Bedrijfsleven over Nota Mobiliteit: Positief over aanpak knelpunten;
teleurgesteld over gebrek visie op vervolg
08 september 2005 - Door het baanbrekende voorstel van het Platform
Nouwen voor een nieuw systeem van betalen voor gebruik van de weg niet
in zijn geheel over te nemen, verspeelt het kabinet een unieke kans om
het brede draagvlak hiervoor bij bedrijfsleven, overheden en
maatschappelijke organisaties binnen te halen, aldus voorzitter
Bernard Wientjes van ondernemingsorganisatie VNO-NCW namens het
bedrijfsleven in een reactie op de vandaag gepresenteerde Nota
Mobiliteit. De door het Platform geadviseerde structurele hervorming
van financiering en aanleg van wegen via een eerlijk systeem van
betalen voor weggebruikers vanaf 2012, biedt een serieus perspectief
op een betere bereikbaarheid. Het kabinet gaat daaraan voorbij. De
aanpak van knelpunten op de kortere termijn met publiek-private
samenwerking is wel positief.
In het advies van het Platform Nouwen wordt een nieuwe visie geschetst
voor het mobiliteitsbeleid op langere termijn. Daarin wordt afscheid
genomen van het huidige belasten van weggebruikers om de schatkist van
de minister van Financien te vullen, met onvoldoende investeren in de
wegen en blijvend fileleed als tegenprestatie. Het Platform biedt een
eerlijk perspectief: betalen voor weggebruik, en de opbrengst van die
betalingen volledig bestemmen voor verbetering, onderhoud en aanleg
van wegen. De weggebruiker is niet langer de melkkoe die belasting
betaalt, maar betaalt voortaan voor een product. Wie veel rijdt,
betaalt meer. En wie betaalt, krijgt daarvoor goed onderhouden wegen
met voldoende capaciteit
"Het is teleurstellend dat het kabinet niet het politieke startsein
heeft willen geven voor deze systeemhervorming, ook al wordt die pas
vanaf 2012 gerealiseerd," zegt voorzitter Bernard Wientjes van
ondernemingsorganisatie VNO-NCW.
Het kabinet volgt wel het advies voor de fase tot 2012, namelijk de
aanpak van knelpunten in het wegennet. Dat is positief. Maar het
bedrijfsleven wil dat het kabinet het voorstel van de commissie Nouwen
alsnog in zijn geheel overneemt, en de kans op een structurele
hervorming niet verloren laat gaan. De Tweede Kamer moet hier op
aandringen. Het bedrijfsleven is het overigens eens met het kabinet
dat de kosten van het nieuwe systeem beduidend lager moeten zijn, dan
nu geraamd. Het advies van het Platform laat daar ook geen
misverstanden over bestaan. Een definitief besluit om echt over te
stappen op het nieuwe systeem moet later worden genomen, wanneer er
meer zicht is op de kosten ervan. Het kabinet had de contouren van het
nieuwe systeem wel nu al moeten vastleggen.
In samenwerking met: MKB Nederland, Bovag/RAI, TLN en Bouwend
Nederland
contact: communicatie@vno-ncw.nl | telefoonnummer: 070 349 01 67 |
fax: 070 349 01 77
Vereniging VNO-NCW