Ingezonden persbericht
Persbericht Thuiswinkel Markt Monitor
8 september 2005
800.000 Nieuwe kopers op Internet
Omzet stijging naar ruim ¤ 1 miljard, groei van 37%
Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar is de omzet met 37% gegroeid. Dit blijkt uit de 'Thuiswinkel Markt Monitor 2005-1', het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen en overige verkopen op afstand van Blauw Research in samenwerking met Thuiswinkel.org.
De cijfers komen tot stand in nauwe samenwerking met de 225 leden van de branchevereniging Thuiswinkel.org, gekoppeld aan een grootschalig consumenten-onderzoek (n=2000). Door deze vorm van multilevel research wordt de totale online thuiswinkelmarkt op betrouwbare wijze in kaart gebracht.
Opvallend is de forse aanwas van nieuwe online kopers in de thuiswinkelmarkt. In de eerste zes maanden bedroeg het percentage nieuwkomers 18%, in absolute aantallen hebben 800.000 mensen het afgelopen halfjaar voor het eerst via Internet iets gekocht. Het totaal aantal online kopers in de eerste helft van 2005 komt op 4,4 miljoen, een stijging van 29% ten opzichte van een jaar geleden. Door de groei in nieuwkomers is in het afgelopen halfjaar het gemiddeld bestede bedrag per online koper afgenomen, van ¤ 258,- naar ¤ 243,-3,-.
Volgens Frank Sibbel, manager E-media Blauw Research is deze groei in firsttimers positief voor de markt. 'Weliswaar zijn nieuwkomers wat voorzichtiger met het doen van grote online aankopen, maar positieve ervaringen en de toenemende rol van Internet als oriëntatiekanaal geven nieuwe online kopers vertrouwen in het fenomeen online shopping en brengen spending power naar het net. Opvallend hierbij is de positieve invloed van Nederlandse online veilingsites zoals Marktplaats.nl en Speurders.nl. Door het laagdrempelige karakter van deze sites doen veel Internetters voor het eerst ervaring op met kijken en kopen via Internet, om daarna vanuit die ervaring ook makkelijker bij andere webwinkels online te gaan bestellen'.
Nieuwkomers blijken relatief vaker vrouwen te zijn, die voor het eerst Internet ontdekken als kanaal om producten te zoeken, te vergelijken en uiteindelijk ook te kopen. Veelal blijken deze firsttimers aankopen te doen in het reissegment, het entertainment segment (boeken, DVD) of bij een online postorderaar (kleding). Daarnaast draagt ook de sterke stijging van breedbandverbindingen in Nederland bij aan de groei van de online shoppingmarkt. Consumenten zijn langer en makkelijker online en vinden daardoor beter hun weg naar de virtuele schappen van de webwinkels.
Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: 'De enorme aanwas van Nederlanders die voor het eerst via Internet een aankoop doen bij een webwinkel, zijn het bewijs van het sterk toegenomen consumentenvertrouwen. Kijken, kiezen én kopen op Internet wordt langzaam maar zeker de gewoonste zaak van de wereld.'
'Ook de professionalisering van de branche houdt hiermee gelijke tred. Thuiswinkel.org is de snelst groeiende branchevereniging van Nederland met gemiddeld één nieuw lid per week. Nog voor het eerste lustrumjaar, 2006, wordt het 250e lid van de jonge branchevereniging verwacht. Alle leden van Thuiswinkel.org voeren het consumentenkeurmerk Thuiswinkel Waarborg, wat consumenten extra rechten geeft bij het doen van aankopen op Internet en op deze wijze haar bijdrage levert aan het verder versterken van het consumentenvertrouwen'.
Thuiswinkel Markt Monitor 2005
Ontwikkeling omzet online consumentenbestedingen in miljoenen euro's per jaar
1998:
¤
41,-
1999:
¤
147,-
2000:
¤
312,-
2001:
¤
527,-
2002:
¤
937,-
2003:
¤
1.237,-
2004:
¤
1.678,-
2005 1 e half jaar:
¤
1.065,-
Bron: Thuiswinkel Markt Monitor, Blauw Research/Thuiswinkel.org, 2005-1
EINDE PERSBERICHT
Opzet Thuiswinkel Markt Monitor
Online shopping via Internet wordt in dit onderzoek gedefinieerd als consumentenaankopen van producten/diensten voor privé-doeleinden bij bedrijven (b-t-c), waarbij de bestelling van de producten via Internet (online) heeft plaatsgevonden (niet per se de betaling). Online bestedingen voor zakelijke doeleinden (b-t-b), online verkopen van consumenten onderling (c-t-c) en het aankopen van aandelen en telebankieren worden niet tot online shopping gerekend.
De cijfers komen tot stand door middel van het verzamelen van verkoopcijfers in samenwerking met Thuiswinkel.org van een groot aantal online retailers waaronder de leden van Thuiswinkel.org. Door crosschecking via een online en telefonisch consumentenonderzoek (n=2000) vindt kalibratie van de marktcijfers plaats waarmee betrouwbare uitspraken kunnen worden gedaan over de totale online shoppingmarkt. Blauw Research en Thuiswinkel.org hebben hiermee een unieke en zeer betrouwbare onderzoeksmethodiek ontwikkeld om de online consumentenbestedingen door Nederlandse consumenten inzichtelijk te maken.
In de rapportage 'Thuiswinkel Markt Monitor 2005-1 staat meer gedetailleerde informatie over o.a. de ontwikkelingen in de markt, de verschillende marktsegmenten, de betaalmethoden en de consumentenprofielen. Naast deze marktcijfers wordt tevens de bekendheid en waardering gemeten van de belangrijkste online shops binnen verschillende marktsegmenten.
BLAUW RESEARCH
Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in Nederland met 90 medewerkers en een omzet van ¤ 9 mln. Ze onderstteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van middelen.
Zij doet dit door wezenlijke informatie en heldere inzichten te leveren op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers vooruit te helpen. Blauw Research heeft vier kerncompetenties: Business Performance, Marketing & Market Intelligence, Corporate Communication en Beleid in de publieke sector. Meer over Blauw Research vindt u op http://www.blauw.com/.
THUISWINKEL.ORG
De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org, is als brancheorganisatie de primaire belangenbehartiger van 225 bedrijven die producten en/of diensten op afstand (Internet, catalogus, post, tv, etc.) verkopen aan consumenten.
Alle leden van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie onderschrijven de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg. Onderdeel van deze gedragsregels zijn de relevante Europese richtlijnen, Nederlandse wet- en regelgeving, de gedragsregels die het gevolg zijn van door Thuiswinkel.org gemaakte afspraken met derden, bindende algemene voorwaarden en adequate geschillenbeslechting.
Keurmerk Thuiswinkel Waarborg
De gedragsregels zijn direct gekoppeld aan het Thuiswinkel Waarborg, hét consumenten keurmerk voor veilig en betrouwbaar winkelen via Internet, telefoon, catalogus, post, tv, etc. Voor consumenten betekent dit dat alle aangesloten leden zich houden aan regels rond informatieplicht, privacy, herroepingrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting.
Het keurmerk Thuiswinkel Waarborg is door de Consumentenbond bestempeld als de opvolger van het per 1 januari 2002 door de Consumentenbond beëindigde Web Trader.
Noot voor de pers:
Voor meer informatie over de Thuiswinkel Markt Monitor kunt u contact opnemen met Blauw Research, Frank Sibbel (frank.sibbel@blauw.com) of met Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org (wijnandjongen@thuiswinkel.org) of 06 55876968.
Blauw Research Thuiswinkel.org
Weena 125 Horaplantsoen 20
3013 CK ROTTERDAM 6717 LT EDE
tel: 010 - 400 009 00 tel: 0318 - 64 85 75
fax: 010 - 400 09 01 fax: 0318 - 64 885 76
http://www.blauw.com http://www.thuiswinkel.org
info@blauw.com info@thuiswinkel.org