Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Utrecht, 8 september 2005

Nota Mobiliteit
Kabinet negeert draagvlak voor kilometerprijs

Waar bedrijfsleven, ANWB en andere organisaties in het Platform Nouwen onomwonden kiezen voor een prijs per kilometer, doet het kabinet dat niet. Het kabinet stelt de keuze voor de kilometerprijs uit tot na de verkiezingen. Natuur en Milieu vindt dat daarmee een unieke kans wordt gemist.

Betalen per kilometer is noodzakelijk om de bereikbaarheid echt te verbeteren én tegelijk de mili-eubelasting en veiligheid sterk te verbeteren. Het leidt tot 60% minder file en minimaal 10% min-der uitstoot. Het is ook een eerlijker systeem. Veelrijders en vuile auto's betalen meer dan weinig-rijders en schone auto's. Bovendien is er voor het eerst in de historie breed draagvlak voor de kilometerprijs. Volgens de Nota is meer wegen aanleggen het alternatief om dezelfde bereikbaar-heid te realiseren. Dit is duurder, kan en mag vaak niet en leidt tot veel meer milieuschade. Hier-mee dreigt de Nota weer een ouderwets asfaltplan te worden.

Het Kabinet vindt de systeemkosten van de kilometerprijs onoverkomelijk. Het gaat volgens de regering om een jaarlijks bedrag van tussen de 900 en 1900 miljoen euro. Overigens schat het bedrijfsleven die kosten veel lager in en staat er tegenover de kosten van de kilometerheffing een welvaartswinst van 1400 miljoen euro. Mirjam de Rijk, algemeen directeur van Natuur en Milieu daarover: 'Er is veel onzekerheid over de systeemkosten. Zeker is echter dat de techniek zich ont-wikkelt, dat de kosten zullen dalen en dat betalen per kilometer het enige instrument is om de mobiliteitsproblemen in Nederland daadwerkelijk aan te pakken. Bovendien is het de enige manier om de plannen financieel gedekt te krijgen. Het Kabinet had de knoop moeten doorhakken en moe-ten kiezen voor de kilometerheffing. Geef als overheid aan wat acceptabele kosten zijn en daag de markt uit om binnen dat bedrag te komen met voorstellen.'

Het Kabinet wil tot 2020 maar liefst 46 miljard euro investeren in extra infrastructuur en dan vooral wegen. Voor de klimaat-, lucht- en geluidsproblematiek is slechts 1 miljard beschikbaar. Natuur en Milieu vindt het kwalijk dat de Nota Mobiliteit geen relatie legt tussen deze bouwambities en de slechte luchtkwaliteit. 'Ambities voor milieu en gezondheid zijn er nauwelijks en bovendien alleen op de korte termijn gericht. Laten we de lucht eerst schoonmaken voor we fors wegen gaan bou-wen. Om Nederland leefbaar te houden en de problemen met geluid, lucht en klimaat serieus aan te pakken, is ingrijpend milieubeleid nodig. De Nota Mobiliteit doet hier niets mee.'

Meer informatie
Michel Jehae, persvoorlichting Natuur en Milieu 06-14487427 Maarten van Biezen, teammanager Ruimte en Mobiliteit Natuur en Milieu 06-14496238

Michel Jehae
Persvoorlichting Natuur en Milieu
030-2348229/06-14487427
Mijn e-mailadres is veranderd: m.jehae@natuurenmilieu.nl.