Ford Focus en Focus C-MAX nu ook met CVT
(9/8/2005)
De Ford Focus en de daarop gebaseerde midi-MPV Focus C-MAX zijn met
onmiddellijke ingang ook verkrijgbaar met de uitermate comfortabele en
zuinige traploze transmissie Durashift CVT.
Deze Continuously Variable Transmission haalt het beste uit iedere
automotor, dankzij de mogelijkheid onder alle omstandigheden de ideale
overbrengingsverhouding te kunnen kiezen.
De Durashift CVT van Ford is een elektronisch bestuurde, met de
bekende schakelbanden werkende automatische transmissie die de
bestuurder laat kiezen uit een volautomatische stand of sequentiële
'Tiptronic'-schakelingen. De CVT transmissie is nu ruim beschikbaar op
de Ford Focus met 1.6 liter TDCi dieselmotor met 109 pk (80 kW). Op de
Ford Focus C-MAX is de Durashift CVT, behalve met dezelfde 1.6 liter
commonrail dieselmotor, eveneens leverbaar in combinatie met de 1.8
liter Duratec benzinemotor met een vermogen van 125 pk (92 kW).
Hoewel de Durashift volledig traploos is, simuleert hij in de
âTiptronicâ-stand een handgeschakelde transmissie met niet minder dan
zeven versnellingen vooruit. Hij is ideaal voor bestuurders die iets
meer controle over de auto willen, of de indruk willen hebben met een
ânormaleâ bak onderweg te zijn. In de automatische modus levert het
traploze CVT-systeem een altijd soepele acceleratie, ongeacht de
beginsnelheid. Geavanceerde elektronica zorgt voor een directe
reactie. De 'kick-down' is ideaal bij inhalen en zorgt voor optimaal
vermogen door steeds in precies passende mate terug te schakelen.
De voordelen van de Durashift CVT puntsgewijs:
* De Focus en Focus C-MAX klanten kunnen kiezen uit de
volautomatische modus en de sequentiële 'Tiptronic'-modus met
zeven versnellingen.
* Soepele, 'traploze' schakeling voor naadloze acceleratie en een
directe reactie.
* Lager geluidsniveau dan bij een conventionele automaat.
* Om geluid en trillingen te minimaliseren wanneer de motor
stationair loopt (bijvoorbeeld voor het stoplicht), is er een
speciale neutrale modus. Dit houdt in dat er geen aandrijfkrachten
op de transmissie worden uitgeoefend, wanneer het rempedaal wordt
ingetrapt. Dit vermindert tevens het brandstofverbruik.
* Laat de berijder de Durashift CVT bij stilstand op bijvoorbeeld
een helling âin de versnelling staanâ, dat zorgt de âkruipneigingâ
ervoor dat soepel weggereden kan worden, zonder gebruik van
handrem. De Focus en C-MAX CVTâs hebben immers geen
koppelingspedaal.
* Met de Durashift CVT wordt ongeveer 5% minder brandstof verbruikt
dan met een conventionele automaat.
* De Durashift CVT kent een betere acceleratie vanuit stilstand dan
conventionele automatische versnellingsbakken. De Durashift CVT
maakt gebruik van een elektronisch transmissiecontrolesysteem om
de rijomstandigheden continu te controleren en de perfecte
overbrengingsverhouding te berekenen op ieder moment. Deze
'continu variabel'-eigenschap, zorgt er dus voor dat de motor op
ieder moment optimaal kan presteren.
De Durashift CVT van Ford is ideaal voor mensen die het gemak en het
comfort van een volautomaat wensen, maar geen âstrafâ voor
extra-brandstofverbruik, én voor rijders die een sportieve rijstijl
prefereren, maar geen behoefte hebben aan zelf schakelen en
koppelen.
Ford Champion: automatisch voordeel
De meerprijs voor Fords Durashift CVT bedraagt tijdelijk slechts â¬
995. Deze tijdelijke voordelige prijs geldt ook voor alle andere
automatische transmissies op de Fiesta, Fusion, Focus, Focus C-MAX,
Mondeo en Galaxy. Het betreft een actie in het kader van de Ford
Champions, en geldt voor auto's die in de periode van 1 oktober 2005
t/m 31 januari 2006 geregistreerd worden.
AutoRai