Voorlichting
Plein 2
Postbus 20018, 2500 EA Den Haag
Tel 070 - 318 3025/Fax 070 - 318 2800
Den Haag, 08 september 2005
PvdA: Kabinetsnota Mobiliteit lost niets op
Donderdag 8 september presenteert het kabinet deel drie van de Nota Mobiliteit. De PvdA Tweede-Kamerfractie is ernstig teleurgesteld na lezing van deze Nota, waaruit blijkt dat de lusten en lasten nog jaren oneerlijk worden verdeeld over de automobilisten. Mensen die minder rijden dan 20.000 km per jaar blijven nog jaren te veel betalen. Daarnaast worden er voor innovaties in het openbaar vervoer geen concrete voorstellen gedaan en een doorwrochte visie op het Openbaar Vervoer ontbreekt totaal. Tevens wordt de noodzaak van een goede bereikbaarheid van de steden in de toekomst genegeerd.
De beslissing om de automobilist in de toekomst voor het gebruik in plaats van het bezit van de auto te laten betalen wordt doorgeschoven naar een volgend kabinet. Blijkbaar rekent minister Peijs op een daadkrachtiger opvolger. De Nota Mobiliteit bewijst enkel lippendienst aan het rapport van de commissie Nouwen (Platform Anders Betalen). De commissie Nouwen is voor het kabinet blijkbaar de commissie 'Nou en?'. Het kabinet miskent hiermee het brede maatschappelijk draagvlak voor het advies van deze commissie.
De Nota Mobiliteit schetst geen perspectief over wanneer en waar met beprijzen kan worden begonnen. De inspanningen blijven beperkt tot het tweejaarlijks monitoren van de invoerings- en exploitatiekosten. De PvdA is ambitieuzer. Natuurlijk moeten de invoeringskosten niet te hoog oplopen, maar waarom wordt de markt niet actief betrokken? Wie de mond vol heeft over Nederland Innovatieland, kan niet achterover leunen. Het is een gemiste kans. De PvdA wil in ieder geval een besluit van dit kabinet over beprijzen.
De innovatie van het Openbaar Vervoer krijgt evenmin de aandacht die het verdient. Of het nu gaat om een visie op nieuwe concepten als light-rail, de afstemming tussen verschillende vormen van OV, het kabinet laat het de regio's zelf uitzoeken. Het kabinet zet weliswaar in op aansluiting tussen verschillende vormen van OV, maar komt niet verder dan het instrument van de conflictbeslechting indien partijen er onderling niet uitkomen. Door financiële prikkels, prestatieafspraken en innovatieve aanbestedingen is volgens de PvdA meer te bereiken.
Het kabinet schijnt evenmin te beseffen dat de leefbaarheid en vitaliteit van onze steden staat of valt met een goede bereikbaarheid. De Nota Ruimte beloofde dat dit thema in de Nota Mobiliteit integraal uitgewerkt zou worden. De Nota Mobiliteit lost deze belofte helaas niet in. Er wordt enkel geconstateerd dat stedelijke bereikbaarheid een probleem is.
Dat het eerlijk beprijzen van mobiliteit aantoonbaar een belangrijke bijdrage levert aan de bereikbaarheid van de steden, kan dit kabinet niet tot beweging verleiden. Stilstaan lijkt het motto tot de volgende verkiezingen.
Partij van de Arbeid