De Unie


Vakbonden bundelen krachten op Schiphol
07/09/2005

âConcurrentieslag beveiligingsbedrijven tast veiligheid Schiphol aanâ

Hoofddorp, 7 september 2005 - De Unie, de vakbond met de meeste leden in de particuliere beveiligingsbranche, heeft samen met FNV Bondgenoten en CNV Dienstenbond het initiatief genomen om de krachten te bundelen op de luchthaven Schiphol. âHet is niet langer acceptabel dat werknemers van de verschillende bedrijven tegen elkaar worden uitgespeeld. Concurreren op de kosten over de ruggen van de beveiligingsbeambte is verwerpelijk. De Unie is ervan overtuigd dat dit tevens de kwaliteit van de veiligheid negatief aantast. Het is onbegrijpelijk dat de overheid en de NV Schiphol hier de ogen voor sluiten.â Dat zegt Uniebestuurder Peter Roos.

âDe veiligheid van onze nationale luchthaven verdient maximale aandachtâ, aldus Roos. De recente publiciteit naar aanleiding van enkele incidenten en de controle van de European Civil Aviation Conference (ECAC) heeft dat eens te meer duidelijk gemaakt. De Unie en de andere vakbonden vinden dat de veiligheid en de werkdruk van particuliere beveiligers onvoldoende aandacht krijgen van de opdrachtgevers op de luchthaven en van hun werkgevers, de particuliere beveiligingsbedrijven. âParticuliere beveiligers op Schiphol kampen met een fors aantal arbeidsrisicoâs. Binnen het reguliere overleg tussen vakorganisaties en werkgevers zijn deze meerdere malen aangekaart, maar de werkgevers geven niet thuisâ, aldus Roos. âHet nu opgerichte âBeveiligingsplatform Schipholâ moet ervoor zorgen dat er op korte termijn adequate oplossingen komen. Indien de problemen voortduren, heeft dit vroeg of laat gevolgen voor de veiligheid van de passagiers.â

Als belangrijkste oorzaak ziet De Unie de privatisering van de beveiliging op Schiphol. Enkele jaren geleden was de Koninklijke Marechaussee (Kmar) verantwoordelijk voor de uitvoering van de beveiliging. Na de privatisering is Schiphol de eindverantwoordelijke voor de uitvoering. Voorheen stond veiligheid op plaats één, de kostprijs was daaraan ondergeschikt. Na de privatisering staat het kosten-baten verhaal voorop, alleen daarom is een klus op Schiphol voor particuliere beveiligingsorganisaties interessant.

Roos: âEr is een grote kloof tussen het veiligheidsbeleid zoals het op papier staat en de praktische invulling in de dagelijkse praktijk. De Unie ziet dit niet alleen als een probleem voor de werknemers in de particuliere beveiligingsbedrijven op Schiphol, maar ook voor de passagiers en de overige medewerkers van onze nationale luchthaven.â