AutoRai

Ford Focus en Focus C-MAX nu ook met CVT

(9/8/2005)
De Ford Focus en de daarop gebaseerde midi-MPV Focus C-MAX zijn met onmiddellijke ingang ook verkrijgbaar met de uitermate comfortabele en zuinige traploze transmissie Durashift CVT.
Deze Continuously Variable Transmission haalt het beste uit iedere automotor, dankzij de mogelijkheid onder alle omstandigheden de ideale overbrengingsverhouding te kunnen kiezen.

De Durashift CVT van Ford is een elektronisch bestuurde, met de bekende schakelbanden werkende automatische transmissie die de bestuurder laat kiezen uit een volautomatische stand of sequentiële 'Tiptronic'-schakelingen. De CVT transmissie is nu ruim beschikbaar op de Ford Focus met 1.6 liter TDCi dieselmotor met 109 pk (80 kW). Op de Ford Focus C-MAX is de Durashift CVT, behalve met dezelfde 1.6 liter commonrail dieselmotor, eveneens leverbaar in combinatie met de 1.8 liter Duratec benzinemotor met een vermogen van 125 pk (92 kW).

Hoewel de Durashift volledig traploos is, simuleert hij in de âTiptronicâ-stand een handgeschakelde transmissie met niet minder dan zeven versnellingen vooruit. Hij is ideaal voor bestuurders die iets meer controle over de auto willen, of de indruk willen hebben met een ânormaleâ bak onderweg te zijn. In de automatische modus levert het traploze CVT-systeem een altijd soepele acceleratie, ongeacht de beginsnelheid. Geavanceerde elektronica zorgt voor een directe reactie. De 'kick-down' is ideaal bij inhalen en zorgt voor optimaal vermogen door steeds in precies passende mate terug te schakelen.

De voordelen van de Durashift CVT puntsgewijs:

* De Focus en Focus C-MAX klanten kunnen kiezen uit de volautomatische modus en de sequentiële 'Tiptronic'-modus met zeven versnellingen.

* Soepele, 'traploze' schakeling voor naadloze acceleratie en een directe reactie.

* Lager geluidsniveau dan bij een conventionele automaat.
* Om geluid en trillingen te minimaliseren wanneer de motor stationair loopt (bijvoorbeeld voor het stoplicht), is er een speciale neutrale modus. Dit houdt in dat er geen aandrijfkrachten op de transmissie worden uitgeoefend, wanneer het rempedaal wordt ingetrapt. Dit vermindert tevens het brandstofverbruik.
* Laat de berijder de Durashift CVT bij stilstand op bijvoorbeeld een helling âin de versnelling staanâ, dat zorgt de âkruipneigingâ ervoor dat soepel weggereden kan worden, zonder gebruik van handrem. De Focus en C-MAX CVTâs hebben immers geen koppelingspedaal.

* Met de Durashift CVT wordt ongeveer 5% minder brandstof verbruikt dan met een conventionele automaat.

* De Durashift CVT kent een betere acceleratie vanuit stilstand dan conventionele automatische versnellingsbakken. De Durashift CVT maakt gebruik van een elektronisch transmissiecontrolesysteem om de rijomstandigheden continu te controleren en de perfecte overbrengingsverhouding te berekenen op ieder moment. Deze 'continu variabel'-eigenschap, zorgt er dus voor dat de motor op ieder moment optimaal kan presteren.

De Durashift CVT van Ford is ideaal voor mensen die het gemak en het comfort van een volautomaat wensen, maar geen âstrafâ voor extra-brandstofverbruik, én voor rijders die een sportieve rijstijl prefereren, maar geen behoefte hebben aan zelf schakelen en koppelen.

Ford Champion: automatisch voordeel
De meerprijs voor Fords Durashift CVT bedraagt tijdelijk slechts ⬠995. Deze tijdelijke voordelige prijs geldt ook voor alle andere automatische transmissies op de Fiesta, Fusion, Focus, Focus C-MAX, Mondeo en Galaxy. Het betreft een actie in het kader van de Ford Champions, en geldt voor auto's die in de periode van 1 oktober 2005 t/m 31 januari 2006 geregistreerd worden.