Nationale finale Toyota Service Advisors Skill Contest 2005
(9/8/2005)
Louis Zwinkels van Toyota dealer Autobedrijf Beukers in âs-Gravenzande
mag zich dit jaar de beste Toyota Service Advisor van Nederland
noemen.
Op dinsdag 6 september bleek na een zinderende finale van de Toyota
Service Advisors Skill Contest 2005 in Raamsdonksveer dat hij de
allerbeste Toyota receptionist van Nederland is.
De acht deelnemers aan de landelijke finale die plaatsvond bij Toyota
distributeur Louwman & Parqui B.V., moesten op één dag acht pittige
opdrachten afronden. De Toyota Service Advisors Skill Contest 2005
werd georganiseerd door het Louwman College van de Nederlandse Toyota
distributeur. Per opgave hadden de deelnemers twintig minuten de tijd
om op een juiste manier te handelen of een juiste oplossing te
bedenken. Elke opdracht had betrekking op een specifiek gedeelte uit
de dagelijkse praktijk, bijvoorbeeld een klant bellen na een
werkplaatsbezoek, de kennis van de garantievoorwaarden van de Toyota
modellen, werkplaats management of de aanname van de auto van een
klant.
âDit is nog maar een greep uit de opdrachtenâ, begint Chris ter Horst,
manager van het Louwman College. âDe diversiteit van de opdrachten
geeft al aan dat een receptionist zoveel meer doet dan alleen de
telefoon opnemen. Er komt een sociaal aspect bij kijken, want de
Toyota Service Advisors gaan de hele dag met mensen om. Daarnaast
worden de commerciële vaardigheden van een receptionist alsmaar
belangrijker en niet te vergeten de vriendelijkheid en de
dienstbaarheid naar de Toyota rijder toe.â
Zware voorselectie
Ter Horst gaat verder: âIn deze finale kom je niet zomaar. Meer dan
honderd Toyota Service Advisors namen deel aan de eerste voorronde en
daaruit bleven zestien kandidaten over. In de tweede ronde moesten
deze zestien receptionisten een aftersales-plan schrijven. Van deze
groep gingen de acht beste deelnemers uiteindelijk door na de finale.
Deze acht zijn eigenlijk allemaal winnaars, maar er kan er
uiteindelijk maar één met die felbegeerde beker en titel aan de haal
gaan, en dat is Louis Zwinkels van Autobedrijf Beukers in
âs-Gravenzande. De reden? Zijn servicegerichtheid, commerciële gevoel
en kennis van zaken en zeker ook zijn enthousiasmeâ.
De Toyota Skill Contest wordt alweer ruim tien jaar georganiseerd met
wisselende functies die beproefd worden. Vorig jaar werd de beste
Toyota technicus gekozen en in 2006 is het de beurt aan de beste
Toyota verkoper. Zo komen alle afdelingen binnen het dealerbedrijf aan
bod. Niet alleen om de betrokkenheid van de distributeur bij de
dealers en vice versa hoog te houden, maar ook om de kwaliteit van het
personeel naar een nog hoger niveau te tillen. De competitie zorgt
ervoor dat de klant in de praktijk uiteindelijk de best mogelijke
service bij zijn dealer ontvangt.
Naar Japan
Het is inmiddels traditie dat de winnaar van een Toyota Skill Contest
voor een week naar Japan afreist om daar in de watten gelegd te worden
en om een kijkje achter de schermen te nemen bij de Japanse Skill
Contest. Maar eerst zal Louis Zwinkels op 9 november in Brussel
Nederland vertegenwoordigen bij de Europese Toyota Skill Grand Prix
2005.
Op het podium van de Nederlandse wedstrijd voor receptionisten stond
naast Zwinkels op de tweede plaats Herman Koenjer van Toyota dealer
Morrenhof in Deventer. Derde werd Ton Sneijers van Autobedrijf van
Dorst Breda.
AutoRai