Algemene omroepvereniging AVRO

PERSBERICHT

Hilversum, 07-09-2005

AVRO'S 1OPDEMIDDAG:

Docenten hoger onderwijs moeten cijfers naar boven bijstellen

Docenten in het Hoger Onderwijs worden onder druk gezet om cijfers naar boven bij te stellen, om zo meer studenten te laten slagen. Dat stellen emeritus hoogleraar Economie Arnold Heertje van de Universiteit van Amsterdam en Dr. Ir. Adrienne van den Bogaard, universitair hoofddocent aan de Technische Universiteit Delft in AVRO s 1opdeMiddag.

Universiteiten en hogescholen worden financieel afgerekend op het aantal studenten dat afstudeert. Hoe meer mensen een diploma krijgen, hoe meer geld een onderwijsinstelling ontvangt. Heertje: Je moet je cijfers verhogen, anders krijg je geen geld. Dat is in volle gang. (&) Heb je bijvoorbeeld gemiddeld een 5,2 voor een tentamen gegeven, dan krijg je het verzoek daar een punt bij op te tellen, zodat het gemiddelde voldoende wordt. Dat scheelt dan weer een ton op de begroting. (&) De mensen met zwakke knieën doen dat dus ook . Dr. Ir. Adrienne van den Bogaard beaamt dat: Als ik puur naar mijn eigen ervaring kijk, ik voel een dwang om voldoendes uit te delen, terwijl ik het dat niet waard vind. Het is lastig om je poot stijf te houden. (&) Je moet slagingspercentages opkrikken .

Voorzitter van de HBO-raad Doekle Terpstra vindt druk vanuit management op docenten om hogere cijfers te geven buitengewoon ernstig . Maar om de druk alleen te verklaren vanuit de hogescholen vindt hij te ver gaan.

Terpstra ziet verder een enorme toename van de bureaucratie in het onderwijs. Ik heb het gevoel dat dit met name opgelegd wordt vanuit de overheid, die steeds meer regelgeving vraagt, en ook steeds meer wil dat er gerapporteerd wordt (&) en dat gaat ten koste van de kwaliteit van het onderwijs. Daar moet snel een gesprek over gevoerd worden anders breekt de crisis uit in het onderwijs in z n totaliteit , aldus Terpstra.

Marleen Barth, voorzitter van de Onderwijsbond CNV, hoort van leden dat men het gevoel heeft dat de ziel uit het onderwijs weg is. Het management is alleen nog maar bezig met beheer, met schaalvergroting, met overnames, met het hebben van de meeste studenten. Het management op hogescholen en universiteiten houdt zich steeds minder bezig met de student, zo vindt Barth: De kern van het onderwijs hoort het proces tussen leerling en meester te zijn. Dat proces raakt verdrukt door technocraten.

Heertje en Van den Bogaard vinden dat de kwaliteit zwaar te lijden heeft onder het kabinetsbeleid en de commercie in het onderwijs. Van den Bogaard: Op het moment dat je rendement voorop gaat zetten, betekent dit automatisch dat je het onderwijs moet gaan inrichten op de gemiddelde student. En hoe doe je dat? Door bijvoorbeeld kennis in hele kleine brokjes op te delen, door onderwijs zo veel mogelijk in projecten te gieten, waarbij het niet meer gaat om diepgang en theorie. Dus: geen grote tentamens meer, maar vier toetsen. Er is geen moment meer dat studenten de hele stof beheersen .

Uitzending: woendag 7 september 2005 om 14.00 uur op Radio 1.


---