nr. 145
8 september 2005
Rotterdam bestudeert versterking van Rotterdam Airport
Verdere ontwikkeling van Rotterdam Airport zou eerder gezocht moeten worden in de zakelijke markt dan in de markt voor vakantievluchten. Een zakelijke oriëntatie biedt de regio de meeste voordelen en kan rekenen op draagvlak. Dit is de belangrijkste conclusie uit het onderzoek Ontwikkelingsperspectieven Rotterdam Airport dat in opdracht van de gemeente Rotterdam is uitgevoerd. Bij de afweging van de verschillende toekomstperspectieven is gekeken naar de werkgelegenheid, de consequenties voor bestaande en nieuw te bouwen woningen, het aantal passagiers, investeringen in infrastructuur en de waardering van reistijden.
Aanleiding tot het onderzoek ligt in het dilemma dat Rotterdam Airport in het streekplan RR2020 en in de Economische Visie 2020 als een belangrijke economische motor voor de regio wordt aangemerkt terwijl de luchthaven momenteel beperkt wordt in haar groei vanwege de geldende geluidsgrenzen. In opdracht van de gemeente Rotterdam heeft Stratagem Strategic Research vier perspectieven geschetst voor de toekomstige ontwikkeling van Rotterdam Airport. Van elk perspectief is bekeken wat de maatschappelijke kosten en baten zijn en in hoeverre draagvlak bestaat.
Het onderzoek concludeert dat de huidige regelgeving en geluidsgrens Rotterdam Airport onvoldoende ruimte bieden om uit te groeien tot volwaardige zakenluchthaven. Iets wat de gemeente Rotterdam juist ambieert. Het optimaliseren van de huidige situatie, met gelijkblijvend oppervlakte van de geluidscontour, levert het laagste saldo van maatschappelijke kosten en baten op, zo blijkt uit het onderzoek. In de regio, zo stellen de onderzoekers, hebben de huidige milieugrenzen echter wel groot draagvlak.
De ontwikkeling van Rotterdam Airport tot een volwaardige zakelijke luchthaven levert de regio het meeste voordeel op maar vraagt om een andere milieucontour en de medewerking van Schiphol en KLM. Ontwikkeling tot vakantieluchthaven lijkt vanwege de werkgelegenheid aantrekkelijk, maar heeft weinig draagvlak in de regio en vergt forse investeringen vanwege de grotere passagiersaantallen.
Het college van Burgemeester en Wethouders heeft het onderzoeksrapport voor kennisgeving aangenomen en is van mening dat met dit rapport een discussie gevoerd kan worden met de omliggende gemeenten en andere belanghebbenden over versterking van de luchthaven. Rotterdam wil hiertoe een regionale overlegstructuur naar het voorbeeld van het Commissie Regionaal Overleg luchthaven Schiphol,om samen met deze partijen het verdere proces in te gaan. Het uiteindelijke doel is te komen tot een gemeentelijke visie op de toekomst van de luchthaven die mag rekenen op draagvlak in de regio.
Het onderzoek heeft sterk aan actualiteit gewonnen door een recente brief van staatssecretaris Schultz van Verkeer & Waterstaat aan de directeur van Rotterdam Airport. Aanleiding was de dreigende overschrijding van de geluidsgrens die volgens de luchthaven onder andere het gevolg is van rekentechnische onvolkomenheden. De staatssecretaris wijst erop dat een verzoek tot wijzigen van de Aanwijzing 2001 noodzakelijk is om aan de bezwaren van Rotterdam Airport te kunnen voldoen. Rotterdam Airport heeft hiertoe inmiddels de eerste stap ondernomen door een milieueffectrapportage voor te bereiden. De gemeente Rotterdam is van mening dat de resultaten van het Stratagem-onderzoek bij de op te starten MER-procedure betrokken moeten worden. Dit biedt tevens de gelegenheid om belangrijke ontbrekende onderdelen uit het Stratagem-onderzoek (externe veiligheid, hinder, slaapverstoring en luchtkwaliteit) nader te berekenen.
Noot voor de redactie/
Gemeente Rotterdam