september 2005
Verkeersknelpunt bij Provinciehuis aangepakt (6 september)
Om een einde te maken aan de dagelijkse verkeersopstoppingen bij het
Provinciehuis wil de gemeente Den Haag gescheiden rijstroken aan gaan
leggen. Op zowel de Zuid-Hollandlaan als de Koningskade moet een
aparte rijstrook komen voor de autos die richting de Mauritskade
rijden.
Het college van burgemeester en wethouders heeft het voorlopig ontwerp
vandaag vrijgegeven voor inspraak. Wethouder Bruno Bruins van Verkeer
wil dat de werkzaamheden in de zomermaanden van 2006 worden
uitgevoerd. Dan zijn er minder autos op de weg en heeft daardoor
minder verkeer er last van. In september volgend jaar moeten de autos
die naar de Mauritskade willen dan niet langer het verkeer hinderen
dat richting Scheveningen gaat. Dus ook het verkeer vanuit de
Koningstunnel kan dan vlotter doorrijden op de centrumring richting de
Raamweg en Scheveningen.
De kruising bij het Provinciehuis van de Zuid-Hollandlaan met de
Koningskade en de Koningskade richting de Mauritskade is één van de
drukste verkeersknooppunten in de stad. Het autoverkeer staat er bijna
dagelijks vast. Wethouder Bruins vindt het daarom de hoogste tijd
maatregelen te nemen die zorgen voor minder oponthoud. Bijkomend
voordeel is dat rijdende autos minder schadelijk zijn voor het milieu
dan wachtende autos: er komen minder uitlaatgassen in de lucht.
Extra rijstrook
De Zuid-Hollandlaan krijgt een extra rijstrook waar de autos moeten
voorsorteren die naar de Dr. Kuyperstraat en de verder gelegen
Mauritskade willen. Een verhoogde stoeprand moet voorkomen dat
automobilisten alsnog van rijstrook wisselen.
Het aparte verkeerslicht op de extra rijstrook moet er voor zorgen dat
het kruispunt vrij blijft als de doorstroming naar de Mauritskade
stokt. Een filedetectielus regelt dit verkeerslicht.
Om ruimte te scheppen voor de extra rijstrook wordt de huidige
middenberm verschoven. De circa dertig bomen die daar nu staan, worden
gekapt. Ter compensatie wordt op de nieuwe middenberm in de
Zuid-Hollandlaan hetzelfde aantal bomen geplant van voldoende grote
zodat de groenstructuur zich snel herstelt.
De automobilist die heeft voorgesorteerd op de Zuid-Hollandlaan naar
de Dr. Kuyperstraat komt ook op de Koningskade op een aparte
rijstrook. Ook hier scheidt een verhoogde stoeprand de links afslaande
autos van het verkeer dat richting Scheveningen gaat.
Voor voetgangers en fietsers komt bij de ingang van de Dr.
Kuyperstraat, de Dr. Kuyperdam, meer ruimte. Dat moet de
verkeersveiligheid verbeteren. Ook voor busreizigers wordt het anders.
Om ze dichter bij hun bestemming af te zetten wordt de bushalte van
lijn 65 naar Wassenaar verplaatst van de Zuid-Hollandlaan naar de
Koningskade. Reizigers voor onder meer het Provinciehuis,
Rijkswaterstaat en de Kamer van Koophandel kunnen hier voortaan uit-
of opstappen.
Voor het oplossen van de verkeersproblemen bij het Provinciehuis is
ook de aanleg van een tunnel op de Koningskade onderzocht. Uit een
computersimulatie is gebleken dat dit de doorstroming niet verbetert.
Gescheiden rijstroken zorgen daar wel voor.
Inspraak
Het plan is inmiddels besproken met de Kamer van Koophandel, de
bewoners- en ondernemersvereniging van buurtschap 2005 en de
bewonersorganisatie van het Benoordenhout. Zij reageerden positief. Nu
gaat ook de formele inspraaktermijn van start. Deze loopt van 12
september tot 10 oktober 2005. Het voorlopig ontwerp ligt gedurende
deze periode ter inzage bij het stadsdeelkantoor Haagse Hout
(Loudonstraat 95) en het Gemeentelijk ContactCentrum (Spui 70). Op
woensdag 21 september is er van 20.00 tot 22.00 uur op het Stadhuis
aan het Spui een informatieavond waar belangstellenden een presentatie
krijgen en vragen kunnen stellen.
Gemeente Den Haag