Onderwijspersoneel ontevreden over beleid en uitvoering
AOb-onderzoek: Van der Hoeven (OCW) krijgt laagste cijfer ooit van 'haar' beroepsveld + D66 uit de gratie
Utrecht, 07.09.2005 Na twee jaar 'Balkenende II' krijgt minister Van der Hoeven van Onderwijs een 4,4 voor haar beleid en uitvoering. Dat is zelfs lager dan haar voorgangers Hermans en Ritzen kregen na 2 jaar ministerschap. Zij kregen respectievelijk een 5,1 en een 5,2. Dit blijkt uit onderzoek van de Algemene Onderwijsbond (AOb). Walter Dresscher, voorzitter Algemene Onderwijsbond: "Nauwelijks investeringen in het onderwijs, onduidelijkheid en heen-en-weer schuiven van budgetten, gebrek aan toekomstvisie... het onderwijspersoneel krijgt niet het gevoel dat 'hun' minister stáát voor het onderwijs. En dat breekt haar op."
Gevraagd naar de beste beleidsbeslissingen van de minister werden genoemd: de wens om de regeldruk te verminderen, meer ruimte voor de basisvorming, het afschaffen van het lesgeld en het investeren in autochtone achterstandsleerlingen. Als negatieve punten werden (veel vaker) genoemd: het verminderen van de investeringen in allochtone achterstandsleerlingen, het moeten herzien van de basisvorming zonder het daarvoor benodigde geld voor de invoering daarvan en het schrappen van alle (ondersteunende) ID-banen. Gezien het rapportcijfer wegen de negatieve effecten van haar beleid veel zwaarder dan de positieve.
In het regeerakkoord stond expliciet dat voor onderwijs de komende periode (2003-2007) extra geld voor onderwijs beschikbaar zou stellen. Daarnaast had minister Van der Hoeven nog een aantal prioriteiten, waaronder het afschaffen van regels en het aantrekkelijker maken van het leraarsberoep.
Sinds deze maand staat het saldo op +121 miljoen euro, ofwel een investering van een half promille. Alle andere 'plussen' die de minister trots presenteerde werden opgeheven door de, niet actief naar buiten gebrachte, bezuinigingen.
De regeldruk is op papier met 600 regels afgenomen: 600 in onbruik geraakte regels. Door scholen op sommige gebieden meer vrijheden te geven, maar tegelijkertijd veel strenger op output en verantwoording te sturen, zijn er voor de docenten binnen de school vaak juist regels bij gekomen, nu door de directie uitgevaardigd.
Het aantrekkelijker maken van het leraarsberoep is nog niet gelukt. Dat er nu geen tekorten zijn komt doordat, door bezuinigingen en verschuivingen, vacatures zijn geschrapt. Niet doordat er meer mensen in het onderwijs willen werken.
Naast de ontevredenheid over het beleid van de minister, is ook de liefde voor D66 onder het onderwijspersoneel sterk bekoeld. Kreeg de partij in 2003 nog 11% van de stemmen, daar is nu nog slechts 6 procent van over.
Zoals een van de respondenten de algemene opinie van de respondenten samenvatte: "De beste beslissing van dit kabinet moet nog komen: aftreden".
Het tussenrapport is opgesteld na een onderzoek onder 508 mensen (basisonderwijs 159, voortgezet onderwijs 195, BVE 87, HBO 40 en overig 27). Het onderzoek is uitgevoerd door het ITS, Radboud Universiteit Nijmegen, in opdracht van de Algemene Onderwijsbond (AOb).
AOb, sterk in onderwijs. Meer informatie: www.aob.nl
Marc Mathies
(pers)voorlichter Algemene Onderwijsbond
030 2989 210 / 06 53 41 01 59
Algemene Onderwijsbond