaart gebracht.

Opvallend is de forse aanwas van nieuwe online kopers in de thuiswinkelmarkt. In de eerste zes maanden bedroeg het percentage nieuwkomers 18%, in absolute aantallen hebben 800.000 mensen het afgelopen halfjaar voor het eerst via Internet iets gekocht. Het totaal aantal online kopers in de eerste helft van 2005 komt op 4,4 miljoen, een stijging van 29% ten opzichte van een jaar geleden. Door de groei in nieuwkomers is in het afgelopen halfjaar het gemiddeld bestede bedrag per online koper afgenomen, van 258,- naar 243,-.

Volgens Frank Sibbel, manager E-media Blauw Research is deze groei in firsttimers positief voor de markt. Weliswaar zijn nieuwkomers wat voorzichtiger met het doen van grote online aankopen, maar positieve ervaringen en de toenemende rol van Internet als oriëntatiekanaal geven nieuwe online kopers vertrouwen in het fenomeen online shopping en brengen spending power naar het net. Opvallend hierbij is de positieve invloed van Nederlandse online veilingsites zoals Marktplaats.nl en Speurders.nl. Door het laagdrempelige karakter van deze sites doen veel Internetters voor het eerst ervaring op met kijken en kopen via Internet, om daarna vanuit die ervaring ook makkelijker bij andere webwinkels online te gaan bestellen.

Nieuwkomers blijken relatief vaker vrouwen te zijn, die voor het eerst Internet ontdekken als kanaal om producten te zoeken, te vergelijken en uiteindelijk ook te kopen. Veelal blijken deze firsttimers aankopen te doen in het reissegment, het entertainment segment (boeken, DVD) of bij een online postorderaar (kleding). Daarnaast draagt ook de sterke stijging van breedbandverbindingen in Nederland bij aan de groei van de online shoppingmarkt. Consumenten zijn langer en makkelijker online en vinden daardoor beter hun weg naar de virtuele schappen van de webwinkels.

Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: De enorme aanwas van Nederlanders die voor het eerst via Internet een aankoop doen bij een webwinkel, zijn het bewijs van het sterk toegenomen consumentenvertrouwen. Kijken, kiezen én kopen op Internet wordt langzaam maar zeker de gewoonste zaak van de wereld.

Ook de professionalisering van de branche houdt hiermee gelijke tred. Thuiswinkel.org is de snelst groeiende branchevereniging van Nederland met gemiddeld één nieuw lid per week. Nog voor het eerste lustrumjaar, 2006, wordt het 250e lid van de jonge branchevereniging verwacht. Alle leden van Thuiswinkel.org voeren het consumenten keurmerk Thuiswinkel Waarborg, wat consumenten extra rechten geeft bij het doen van aankopen op Internet en op deze wijze haar bijdrage levert aan het verder versterken van het consumentenvertrouwen.

Noot voor de pers:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Frank Sibbel (010 4000 917).

Over Blauw
Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in Nederland met circa 70 medewerkers en een omzet van 7 mln. Ze ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van middelen. Het bureau levert wezenlijke informatie en heldere inzichten op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers vooruit te helpen. Blauw Research heeft vier kerncompetenties: Business Performance, Marketing & Market Intelligence, Corporate Communications en Beleid in de publieke sector.