Gemeente Hardenberg

September 2005 - Hardenberg en Ommen zeggen vertrouwen op in Raad van Commissarissen Larcom

Hardenberg en Ommen zeggen vertrouwen op in Raad van Commissarissen Larcom

Gemeenten leggen alvast geld opzij

persbericht, Woensdag 7 september 2005

De colleges van burgemeesters en wethouders van de gemeenten Hardenberg en Ommen hebben het vertrouwen opgezegd in de Raad van Commissarissen (RvC) van het SW-bedrijf Larcom. De reden daarvoor is dat beide gemeenten vinden dat de RvC er, sinds de verzelfstandiging in 1999, niet in is geslaagd om van Larcom een financieel gezond SW-bedrijf te maken. Bovendien is binnen Larcom, tegen alle afspraken in, geen een goede scheiding gerealiseerd tussen de SW- en bedrijfsmatige activiteiten. De gemeentebesturen moeten daardoor nu ook opdraaien voor financiële problemen bij bedrijfsmatige activiteiten. Ook vinden Ommen en Hardenberg dat zij tussentijds onvoldoende en incorrecte financiële informatie hebben ontvangen. Zo blijkt het totaal aan zekerheden, zoals onroerend goed, veel lager te zijn, dan het totaalbedrag aan openstaande leningen. De grootste zorg van de gemeentebesturen gaat uit naar de 1200 SW-medewerkers. Zij mogen niet de dupe worden van de ontstane situatie bij Larcom.

Om beter inzicht te krijgen in de financiële situatie van Larcom hebben de gemeentebesturen van Ommen en Hardenberg het accountantsbureau PriceWaterhouseCoopers (PWC) opdracht gegeven een onafhankelijk onderzoek uit te voeren. Hoofdconclusie daarvan is dat Larcom er financieel gezien slecht voor staat. Daarmee kan ook worden geconcludeerd dat de doelstellingen, die bij de verzelfstandiging in 1999 zijn geformuleerd, niet zijn gehaald: Larcom is er niet in geslaagd om een economisch gezond bedrijf te worden, waar de deelnemende gemeenten geen geld meer bij zouden hoeven te leggen. Uit het onafhankelijk onderzoek door PWC is naar voren gekomen dat Larcom de administratie niet volledig op orde heeft. Daardoor ontbreekt informatie, die nodig is voor een efficiënte bedrijfsvoering. Bovendien is de destijds afgesproken scheiding tussen bedrijfsmatige activiteiten en SW-activiteiten, volgens PWC, niet gerealiseerd, waardoor de deelnemende gemeenten nu ook op moeten draaien voor de financiële tekorten, die door bedrijfsmatige activiteiten zijn ontstaan, zoals de overname van Union. Door de onduidelijke administratie is niet exact te achterhalen om welk bedrag het hierbij precies gaat.

Financiële tekorten

Het bedrijf Larcom kampt met grote financiële tekorten en heeft zelf weinig mogelijkheden meer om die weg te werken. Zo blijkt uit het onderzoek van PWC dat het verlies in de periode 1999-2005 in totaal op 9,6 miljoen euro bedraagt. Alleen in 2002 werd een winst gemaakt van 31.000 euro. Omdat de Stichting Larcom uit meerdere bedrijven bestaat, die onderling aan elkaar zijn verbonden, is niet duidelijk te constateren waardoor de verliezen in de afgelopen jaren zijn veroorzaakt. Verder is gebleken dat in totaal een bedrag van 11 miljoen euro aan leningen uitstaat, Terwijl het daar tegenoverstaande onroerende goed 6,2 miljoen euro waard is. Het merendeel van het geleende geld is bovendien gebruikt om ontstane tekorten af te dekken.

Te hoge kosten

Duidelijk is verder, dat Larcom niet in staat is geweest om de kosten te verminderen. Terwijl in de periode 2002-2005 de omzet met 19 procent daalde, daalden de kosten in dezelfde periode met 8 procent. Daarnaast zit er een groot verschil tussen wat Larcom van het rijk aan geld krijgt voor de SW-medewerkers en wat die SW-medewerkers het bedrijf kosten. De kosten voor SW-ers zijn in de afgelopen jaren met 20 procent gestegen, terwijl de rijksbijdrage met 12 procent is gestegen.

Gemeenten staan garant

Bij de verzelfstandiging in 1999 is door de toen deelnemende gemeenten een Bijzonder Achtergestelde Lening (BAGL) van 4,5 miljoen euro beschikbaar gesteld. Als onderdeel van de eerdergenoemde 11 miljoen aan leningen. Larcom kon dit geld opnemen als er financiële problemen zouden zijn. Nagenoeg al dit geld is nu al in gebruik. Omdat men ervan uit mocht gaan dat Larcom een economisch gezond bedrijf zou worden, hebben de toenmalige deelnemende gemeenten, ieder voor zijn deel, in 1999 een garantstelling afgegeven voor alle geldleningen, die het bedrijf Larcom zou aangaan.

Geld reserveren

Omdat nu al duidelijk is, dat de financiële situatie bij Larcom de gemeenten Ommen en Hardenberg geld gaat kosten en omdat de beide gemeentebesturen willen dat voor de in totaal 645 SW-medewerkers een goede oplossing wordt gerealiseerd, willen de colleges alvast geld opzij zetten. Hardenberg wil 3 miljoen euro reserveren en Ommen 1,2 miljoen euro. Dat is onder meer afhankelijk van toekomstige besluitvorming over de concrete aanpak van het SW-werk. Het is zeker dat ook de uitgetreden gemeenten Raalte, Dalfsen, Hellendoorn en Twenterand moeten meebetalen. Zij zijn verantwoordelijk voor hun eigen SW-medewerkers, die nog bij Larcom werken.

Nieuw bestuur

De Gemeenschappelijke Regeling Vechtdal, waarin de gemeenten Hardenberg en Ommen zijn vertegenwoordigd, zal op korte termijn een nieuwe RvC voor aanstellen voor Larcom. Daarnaast is door beide colleges dinsdag een visie vastgesteld op het SW-werk, waarvan de concrete invulling zo snel mogelijk ter hand moet worden genomen. De visie wordt in september voorgelegd aan de beide gemeenteraden. Bij de colleges staat voorop dat zij in een gezamenlijke verantwoordelijkheid de zorg voor de SW-medewerkers vorm willen geven.