European Union

Brussel, 8 september 2005

Fusies: Commissie hecht haar goedkeuring aan de verwerving van gezamenlijke zeggenschap door Gaz de France en Centrica van SPE, ALG Negoce SA en Luminus

In het kader van de concentratieverordening van de EU heeft de Europese Commissie haar goedkeuring gehecht aan de voorgenomen transactie waarbij Gaz de France International S.A. (GDF) en Centrica plc (Centrica) - die beide actief zijn op het gebied van de handel in en de productie en levering van gas en elektriciteit - de gezamenlijke zeggenschap verwerven over de ondernemingen SPE, een Belgische elektriciteitsproducent, ALG Negoce S.A. (ALG) en Luminus NV, allebei leveranciers van gas en elektriciteit in België. Daarvoor wordt een nieuwe onderneming opgericht, New SPE. De Commissie concludeerde na een onderzoek dat de transactie de daadwerkelijke concurrentie in de Europese Economische Ruimte (EER) of een belangrijk deel daarvan, niet aanzienlijk zou belemmeren.

GDF is een in Frankrijk gebaseerde onderneming die actief is op het gebied van de handel in en de productie en levering van gas en elektriciteit.

Centrica plc, een in het Verenigd Koninkrijk gebaseerde onderneming die tot stand kwam na de opsplitsing van British Gas plc, is actief in dezelfde sectoren.

SPE is een Belgische onderneming die zich bezig houdt met de productie en levering van elektriciteit en, in mindere mate het op de markt brengen van aardgas in België.

ALG Negoce (tot nog toe onder de zeggenschap van GDF) houdt zich bezig met de gas- en elektriciteitslevering in België, voornamelijk in de provincie Luik.

Luminus NV (tot nog toe onder de zeggenschap van Centrica) levert gas en elektriciteit in Vlaanderen.

SPE, ALG en Luminus zullen worden ondergebracht in een nieuw opgerichte onderneming, New SPE, die onder de gezamenlijke zeggenschap van GDF en Centrica zal staan.

De transactie leidt tot horizontale overlappingen op de markten voor i) de levering van elektriciteit aan grote industriële in aanmerking komende afnemers; ii) de levering van elektriciteit aan kleine industriële en commerciële in aanmerking komende afnemers; en iii) de levering van elektriciteit aan particuliere in aanmerking komende afnemers; of iv) gelijk welke combinatie van aangrenzende afnemersgroepen van bovenstaande categoriëen. De activiteiten van de partijen overlappen elkaar in de gassector met betrekking tot dezelfde marktsegmenten. Overeenkomstig vroegere beschikkingen van de Commissie werden deze markten als nationale markten beschouwd. Daarenboven werd voor de in aanmerking komende particuliere afnemers de mogelijkheid van een (subnationale) regionale marktomschrijving (Vlaanderen, Wallonië, Brussel) in aanmerking genomen gezien de uiteenlopende regelgeving in de drie Belgische gewesten, wat met name de datum van marktliberalisering betreft.

Het marktonderzoek heeft bevestigd dat door de transactie een sterkere tweede concurrent zal ontstaan op alle betrokken markten voor elektriciteit- en gaslevering. De nieuwe entiteit zal evenwel nog steeds veel kleiner zijn dan de gevestigde aanbieders (Distrigaz en Electrabel) op de markten voor elektriciteit- en gaslevering in België, ongeacht of deze markten als nationale of regionale markten worden omschreven. Bovendien zijn op alle betrokken markten alternatieve leveranciers aanwezig (bv. Essent, EdF, Nuon, RWE Solutions voor elektriciteit en Wingas, BP Gas and Power, Nuon en Essent voor gas). Marktdeelnemers hebben bevestigd dat de partijen bij de concentratie momenteel geen bijzonder grote concurrenten van elkaar zijn. De transactie, die als een horizontale concentratie wordt beschouwd, zal derhalve niet tot concurrentieproblemen leiden op de markten voor elektriciteit- of gaslevering in België.

Er werden een aantal verticale relaties i) tussen de markten voor aardgas, ii) tussen de elektriciteitsmarkten en iii) tussen de aardgas- en elektriciteitsmarkten in overweging genomen. In geen enkele van deze opzichten leidt de transactie evenwel tot een aanzienlijke belemmering van de daadwerkelijke concurrentie, zij het upstream of downstream. Het risico dat Centrica en GdF hun concurrentiegedrag als gevolg van de voorgenomen concentratie op de markten buiten België waarop de ondernemingen actief zijn (met name in het Verenigd Koninkrijk) zouden coördineren, werd uitgesloten gezien de kleine omvang van de gezamenlijke onderneming in verhouding tot die andere markten.