Forse groei in online kopers eerste helft 2005
Omzet stijging naar ruim 1 miljard, groei van 37%
Rotterdam , 8 september 2005
De markt voor online consumentenbestedingen door Nederlandse
Internetters blijft substantieel verder doorgroeien; in de eerste 6
maanden van 2005 zijn de online consumentenbestedingen gestegen naar
een totale omzet van 1,065 miljard.
Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar is de omzet met 37%
gegroeid. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2005-1, het
halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen en overige
verkopen op afstand van Blauw Research in samenwerking met
Thuiswinkel.org.
De cijfers komen tot stand in nauwe samenwerking met de 225 leden van
de branchevereniging Thuiswinkel.org, gekoppeld aan een grootschalig
consumenten-onderzoek (n=2000). Door deze vorm van multilevel research
wordt de totale online thuiswinkelmarkt op betrouwbare wijze in kaart
gebracht.
Opvallend is de forse aanwas van nieuwe online kopers in de
thuiswinkelmarkt. In de eerste zes maanden bedroeg het percentage
nieuwkomers 18%, in absolute aantallen hebben 800.000 mensen het
afgelopen halfjaar voor het eerst via Internet iets gekocht. Het
totaal aantal online kopers in de eerste helft van 2005 komt op 4,4
miljoen, een stijging van 29% ten opzichte van een jaar geleden. Door
de groei in nieuwkomers is in het afgelopen halfjaar het gemiddeld
bestede bedrag per online koper afgenomen, van 258,- naar 243,-.
Volgens Frank Sibbel, manager E-media Blauw Research is deze groei in
firsttimers positief voor de markt. Weliswaar zijn nieuwkomers wat
voorzichtiger met het doen van grote online aankopen, maar positieve
ervaringen en de toenemende rol van Internet als oriëntatiekanaal
geven nieuwe online kopers vertrouwen in het fenomeen online shopping
en brengen spending power naar het net. Opvallend hierbij is de
positieve invloed van Nederlandse online veilingsites zoals
Marktplaats.nl en Speurders.nl. Door het laagdrempelige karakter van
deze sites doen veel Internetters voor het eerst ervaring op met
kijken en kopen via Internet, om daarna vanuit die ervaring ook
makkelijker bij andere webwinkels online te gaan bestellen.
Nieuwkomers blijken relatief vaker vrouwen te zijn, die voor het eerst
Internet ontdekken als kanaal om producten te zoeken, te vergelijken
en uiteindelijk ook te kopen. Veelal blijken deze firsttimers aankopen
te doen in het reissegment, het entertainment segment (boeken, DVD) of
bij een online postorderaar (kleding). Daarnaast draagt ook de sterke
stijging van breedbandverbindingen in Nederland bij aan de groei van
de online shoppingmarkt. Consumenten zijn langer en makkelijker online
en vinden daardoor beter hun weg naar de virtuele schappen van de
webwinkels.
Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: De enorme aanwas van
Nederlanders die voor het eerst via Internet een aankoop doen bij een
webwinkel, zijn het bewijs van het sterk toegenomen
consumentenvertrouwen. Kijken, kiezen én kopen op Internet wordt
langzaam maar zeker de gewoonste zaak van de wereld.
Ook de professionalisering van de branche houdt hiermee gelijke tred.
Thuiswinkel.org is de snelst groeiende branchevereniging van Nederland
met gemiddeld één nieuw lid per week. Nog voor het eerste lustrumjaar,
2006, wordt het 250e lid van de jonge branchevereniging verwacht. Alle
leden van Thuiswinkel.org voeren het consumenten keurmerk Thuiswinkel
Waarborg, wat consumenten extra rechten geeft bij het doen van
aankopen op Internet en op deze wijze haar bijdrage levert aan het
verder versterken van het consumentenvertrouwen.
Noot voor de pers:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Frank Sibbel (010
4000 917).
Over Blauw
Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in Nederland
met circa 70 medewerkers en een omzet van 7 mln. Ze ondersteunt
bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden
tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van
middelen. Het bureau levert wezenlijke informatie en heldere inzichten
op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor
betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers
vooruit te helpen. Blauw Research heeft vier kerncompetenties:
Business Performance, Marketing & Market Intelligence, Corporate
Communications en Beleid in de publieke sector.
« Terug
© copyright | disclaimer - blauw 2005
zoeken | english
Persbericht
---
Meer nieuws print
---
Forse groei in online kopers eerste helft 2005
Omzet stijging naar ruim 1 miljard, groei van 37%
Rotterdam , 8 september 2005
De markt voor online consumentenbestedingen door Nederlandse
Internetters blijft substantieel verder doorgroeien; in de eerste 6
maanden van 2005 zijn de online consumentenbestedingen gestegen naar
een totale omzet van 1,065 miljard.
Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar is de omzet met 37%
gegroeid. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2005-1, het
halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen en overige
verkopen op afstand van Blauw Research in samenwerking met
Thuiswinkel.org.
De cijfers komen tot stand in nauwe samenwerking met de 225 leden van
de branchevereniging Thuiswinkel.org, gekoppeld aan een grootschalig
consumenten-onderzoek (n=2000). Door deze vorm van multilevel research
wordt de totale online thuiswinkelmarkt op betrouwbare wijze in kaart
gebracht.
Opvallend is de forse aanwas van nieuwe online kopers in de
thuiswinkelmarkt. In de eerste zes maanden bedroeg het percentage
nieuwkomers 18%, in absolute aantallen hebben 800.000 mensen het
afgelopen halfjaar voor het eerst via Internet iets gekocht. Het
totaal aantal online kopers in de eerste helft van 2005 komt op 4,4
miljoen, een stijging van 29% ten opzichte van een jaar geleden. Door
de groei in nieuwkomers is in het afgelopen halfjaar het gemiddeld
bestede bedrag per online koper afgenomen, van 258,- naar 243,-.
Volgens Frank Sibbel, manager E-media Blauw Research is deze groei in
firsttimers positief voor de markt. Weliswaar zijn nieuwkomers wat
voorzichtiger met het doen van grote online aankopen, maar positieve
ervaringen en de toenemende rol van Internet als oriëntatiekanaal
geven nieuwe online kopers vertrouwen in het fenomeen online shopping
en brengen spending power naar het net. Opvallend hierbij is de
positieve invloed van Nederlandse online veilingsites zoals
Marktplaats.nl en Speurders.nl. Door het laagdrempelige karakter van
deze sites doen veel Internetters voor het eerst ervaring op met
kijken en kopen via Internet, om daarna vanuit die ervaring ook
makkelijker bij andere webwinkels online te gaan bestellen.
Nieuwkomers blijken relatief vaker vrouwen te zijn, die voor het eerst
Internet ontdekken als kanaal om producten te zoeken, te vergelijken
en uiteindelijk ook te kopen. Veelal blijken deze firsttimers aankopen
te doen in het reissegment, het entertainment segment (boeken, DVD) of
bij een online postorderaar (kleding). Daarnaast draagt ook de sterke
stijging van breedbandverbindingen in Nederland bij aan de groei van
de online shoppingmarkt. Consumenten zijn langer en makkelijker online
en vinden daardoor beter hun weg naar de virtuele schappen van de
webwinkels.
Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: De enorme aanwas van
Nederlanders die voor het eerst via Internet een aankoop doen bij een
webwinkel, zijn het bewijs van het sterk toegenomen
consumentenvertrouwen. Kijken, kiezen én kopen op Internet wordt
langzaam maar zeker de gewoonste zaak van de wereld.
Ook de professionalisering van de branche houdt hiermee gelijke tred.
Thuiswinkel.org is de snelst groeiende branchevereniging van Nederland
met gemiddeld één nieuw lid per week. Nog voor het eerste lustrumjaar,
2006, wordt het 250e lid van de jonge branchevereniging verwacht. Alle
leden van Thuiswinkel.org voeren het consumenten keurmerk Thuiswinkel
Waarborg, wat consumenten extra rechten geeft bij het doen van
aankopen op Internet en op deze wijze haar bijdrage levert aan het
verder versterken van het consumentenvertrouwen.
Noot voor de pers:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Frank Sibbel (010
4000 917).
Over Blauw
Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in Nederland
met circa 70 medewerkers en een omzet van 7 mln. Ze ondersteunt
bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden
tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van
middelen. Het bureau levert wezenlijke informatie en heldere inzichten
op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor
betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers
vooruit te helpen. Blauw Research heeft vier kerncompetenties:
Business Performance, Marketing & Market Intelligence, Corporate
Communications en Beleid in de publieke sector.