Ingezonden persbericht
Je hebt bier en je Grolsch...
http://www.grolsch.nl/desktopdefault.aspx?tabindex=0&tabid=63
Koninklijke Grolsch N.V. PERSBERICHT
Netto winst Grolsch onder druk door supermarktoorlog
Koninklijke Grolsch N.V. heeft in het eerste halfjaar van 2005 een netto winst van ¤ 7,4 miljoen
gerealiseerd (2004: ¤ 8,2 miljoen). In de eerste helft van 2005 is het resultaat enerzijds positief
beïnvloed door het werken vanuit één locatie, anderzijds negatief door hogere handelskortingen
ten gevolge van de marktomstandigheden in de Nederlandse retail.
Financiële resultaten
· Alle in dit bericht gerapporteerde financiële gegevens zijn opgesteld onder toepassing van de
(voorlopige) International Financial Reporting Standards (IFRS).
· In de eerste helft van 2005 was sprake van daling van volumes in Nederland en het Verenigd
Koninkrijk en hogere handelskortingen in de retail, ten dele gecompenseerd door goede groei in
overige internationale kernmarkten en acquisities. Dit leidde tot 3,1% lagere netto omzet (¤ 147,2
miljoen versus ¤ 152,0 miljoen in 2004).
· De bedrijfslasten exclusief afschrijvingen daalden ten opzichte van de eerste helft van 2004 met
¤ 6,2 miljoen (daling 4,8%). Naast volumegedreven daling zorgden lagere prijzen van grondstoffen
en verpakkingsmaterialen, mede voortkomend uit verbeterde inkoopvoorwaarden, en de
hogere efficiëntie van de nieuwe brouwerij voor een structureel lager niveau van directe kosten.
De overgang per 1 januari van eindloon naar middelloon in de pensioenregeling had een eenmalig
positief effect van circa ¤ 1,5 miljoen. De geïntensiveerde marketinginspanning en acquisities
hadden een verhogend effect op de bedrijfslasten.
· Het bedrijfsresultaat voor afschrijvingen (EBITDA) ligt met ¤ 26,2 miljoen ¤ 0,9 miljoen boven
dat van de eerste helft van 2004 (2004: ¤ 25,3 miljoen).
· Afschrijvingen stegen met ¤ 2,6 miljoen tot een bedrag van ¤ 14,5 miljoen, grotendeels verklaard
door de gefaseerde ingebruikname van de nieuwe brouwerij, waarmee het bedrijfsresultaat (EBIT)
uitkomt op ¤ 11,6 miljoen (2004: ¤ 13,4 miljoen).
· De belastingdruk daalde 2%-punt tot 32,3 % als gevolg van tariefsaanpassing.
· De netto winst van ¤ 7,4 miljoen over de eerste helft van 2005 ligt per saldo op eenzelfde niveau
als over de eerste helft van 2004 (¤ 8,2 miljoen) indien de effecten van de pensioenstelselwijziging
(voordelig effect op 2005 ¤ 1,0 miljoen netto) en de gestegen afschrijvings- en financieringslasten
(nadelig effect op 2005 ¤ 2,0 miljoen netto) in ogenschouw worden genomen.
· De winst per aandeel komt uit op ¤ 0,44 (2004: ¤ 0,49).
· De daling in de kasstroom uit bedrijfsoperaties met ¤ 3,4 miljoen tot ¤ 8,7 miljoen wordt volledig
verklaard door de stijging in werkkapitaal ten gevolge van de mutatie in pensioen- en statiegeldverplichtingen.
Gang van zaken
· Verhevigde druk op het consumentenprijsniveau in Nederland door de supermarktoorlog, en ook
op het netto prijsniveau voor Grolsch, kenmerkt tot dusverre 2005. In de eerste zes maanden van
het jaar realiseerde Grolsch in een dalende Nederlandse markt een nagenoeg gelijk marktaandeel,
mede op basis van haar aanhoudende groei in het horecasegment. In februari werd de nieuwe
reclamecampagne 'Bier op z'n Grolsch' gelanceerd. Begin juni werd het nieuwe Grolsch Premium
Blond met een eigen campagne geïntroduceerd. In het Verenigd Koninkrijk is Grolsch in de eerste
helft van 2005 terughoudend geweest in het meegaan in de extreme prijsconcurrentie, resulterend
in een negatieve volumeontwikkeling. Daarentegen vertoonden de overige kernmarkten
(Verenigde Staten, Canada, Frankrijk, Australië en Nieuw-Zeeland) in de eerste helft van 2005 een
groei van 12%, in lijn met de strategie van verscherpte focus.
· Nadat in 2004 de nieuwe brouwerij is geopend en de oude brouwerij in Groenlo is gesloten, is in
het eerste halfjaar van 2005 ook de oude brouwerij in Enschede-Noord gesloten. De verhuizing
naar de nieuwe locatie is hiermee voltooid.
Vooruitzichten voor 2005
· Binnenland
De Nederlandse biermarkt zal naar verwachting ook over geheel 2005 een volumedaling laten
zien. Daarbinnen verwacht Grolsch haar marktaandeel te kunnen handhaven. Ook op jaarbasis zal
van hogere handelskortingen een negatief effect op omzet en winst uitgaan.
· Buitenland
Grolsch heeft het vertrouwen dat voor het Verenigd Koninkrijk de negatieve volumeontwikkeling
tot en met juni aan het einde van het jaar zal zijn omgebogen naar een situatie van groei. De
overige kernmarkten zullen naar verwachting hun groei kunnen continueren, waardoor de totale
internationale activiteiten van Grolsch een duidelijke groei zullen laten zien. Het verloop van de
US-dollar zal over het jaar 2005 een negatieve invloed hebben van naar schatting ¤ 1,5 miljoen
(voor belasting).
· Nieuwe brouwerij
Onder meer door de gefaseerde ingebruikname van de nieuwe brouwerij in 2004 en in de eerste
helft van 2005 zijn de afschrijvings- en financieringslasten over 2005 duidelijk hoger dan over
2004. Deze effecten bedragen op jaarbasis bruto naar verwachting ¤ 4,8 miljoen respectievelijk
¤ 0,9 miljoen. Op basis van recente ontwikkelingen is er perspectief op een hoger dan voorziene
bijdrage uit de verkoop van de oude brouwerij Enschede-Noord.
· Prognose
Koninklijke Grolsch N.V. verwacht in 2005 haar marktpositie voor het totaal van haar
kernmarkten te verbeteren. Voor Nederland zal de druk op het netto prijsniveau zich ook in
het tweede halfjaar laten gelden. Daarnaast zijn er extra marketinginspanningen voor de
ondersteuning van de introducties van Grolsch Premium Blond en het PerfectDraft
thuistapsysteem. De totale nettowinst zal, inclusief de verwachte opbrengst van de verkoop
van de oude Enschedese brouwerij, naar verwachting lager zijn dan het voorgaande jaar
(2004: ¤ 20,6 miljoen). De onzekere marktomstandigheden en het feit dat de opbrengst van
de oude brouwerij nog niet definitief bepaald is, maken dat het op dit moment niet mogelijk
is een exactere indicatie voor het gehele jaar af te geven.
Koninklijke Grolsch N.V.
Enschede, 7 september 2005
- - - - - - - - - - - - -