Weblogs spelen geringe rol bij meningsvorming
Men hecht meer waarde aan nieuws- en consumentensites dan aan trendy blogsBAARN, 20050908 -- Weblogs zijn hot. Tenminste, als we de weblogs mogen geloven. Toch spelen ze (nog) nauwelijks een rol als het gaat om meningsvorming bij de gemiddelde Nederlander. Men geeft aan meer waarde te hechten aan sites en nieuwsbrieven van dagbladen, nieuwsrubrieken en consumentenorganisaties. Belangrijkste kritiek: weblogs zijn lang niet altijd up-to-date en de informatie is vaak al op andere manieren in het nieuws geweest zonder wezenlijke toegevoegde waarde. "Ik heb een tijdje enkele weblogs actief gevolgd. In de praktijk blijken de meeste blogs maar af en toe gevuld te worden. Dus je bezoekt zo'n site dan wel vaak, maar zonder resultaat."
Dit is de uitkomst van het uitgebreid ondervragen van 278 personen, in leeftijd variërend van 18 t/m 55 jaar, middels online kwalitatief onderzoek. Het fenomeen weblog kent overigens wel een hoge bekendheid. Van de ondervraagden geeft bijna de helft aan (af en toe) een weblog te bezoeken. De grootste groep - 83 personen - doet dit beroepshalve. Die hopen via specifieke blogs - bijvoorbeeld op het gebied van internet, marketing-communicatie, auto's, financiën - op de hoogte te blijven van de nieuwste trends en ontwikkelingen.
Minder enthousiast is deze groep over de reacties op de blogs. Deze voegen inhoudelijk in veel gevallen niet of nauwelijks bij aan de discussie. Men denkt dat het onder pseudoniem en/of anoniem kunnen reageren hier vooral debet aan is. "Als ik de reacties lees van personen die zich verschuilen achter namen als 'fuckie' en 'gsus', die vervolgens niet verder komen dan het stompzinnig reageren op personen die wel gefundeerd reageren, heb ik al snel genoeg. Jammer is wel dat ik daardoor eigenlijk nog nauwelijks reacties lees en al helemaal zelf geen reactie meer geef." Of zoals een ander het omschrijft: "Ik hecht niet zoveel waarde aan weblogs, omdat er volgens mij redelijk in overdreven wordt. Door de anonimiteit durven mensen veel meer te schrijven dan ze misschien feitelijk zouden doen. Ik zie weblogs veel meer als tijdverdrijf dan als serieuze informatiebron." Positieve uitzondering zijn weblogs m.b.t. de technische ontwikkelingen van computers en internet, of zoals één van de respondenten dit noemt "blogs van en voor nerds". Bezoekers van deze weblogs zijn niet alleen goed te spreken over de hoeveelheid reacties, maar ook over de toegevoegde waarde. "Hiervan leer ik dagelijks."
De groep personen die aangeeft (met name) voor privé-doeleinden weblogs te bezoeken, is met 52 personen weliswaar kleiner, maar ook een stuk positiever. Met name informatie over opvoeding, persoonlijke verzorging en medische zaken vinden redelijk aftrek. En op dergelijke doelgroep-blogs heeft men vaak ook meer vertrouwen in de reacties: "Op bepaalde sites (voor 'ontspannings-sites' die bijvoorbeeld over seks of vakantie gaan) denk ik dat men vaak overdrijft om het verhaal leuker te maken. Maar de meer serieuze onderwerpen, zoals bijvoorbeeld een forum van medische problemen zijn denk ik wel eerder serieus en waarheidsgetrouw."
Op de vraag of men minimaal drie weblogs, sites of nieuwsbrieven kan noemen die voor de eigen meningsvorming van belang zijn, zien we opvallend genoeg nauwelijks weblogs terugkeren. Wel veelvuldig genoemd worden sites als nu.nl, nieuws.nl, sites en nieuwsbrieven van kranten, van omroepen en tv-programma's. Op de tweede plaats gevolgd door de sites en nieuwsbrieven van Kassa, Radar en de Consumentenbond. Op de derde plaats komen vooral internet- en communicatiegerichte nieuwsbrieven, als Emerce, Webwereld en Adformatie. Meest genoemde weblogs zijn: Tweakers, Geenstijl, Fok, Partyflock, Dutchcowboys, Web-log, Mijnkopthee, Blogo en Marketingfacts. Naast weblogs van 'vrienden en bekenden'.
DotWise