De Unie
Vakbonden bundelen krachten op Schiphol
07/09/2005
âConcurrentieslag beveiligingsbedrijven tast veiligheid Schiphol aanâ
Hoofddorp, 7 september 2005 - De Unie, de vakbond met de meeste leden
in de particuliere beveiligingsbranche, heeft samen met FNV
Bondgenoten en CNV Dienstenbond het initiatief genomen om de krachten
te bundelen op de luchthaven Schiphol. âHet is niet langer acceptabel
dat werknemers van de verschillende bedrijven tegen elkaar worden
uitgespeeld. Concurreren op de kosten over de ruggen van de
beveiligingsbeambte is verwerpelijk. De Unie is ervan overtuigd dat
dit tevens de kwaliteit van de veiligheid negatief aantast. Het is
onbegrijpelijk dat de overheid en de NV Schiphol hier de ogen voor
sluiten.â Dat zegt Uniebestuurder Peter Roos.
âDe veiligheid van onze nationale luchthaven verdient maximale
aandachtâ, aldus Roos. De recente publiciteit naar aanleiding van
enkele incidenten en de controle van de European Civil Aviation
Conference (ECAC) heeft dat eens te meer duidelijk gemaakt. De Unie en
de andere vakbonden vinden dat de veiligheid en de werkdruk van
particuliere beveiligers onvoldoende aandacht krijgen van de
opdrachtgevers op de luchthaven en van hun werkgevers, de particuliere
beveiligingsbedrijven. âParticuliere beveiligers op Schiphol kampen
met een fors aantal arbeidsrisicoâs. Binnen het reguliere overleg
tussen vakorganisaties en werkgevers zijn deze meerdere malen
aangekaart, maar de werkgevers geven niet thuisâ, aldus Roos. âHet nu
opgerichte âBeveiligingsplatform Schipholâ moet ervoor zorgen dat er
op korte termijn adequate oplossingen komen. Indien de problemen
voortduren, heeft dit vroeg of laat gevolgen voor de veiligheid van de
passagiers.â
Als belangrijkste oorzaak ziet De Unie de privatisering van de
beveiliging op Schiphol. Enkele jaren geleden was de Koninklijke
Marechaussee (Kmar) verantwoordelijk voor de uitvoering van de
beveiliging. Na de privatisering is Schiphol de eindverantwoordelijke
voor de uitvoering. Voorheen stond veiligheid op plaats één, de
kostprijs was daaraan ondergeschikt. Na de privatisering staat het
kosten-baten verhaal voorop, alleen daarom is een klus op Schiphol
voor particuliere beveiligingsorganisaties interessant.
Roos: âEr is een grote kloof tussen het veiligheidsbeleid zoals het op
papier staat en de praktische invulling in de dagelijkse praktijk. De
Unie ziet dit niet alleen als een probleem voor de werknemers in de
particuliere beveiligingsbedrijven op Schiphol, maar ook voor de
passagiers en de overige medewerkers van onze nationale luchthaven.â