Heineken N.V.
Half jaar resultaten Heineken N.V. 2005
Date: 07 September 2005
Location: Amsterdam , Heineken N.V.
Publisher: Heineken N.V.
Heineken behaalt over de eerste helft van 2005 een autonome nettowinstgroei van 5,4%, in lijn met de verwachtingen
Amsterdam, 7 september 2005 - Heineken N.V. heeft vandaag de resultaten over de eerste helft van 2005 bekendgemaakt, die in lijn waren met de vooruitzichten, zodat Heineken op schema ligt ten aanzien van de winstverwachting voor geheel 2005.
1e halfjaar
2005
1e halfjaar
2004
% Verschil
% Autonome groei1
(miljoen hl)
(miljoen hl)
Groepsvolume
56,2
54,4
3,3%
0,4%
¤ miljoen
¤ miljoen
Netto-omzet
5.142
4.859
5,8%
1,3%
EBIT2
601
631
-4,8%
3,6%
EBIT (beia)3
638
634
0,6%
-
Nettowinst
345
376
-8,2%
5,4%
Nettowinst (beia)
371
362
2,5%
-
¤
¤
Winst per aandeel
0,70
0,77
-8,2%
-
* In de eerste zes maanden van 2005 heeft Heineken op alle fronten autonome groei gerealiseerd: de omzet steeg met 1,3%, EBIT met 3,6% en de nettowinst met 5,4%. Dit is in lijn met de verwachtingen zoals die werden bekendgemaakt op 22 februari 2005.
* De gerapporteerde nettowinst daalde tot ¤ 345 miljoen als gevolg van bijzondere posten en valuta's die zwakker waren ten opzichte van de euro. De gerapporteerde nettowinst (beia) steeg met ¤ 9 miljoen, ofwel 2,5%, tot ¤ 371 miljoen, ondanks een nadelig wisselkoerseffect van ¤ 15 miljoen.
* Het groepsvolume4 steeg met 3,3% (van 54,4 miljoen hectoliter naar 56,2 miljoen hectoliter).
1 Exclusief wisselkoerseffecten, nieuw geconsolideerde ondernemingen, bijzondere posten en afschrijving merken.
2 Bedrijfsresultaat plus het resultaat van niet-geconsolideerde deelnemingen
3 Exclusief bijzondere posten en afschrijving van merken
4 Het Groepsvolume omvat de verkochte hectoliters bier van geconsolideerde ondernemingen en de bieren van de Heineken onderneming die door derden in licentie worden gebrouwen en verkocht. Voor nieuw geconsolideerde ondernemingen worden vanaf de datum van het in consolidatie nemen verkochte hectoliters meegenomen.
* De afzet van Heineken bier in het premiumsegment nam met 3% toe tot 9,7 miljoen hectoliter, waarmee de positie van Heineken als 's werelds leidende internationale biermerk verder werd bevestigd.
* De afzet in de Verenigde Staten daalde exclusief de distributie van de Femsa merken met 2,5%. De verkoop van distributeurs aan de detailhandel daalde slechts licht (-0,4%). Heineken Premium Light Lager is op een aantal testmarkten geïntroduceerd en Heineken verwacht dat de landelijke introductie in de eerste helft van 2006 zal gaan plaatsvinden.
* Heineken introduceerde een aantal innovaties en lanceerde nieuwe marketingprogramma's. Voorbeelden hiervan zijn de Draught Keg, Heineken Premium Light Lager in een aantal testmarkten in de Verenigde Staten en de sponsoring van de UEFA Champions League door het Heineken merk. Deze investeringen zijn erop gericht om het Heineken merk te versterken en om in te spelen op het veranderende consumentengedrag in West-Europa en de Verenigde Staten. Deze programma's maken deel uit van de ¤ 100 miljoen aan additionele investeringen in innovatie en marketing zoals in februari 2005 werd aangekondigd.
* Rusland is inmiddels qua volume voor Heineken de grootste markt en de onderneming versterkte haar positie als derde grootste bierbrouwer in deze markt door vier strategische acquisities.
* Efficiëncy verhogende programma's blijven binnen de onderneming kostenbesparingen opleveren. Het programma om ¤ 35 miljoen aan kosten te besparen in Nederland werd met succes afgerond, en in Centraal- en Oost-Europa werden gedurende het eerste halfjaar van 2005 een blijvende synergiebesparing van ¤ 40 miljoen gerealiseerd (tegen ¤ 26 miljoen eind 2004). Heineken heeft in de eerste helft van 2005 bijzondere reorganisatielasten van ¤ 34 miljoen genomen. Deze houden verband met de uitvoering van het programma om de kosten in West-Europa met ten minste ¤ 50 miljoen terug te dringen en met de nieuwe top-management structuur die in april 2005 werd aangekondigd.
* Er is een sterke kasstroom uit bedrijfsoperaties gerealiseerd, die ongeveer vrijwel gelijk is aan het bedrag voor dezelfde periode vorig jaar. Het afstoten van niet-kernactiviteiten, met name de onroerendgoedactiviteiten die bij de overname van BBAG werden verworven, leverde een additionele bijdrage aan de netto kasstroom van ¤ 260 miljoen.
Toelichting van de Voorzitter Raad van Bestuur
Thony Ruys, Voorzitter van de Raad van Bestuur, verklaarde: "We hebben in de eerste helft van 2005 opnieuw een autonome nettowinstgroei gerealiseerd die in lijn is met onze vooruitzichten."
"Wij hebben de basis voor het toekomstig succes van de onderneming verder versterkt door uitbreiding van onze positie in groeimarkten. Sinds begin 2005 zijn alleen al vier verdere overnames in Rusland bekendgemaakt."
"Daarnaast hebben we een krachtige en resultaatgerichte nieuwe managementstructuur geïmplementeerd die Heineken als toonaangevende internationale brouwer bij de toekomstige groeifase zal ondersteunen en sturen. Ik ben er trots op dat ik Heineken de afgelopen drie jaar heb mogen leiden en ik weet dat ik de onderneming in een goede staat in de bekwame handen van Jean-François van Boxmeer achterlaat."
Winstverwachting voor geheel 2005
Heineken herhaalt haar winstverwachting voor 2005 als geheel. De onderneming verwacht een autonome groei van de nettowinst in 2005 die niet meer dan mid-single digits zal bedragen. Zoals reeds in februari aangegeven, zullen de negatieve valuta-effecten, met name in verband met de US dollar, naar verwachting de voorspelde autonome nettowinstgroei en de nettowinstbijdragen van nieuwe acquisities tenietdoen.
Heineken zal doorgaan met het verhogen van de efficiëntie van de onderneming, hetgeen naar verwachting in de tweede helft van het jaar gepaard zal gaan met nieuwe bijzondere lasten die op dit moment op circa ¤ 70 miljoen voor belastingen worden geschat. Deze bijzondere lasten houden verband met de efficiëntieverbeteringen bij de nieuwe brouwerij die in het Spaanse Sevilla wordt gebouwd. Deze lasten zullen geen invloed hebben op de autonome nettowinstgroei van de onderneming in de tweede helft van 2005 aangezien ze als bijzondere post worden verantwoord.
Interimdividend
Op 21 september 2005 zal een interim dividend van ¤ 0,16 per aandeel van ¤ 1,60 nominaal worden uitbetaald. Het aandeel Heineken N.V. zal ex-dividend noteren op 8 september 2005.
Heineken International
Corporate Communication
Postbus 28, 1000 AA
Amsterdam
info@heineken.com
U kunt het gehele persbericht hieronder downloaden.
Zie het origineel