Pleon


06-09-2005
Maatschappelijk verantwoord ondernemen spreekt financiële wereld niet aan

Amsterdam, 6 september 2005 Jaarverslagen over maatschappelijk verantwoord ondernemen spreken de financiële wereld niet aan. Ondanks het feit dat Corporate Social Responsibility (CSR) of niet-financiële jaarverslagen vooral bedoeld zijn voor financiële stakeholders zoals aandeelhouders, analisten en investeerders. Dit blijkt uit het Global Stakeholder Report 2005 dat Europees communicatieadviesbureau Pleon vandaag heeft gepresenteerd.

De belangrijkste reden hiervoor is dat het belang van maatschappelijk verantwoord ondernemen niet of slecht wordt uitgelegd in termen van het belang voor de financiële wereld.

Met het onderzoek wil Pleon de belangrijkste Europese trends van maatschappelijk verantwoord ondernemen / CSR in kaart brengen.

Andere uitkomsten van het onderzoek naar het belang van maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn ondermeer:


- Er bestaan sterke verschillen in de motivatie om maatschappelijk verantwoord te ondernemen tussen Angelsaksisch- en continentaal Europa;

- Er zijn vele misverstanden over Corporate Social Responsibility. CSR wordt regelmatig verward met liefdadig;

- Jaarverslagen over CSR reports komen nauwelijks terecht bij de stakeholders, waarvoor ze bestemd zijn.

U kunt het gehele onderzoek onderstaand downloaden.

Over Pleon
Pleon is een Europees communicatieadviesbureau met 680 medewerkers en 23 vestigingen in negen Europese landen. Het bureau is in 2004 ontstaan uit een fusie tussen Schoep & Van der Toorn in Nederland, Brodeur Worldwide in alle andere grote Europese landen en het Duits/Oostenrijkse ECC Kothes Klewes. Pleon heeft daarnaast associate bureaus in de overige landen in Europa en in het midden-oosten. In de Verenigde Staten, Latijns-Amerika en Azië wordt Pleon vertegenwoordigd door partners uit het Brodeur-netwerk. Met Europese specialisten op het gebied van pr, public affairs, corporate communications, marketing, change management, risk management en design helpt Pleon organisaties bij het realiseren van groei en draagvlak. Binnen de Omnicom-groep maakt Pleon deel uit van BBDO Europe.

Pleon heeft eigen kantoren in: Amsterdam, Berlijn, Bonn, Brussel, Boedapest, Dresden, Düsseldorf, Frankfurt, Genua, Graz, Hamburg, Klagenfurt, Leipzig, Linz, Londen, Madrid, Milaan, München, Parijs, Rome, Salzburg, Stuttgart en Wenen.