http://www.evo.nl
08-09-2005 - EVO: âKilometerheffing niet als doel beschouwen'
EVO: âKilometerheffing niet als doel
beschouwen'
Bereikbaarheid over de weg
EVO stelt met tevredenheid vast dat het kabinet enkele knelpunten in
het wegennet versneld gaat aanpakken. Het middel kilometerheffing moet
geen doel op zich worden. Het doel is verbeteren van de
bereikbaarheid, en dat gebeurt nu door de versnelde aanpak van grote
fileknelpunten.
EVO maakt zich wel grote zorgen over het ontbreken van de koppeling
tussen de inkomsten van een kilometerheffing en de uitgaven van het
Rijk aan infrastructuur. Als de inkomsten niet één-op-één in een
fonds komen voor uitbreidingen van wegcapaciteit, is het draagvlak
voor de kilometerheffing nihil.
Het is niet meer dan terecht dat het kabinet pas na 2012 een
kilometerheffing wil invoeren. De systeemkosten zouden nu twee tot
vier miljard euro bedragen en daarna jaarlijks nog één miljard euro
voor het onderhoud. EVO stelt dat de kosten van een systeem voor
kilometerheffing maximaal 5% van de opbrengsten mogen bedragen. Ter
vergelijking, van de Duitse tolheffing voor vrachtverkeer gaat maar
liefst 25% van de opbrengsten naar het systeem.
Ook bij de invoering van tolheffing is het noodzakelijk de
systeemkosten tot een minimum te beperken en een lappendeken aan
systemen te voorkomen. EVO pleit voor de vervolmaking van reeds
bestaande systemen als kentekenherkenning, waarbij een camera het
nummerbord herkent en registreert. Zonder dat de automobilist een duur
kastje moet inbouwen.
Binnenvaart
Van al het goederentransport op Nederlands grondgebied gaat ruim 40%
met de binnenvaart. Het is dan ook onbegrijpelijk en ronduit
onaanvaardbaar dat het kabinet het grootschalig achterstallig
onderhoud van de vaarwegen niet oppakt. Tot 2010 worden zelfs de
hoofdvaarwegen niet aangepakt. Gevolg: vergroting van de
onbetrouwbaarheid van het gehele vaarwegennet. Dit terwijl gezien de
drukte op de weg juist betere voorwaarden voor vervoer over water hard
nodig zijn.
Buisleidingen
EVO is tevreden met de toegenomen aandacht voor buisleidingen.
Transport met de inzet van buisleidingen is voor het goederenvervoer
in Nederland van wezenlijk economisch belang. Het vervoer via de
pijpleiding is betrouwbaar, efficiënt, veilig en schoon. Het levert
nauwelijks hinder op en levert een grote bijdrage aan het vervoer van
gevaarlijke stoffen. Na het wegvervoer en de binnenvaart neemt het
vervoer per pijpleiding de derde plaats in.
Luchtkwaliteit
EVO onderstreept de aanpak van het kabinet om de internationale regels
voor technische eisen aan voertuigen en brandstoffen voor vaar- en
voertuigen aan te scherpen. Met name op scheep- en luchtvaart valt nog
veel winst te behalen. Dat geldt ook voor het stimuleren van
biobrandstoffen die in zowel gebruik als productie milieuvriendelijker
zijn.
Terrorisme
EVO waarschuwt voor te strikte regelgeving gericht op het voorkomen
van terroristische aanslagen. Dit terwijl Brussel op dit moment wel
door lijkt te slaan bij het opstellen van nieuwe wetgeving voor de
logistieke keten. EVO stelt dat de Nederlandse overheid haar invloed
aan de bron bij de EU dient uit te oefenen en niet moet wachten tot
slechts implementatiemomenten overblijven.
Scheepvaart
Overal komt het belang van concurrentiekracht terug in de Nota
Mobilteit, maar nergens wordt aangegeven dat de scheepvaartsector zelf
voor een belangrijk deel opereert op basis van kartels die onderlinge
concurrentie juist beperken. Tot op heden heeft de Nederlandse
overheid nog onvoldoende stelling genomen richting Brussel tegen dit
verouderde systeem.