05/039
KLM breidt self-service check-in capaciteit
op schiphol nog verder uit
AMSTELVEEN, 7 september 2005 - Het aantal incheckautomaten en bagageafgifte(punten) op Amsterdam Airport Schiphol wordt verder uitgebreid. De incheckrijen 13 en 14 in Vertrekhal 2 worden vervangen door 14 nieuwe bagage-afgiftepunten en 16 incheckautomaten. Door deze uitbreiding wordt 75 procent van de KLM incheckcapaciteit op Schiphol self-service. De uitbreiding wordt ook aangegrepen om het self-serviceconcept verder te verbeteren.
KLM en Schiphol blijven samen investeren in de uitbreiding van de self-servicecapaciteit. Op deze wijze reageren KLM en Schiphol op de groeiende vraag van passagiers om meer efficiëntie en meer controle over het gehele reisproces. De werkzaamheden beginnen op 8 september a.s. en duren ongeveer 3 maanden.
Sinds 2004 biedt KLM passagiers ook incheckservice via internet (www.klm.com). Gemiddeld wordt in Nederland in ongeveer de helft van de gevallen gebruik gemaakt van internet of de automaten om in te checken. De verwachting is dat dit cijfer stijgt naar 65 procent in maart 2006.
Passagiers met een elektronisch ticket kunnen 30 tot 1 uur voor vertrek inchecken via internet. Inchecken via internet voor vluchten naar de VS kan vanaf 24 uur voor vertrek. Vanuit huis of kantoor kan men zelf een stoel kiezen en een eigen instapkaart uitprinten.
KLM