06-09-2005
Maatschappelijk verantwoord ondernemen spreekt financiële wereld niet aan
Amsterdam, 6 september 2005 Jaarverslagen over maatschappelijk
verantwoord ondernemen spreken de financiële wereld niet aan. Ondanks
het feit dat Corporate Social Responsibility (CSR) of niet-financiële
jaarverslagen vooral bedoeld zijn voor financiële stakeholders zoals
aandeelhouders, analisten en investeerders. Dit blijkt uit het Global
Stakeholder Report 2005 dat Europees communicatieadviesbureau Pleon
vandaag heeft gepresenteerd.
De belangrijkste reden hiervoor is dat het belang van maatschappelijk
verantwoord ondernemen niet of slecht wordt uitgelegd in termen van
het belang voor de financiële wereld.
Met het onderzoek wil Pleon de belangrijkste Europese trends van
maatschappelijk verantwoord ondernemen / CSR in kaart brengen.
Andere uitkomsten van het onderzoek naar het belang van
maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn ondermeer:
- Er bestaan sterke verschillen in de motivatie om maatschappelijk
verantwoord te ondernemen tussen Angelsaksisch- en continentaal
Europa;
- Er zijn vele misverstanden over Corporate Social Responsibility. CSR
wordt regelmatig verward met liefdadig;
- Jaarverslagen over CSR reports komen nauwelijks terecht bij de
stakeholders, waarvoor ze bestemd zijn.
U kunt het gehele onderzoek onderstaand downloaden.
Over Pleon
Pleon is een Europees communicatieadviesbureau met 680 medewerkers en
23 vestigingen in negen Europese landen. Het bureau is in 2004
ontstaan uit een fusie tussen Schoep & Van der Toorn in Nederland,
Brodeur Worldwide in alle andere grote Europese landen en het
Duits/Oostenrijkse ECC Kothes Klewes. Pleon heeft daarnaast associate
bureaus in de overige landen in Europa en in het midden-oosten. In de
Verenigde Staten, Latijns-Amerika en Azië wordt Pleon vertegenwoordigd
door partners uit het Brodeur-netwerk. Met Europese specialisten op
het gebied van pr, public affairs, corporate communications,
marketing, change management, risk management en design helpt Pleon
organisaties bij het realiseren van groei en draagvlak. Binnen de
Omnicom-groep maakt Pleon deel uit van BBDO Europe.
Pleon heeft eigen kantoren in: Amsterdam, Berlijn, Bonn, Brussel,
Boedapest, Dresden, Düsseldorf, Frankfurt, Genua, Graz, Hamburg,
Klagenfurt, Leipzig, Linz, Londen, Madrid, Milaan, München, Parijs,
Rome, Salzburg, Stuttgart en Wenen.