AutoRai

Nationale finale Toyota Service Advisors Skill Contest 2005

(9/8/2005)
Louis Zwinkels van Toyota dealer Autobedrijf Beukers in âs-Gravenzande mag zich dit jaar de beste Toyota Service Advisor van Nederland noemen.
Op dinsdag 6 september bleek na een zinderende finale van de Toyota Service Advisors Skill Contest 2005 in Raamsdonksveer dat hij de allerbeste Toyota receptionist van Nederland is.

De acht deelnemers aan de landelijke finale die plaatsvond bij Toyota distributeur Louwman & Parqui B.V., moesten op één dag acht pittige opdrachten afronden. De Toyota Service Advisors Skill Contest 2005 werd georganiseerd door het Louwman College van de Nederlandse Toyota distributeur. Per opgave hadden de deelnemers twintig minuten de tijd om op een juiste manier te handelen of een juiste oplossing te bedenken. Elke opdracht had betrekking op een specifiek gedeelte uit de dagelijkse praktijk, bijvoorbeeld een klant bellen na een werkplaatsbezoek, de kennis van de garantievoorwaarden van de Toyota modellen, werkplaats management of de aanname van de auto van een klant.

âDit is nog maar een greep uit de opdrachtenâ, begint Chris ter Horst, manager van het Louwman College. âDe diversiteit van de opdrachten geeft al aan dat een receptionist zoveel meer doet dan alleen de telefoon opnemen. Er komt een sociaal aspect bij kijken, want de Toyota Service Advisors gaan de hele dag met mensen om. Daarnaast worden de commerciële vaardigheden van een receptionist alsmaar belangrijker en niet te vergeten de vriendelijkheid en de dienstbaarheid naar de Toyota rijder toe.â

Zware voorselectie
Ter Horst gaat verder: âIn deze finale kom je niet zomaar. Meer dan honderd Toyota Service Advisors namen deel aan de eerste voorronde en daaruit bleven zestien kandidaten over. In de tweede ronde moesten deze zestien receptionisten een aftersales-plan schrijven. Van deze groep gingen de acht beste deelnemers uiteindelijk door na de finale. Deze acht zijn eigenlijk allemaal winnaars, maar er kan er uiteindelijk maar één met die felbegeerde beker en titel aan de haal gaan, en dat is Louis Zwinkels van Autobedrijf Beukers in âs-Gravenzande. De reden? Zijn servicegerichtheid, commerciële gevoel en kennis van zaken en zeker ook zijn enthousiasmeâ.

De Toyota Skill Contest wordt alweer ruim tien jaar georganiseerd met wisselende functies die beproefd worden. Vorig jaar werd de beste Toyota technicus gekozen en in 2006 is het de beurt aan de beste Toyota verkoper. Zo komen alle afdelingen binnen het dealerbedrijf aan bod. Niet alleen om de betrokkenheid van de distributeur bij de dealers en vice versa hoog te houden, maar ook om de kwaliteit van het personeel naar een nog hoger niveau te tillen. De competitie zorgt ervoor dat de klant in de praktijk uiteindelijk de best mogelijke service bij zijn dealer ontvangt.

Naar Japan
Het is inmiddels traditie dat de winnaar van een Toyota Skill Contest voor een week naar Japan afreist om daar in de watten gelegd te worden en om een kijkje achter de schermen te nemen bij de Japanse Skill Contest. Maar eerst zal Louis Zwinkels op 9 november in Brussel Nederland vertegenwoordigen bij de Europese Toyota Skill Grand Prix 2005.

Op het podium van de Nederlandse wedstrijd voor receptionisten stond naast Zwinkels op de tweede plaats Herman Koenjer van Toyota dealer Morrenhof in Deventer. Derde werd Ton Sneijers van Autobedrijf van Dorst Breda.