Gemeente Den Haag

september 2005
Verkeersknelpunt bij Provinciehuis aangepakt (6 september)

Om een einde te maken aan de dagelijkse verkeersopstoppingen bij het Provinciehuis wil de gemeente Den Haag gescheiden rijstroken aan gaan leggen. Op zowel de Zuid-Hollandlaan als de Koningskade moet een aparte rijstrook komen voor de autos die richting de Mauritskade rijden.

Het college van burgemeester en wethouders heeft het voorlopig ontwerp vandaag vrijgegeven voor inspraak. Wethouder Bruno Bruins van Verkeer wil dat de werkzaamheden in de zomermaanden van 2006 worden uitgevoerd. Dan zijn er minder autos op de weg en heeft daardoor minder verkeer er last van. In september volgend jaar moeten de autos die naar de Mauritskade willen dan niet langer het verkeer hinderen dat richting Scheveningen gaat. Dus ook het verkeer vanuit de Koningstunnel kan dan vlotter doorrijden op de centrumring richting de Raamweg en Scheveningen.

De kruising bij het Provinciehuis van de Zuid-Hollandlaan met de Koningskade en de Koningskade richting de Mauritskade is één van de drukste verkeersknooppunten in de stad. Het autoverkeer staat er bijna dagelijks vast. Wethouder Bruins vindt het daarom de hoogste tijd maatregelen te nemen die zorgen voor minder oponthoud. Bijkomend voordeel is dat rijdende autos minder schadelijk zijn voor het milieu dan wachtende autos: er komen minder uitlaatgassen in de lucht.

Extra rijstrook
De Zuid-Hollandlaan krijgt een extra rijstrook waar de autos moeten voorsorteren die naar de Dr. Kuyperstraat en de verder gelegen Mauritskade willen. Een verhoogde stoeprand moet voorkomen dat automobilisten alsnog van rijstrook wisselen.
Het aparte verkeerslicht op de extra rijstrook moet er voor zorgen dat het kruispunt vrij blijft als de doorstroming naar de Mauritskade stokt. Een filedetectielus regelt dit verkeerslicht. Om ruimte te scheppen voor de extra rijstrook wordt de huidige middenberm verschoven. De circa dertig bomen die daar nu staan, worden gekapt. Ter compensatie wordt op de nieuwe middenberm in de Zuid-Hollandlaan hetzelfde aantal bomen geplant van voldoende grote zodat de groenstructuur zich snel herstelt.
De automobilist die heeft voorgesorteerd op de Zuid-Hollandlaan naar de Dr. Kuyperstraat komt ook op de Koningskade op een aparte rijstrook. Ook hier scheidt een verhoogde stoeprand de links afslaande autos van het verkeer dat richting Scheveningen gaat. Voor voetgangers en fietsers komt bij de ingang van de Dr. Kuyperstraat, de Dr. Kuyperdam, meer ruimte. Dat moet de verkeersveiligheid verbeteren. Ook voor busreizigers wordt het anders. Om ze dichter bij hun bestemming af te zetten wordt de bushalte van lijn 65 naar Wassenaar verplaatst van de Zuid-Hollandlaan naar de Koningskade. Reizigers voor onder meer het Provinciehuis, Rijkswaterstaat en de Kamer van Koophandel kunnen hier voortaan uit- of opstappen.
Voor het oplossen van de verkeersproblemen bij het Provinciehuis is ook de aanleg van een tunnel op de Koningskade onderzocht. Uit een computersimulatie is gebleken dat dit de doorstroming niet verbetert. Gescheiden rijstroken zorgen daar wel voor.

Inspraak
Het plan is inmiddels besproken met de Kamer van Koophandel, de bewoners- en ondernemersvereniging van buurtschap 2005 en de bewonersorganisatie van het Benoordenhout. Zij reageerden positief. Nu gaat ook de formele inspraaktermijn van start. Deze loopt van 12 september tot 10 oktober 2005. Het voorlopig ontwerp ligt gedurende deze periode ter inzage bij het stadsdeelkantoor Haagse Hout (Loudonstraat 95) en het Gemeentelijk ContactCentrum (Spui 70). Op woensdag 21 september is er van 20.00 tot 22.00 uur op het Stadhuis aan het Spui een informatieavond waar belangstellenden een presentatie krijgen en vragen kunnen stellen.