EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

08-09-2005 - EVO: âKilometerheffing niet als doel beschouwen'

EVO: âKilometerheffing niet als doel
beschouwen'

Bereikbaarheid over de weg

EVO stelt met tevredenheid vast dat het kabinet enkele knelpunten in het wegennet versneld gaat aanpakken. Het middel kilometerheffing moet geen doel op zich worden. Het doel is verbeteren van de bereikbaarheid, en dat gebeurt nu door de versnelde aanpak van grote fileknelpunten.

EVO maakt zich wel grote zorgen over het ontbreken van de koppeling tussen de inkomsten van een kilometerheffing en de uitgaven van het Rijk aan infrastructuur. Als de inkomsten niet één-op-één in een fonds komen voor uitbreidingen van wegcapaciteit, is het draagvlak voor de kilometerheffing nihil.

Het is niet meer dan terecht dat het kabinet pas na 2012 een kilometerheffing wil invoeren. De systeemkosten zouden nu twee tot vier miljard euro bedragen en daarna jaarlijks nog één miljard euro voor het onderhoud. EVO stelt dat de kosten van een systeem voor kilometerheffing maximaal 5% van de opbrengsten mogen bedragen. Ter vergelijking, van de Duitse tolheffing voor vrachtverkeer gaat maar liefst 25% van de opbrengsten naar het systeem.

Ook bij de invoering van tolheffing is het noodzakelijk de systeemkosten tot een minimum te beperken en een lappendeken aan systemen te voorkomen. EVO pleit voor de vervolmaking van reeds bestaande systemen als kentekenherkenning, waarbij een camera het nummerbord herkent en registreert. Zonder dat de automobilist een duur kastje moet inbouwen.

Binnenvaart

Van al het goederentransport op Nederlands grondgebied gaat ruim 40% met de binnenvaart. Het is dan ook onbegrijpelijk en ronduit onaanvaardbaar dat het kabinet het grootschalig achterstallig onderhoud van de vaarwegen niet oppakt. Tot 2010 worden zelfs de hoofdvaarwegen niet aangepakt. Gevolg: vergroting van de onbetrouwbaarheid van het gehele vaarwegennet. Dit terwijl gezien de drukte op de weg juist betere voorwaarden voor vervoer over water hard nodig zijn.

Buisleidingen

EVO is tevreden met de toegenomen aandacht voor buisleidingen. Transport met de inzet van buisleidingen is voor het goederenvervoer in Nederland van wezenlijk economisch belang. Het vervoer via de pijpleiding is betrouwbaar, efficiënt, veilig en schoon. Het levert nauwelijks hinder op en levert een grote bijdrage aan het vervoer van gevaarlijke stoffen. Na het wegvervoer en de binnenvaart neemt het vervoer per pijpleiding de derde plaats in.

Luchtkwaliteit

EVO onderstreept de aanpak van het kabinet om de internationale regels voor technische eisen aan voertuigen en brandstoffen voor vaar- en voertuigen aan te scherpen. Met name op scheep- en luchtvaart valt nog veel winst te behalen. Dat geldt ook voor het stimuleren van biobrandstoffen die in zowel gebruik als productie milieuvriendelijker zijn.

Terrorisme

EVO waarschuwt voor te strikte regelgeving gericht op het voorkomen van terroristische aanslagen. Dit terwijl Brussel op dit moment wel door lijkt te slaan bij het opstellen van nieuwe wetgeving voor de logistieke keten. EVO stelt dat de Nederlandse overheid haar invloed aan de bron bij de EU dient uit te oefenen en niet moet wachten tot slechts implementatiemomenten overblijven.

Scheepvaart

Overal komt het belang van concurrentiekracht terug in de Nota Mobilteit, maar nergens wordt aangegeven dat de scheepvaartsector zelf voor een belangrijk deel opereert op basis van kartels die onderlinge concurrentie juist beperken. Tot op heden heeft de Nederlandse overheid nog onvoldoende stelling genomen richting Brussel tegen dit verouderde systeem.