BOVAG en RAI: kabinet niet slagvaardig genoeg in Nota Mobiliteit
(9/8/2005)
De brancheorganisaties BOVAG en RAI Vereniging zijn teleurgesteld dat
het Kabinet niet slagvaardiger is bij het nemen van een besluit over
de invoering van een systeem van betalen naar gebruik voor de auto.
Beide organisaties maken deel uit van het platform Nouwen, dat eerder
dit jaar, unaniem voorstelde aan de ministers van Verkeer & Waterstaat
en Financiën om te kiezen voor een systeem waarbij weggebruikers een
tarief gaan betalen voor het gebruik van die weg. In dat tarief wordt
dan onderscheid gemaakt naar tijd en plaats. In de Nota Mobiliteit die
nu gepresenteerd wordt, is van de essentiële keuzes die het Platform
Nouwen maakte niet al te veel meer terug te vinden.
BOVAG en RAI Vereniging wijzen erop dat de Tweede Kamer eind 2004 een
motie aannam, waarin het kabinet werd gevraagd om haast te maken met
de invoering van een kilometertarief. Minister Peijs gaf toen aan, dat
zij wel wilde maar dat er geen draagvlak was bij de maatschappelijke
organisaties. Het door Peijs ingestelde Platform Nouwen kwam
vervolgens in juni jl. met haar unanieme advies. Het lijkt erop dat
het kabinet de unieke kans laat liggen om nu een transparant en
eerlijk systeem van betalen naar gebruik op de weg in ons land in te
voeren.
BOVAG en RAI zien door de houding van het kabinet de mogelijkheden om
de vaste lasten (BPM en MRB) af te schaffen en om te zetten in een
tarief per verreden kilometer weer verder weg komen te liggen. Beide
organisaties zullen er bij het kabinet en bij de politieke partijen in
de Tweede Kamer op aandringen om de kans die er nu is te benutten.
AutoRai