September 2005 - Hardenberg en Ommen zeggen vertrouwen op in Raad van
Commissarissen Larcom
Hardenberg en Ommen zeggen vertrouwen op in Raad van Commissarissen Larcom
Gemeenten leggen alvast geld opzij
persbericht, Woensdag 7 september 2005
De colleges van burgemeesters en wethouders van de gemeenten
Hardenberg en Ommen hebben het vertrouwen opgezegd in de Raad van
Commissarissen (RvC) van het SW-bedrijf Larcom. De reden daarvoor is
dat beide gemeenten vinden dat de RvC er, sinds de verzelfstandiging
in 1999, niet in is geslaagd om van Larcom een financieel gezond
SW-bedrijf te maken. Bovendien is binnen Larcom, tegen alle afspraken
in, geen een goede scheiding gerealiseerd tussen de SW- en
bedrijfsmatige activiteiten. De gemeentebesturen moeten daardoor nu
ook opdraaien voor financiële problemen bij bedrijfsmatige
activiteiten. Ook vinden Ommen en Hardenberg dat zij tussentijds
onvoldoende en incorrecte financiële informatie hebben ontvangen. Zo
blijkt het totaal aan zekerheden, zoals onroerend goed, veel lager te
zijn, dan het totaalbedrag aan openstaande leningen. De grootste zorg
van de gemeentebesturen gaat uit naar de 1200 SW-medewerkers. Zij
mogen niet de dupe worden van de ontstane situatie bij Larcom.
Om beter inzicht te krijgen in de financiële situatie van Larcom
hebben de gemeentebesturen van Ommen en Hardenberg het
accountantsbureau PriceWaterhouseCoopers (PWC) opdracht gegeven een
onafhankelijk onderzoek uit te voeren. Hoofdconclusie daarvan is dat
Larcom er financieel gezien slecht voor staat. Daarmee kan ook worden
geconcludeerd dat de doelstellingen, die bij de verzelfstandiging in
1999 zijn geformuleerd, niet zijn gehaald: Larcom is er niet in
geslaagd om een economisch gezond bedrijf te worden, waar de
deelnemende gemeenten geen geld meer bij zouden hoeven te leggen. Uit
het onafhankelijk onderzoek door PWC is naar voren gekomen dat Larcom
de administratie niet volledig op orde heeft. Daardoor ontbreekt
informatie, die nodig is voor een efficiënte bedrijfsvoering.
Bovendien is de destijds afgesproken scheiding tussen bedrijfsmatige
activiteiten en SW-activiteiten, volgens PWC, niet gerealiseerd,
waardoor de deelnemende gemeenten nu ook op moeten draaien voor de
financiële tekorten, die door bedrijfsmatige activiteiten zijn
ontstaan, zoals de overname van Union. Door de onduidelijke
administratie is niet exact te achterhalen om welk bedrag het hierbij
precies gaat.
Financiële tekorten
Het bedrijf Larcom kampt met grote financiële tekorten en heeft zelf
weinig mogelijkheden meer om die weg te werken. Zo blijkt uit het
onderzoek van PWC dat het verlies in de periode 1999-2005 in totaal op
9,6 miljoen euro bedraagt. Alleen in 2002 werd een winst gemaakt van
31.000 euro. Omdat de Stichting Larcom uit meerdere bedrijven bestaat,
die onderling aan elkaar zijn verbonden, is niet duidelijk te
constateren waardoor de verliezen in de afgelopen jaren zijn
veroorzaakt. Verder is gebleken dat in totaal een bedrag van 11
miljoen euro aan leningen uitstaat, Terwijl het daar tegenoverstaande
onroerende goed 6,2 miljoen euro waard is. Het merendeel van het
geleende geld is bovendien gebruikt om ontstane tekorten af te dekken.
Te hoge kosten
Duidelijk is verder, dat Larcom niet in staat is geweest om de kosten
te verminderen. Terwijl in de periode 2002-2005 de omzet met 19
procent daalde, daalden de kosten in dezelfde periode met 8 procent.
Daarnaast zit er een groot verschil tussen wat Larcom van het rijk aan
geld krijgt voor de SW-medewerkers en wat die SW-medewerkers het
bedrijf kosten. De kosten voor SW-ers zijn in de afgelopen jaren met
20 procent gestegen, terwijl de rijksbijdrage met 12 procent is
gestegen.
Gemeenten staan garant
Bij de verzelfstandiging in 1999 is door de toen deelnemende gemeenten
een Bijzonder Achtergestelde Lening (BAGL) van 4,5 miljoen euro
beschikbaar gesteld. Als onderdeel van de eerdergenoemde 11 miljoen
aan leningen. Larcom kon dit geld opnemen als er financiële problemen
zouden zijn. Nagenoeg al dit geld is nu al in gebruik. Omdat men ervan
uit mocht gaan dat Larcom een economisch gezond bedrijf zou worden,
hebben de toenmalige deelnemende gemeenten, ieder voor zijn deel, in
1999 een garantstelling afgegeven voor alle geldleningen, die het
bedrijf Larcom zou aangaan.
Geld reserveren
Omdat nu al duidelijk is, dat de financiële situatie bij Larcom de
gemeenten Ommen en Hardenberg geld gaat kosten en omdat de beide
gemeentebesturen willen dat voor de in totaal 645 SW-medewerkers een
goede oplossing wordt gerealiseerd, willen de colleges alvast geld
opzij zetten. Hardenberg wil 3 miljoen euro reserveren en Ommen 1,2
miljoen euro. Dat is onder meer afhankelijk van toekomstige
besluitvorming over de concrete aanpak van het SW-werk. Het is zeker
dat ook de uitgetreden gemeenten Raalte, Dalfsen, Hellendoorn en
Twenterand moeten meebetalen. Zij zijn verantwoordelijk voor hun eigen
SW-medewerkers, die nog bij Larcom werken.
Nieuw bestuur
De Gemeenschappelijke Regeling Vechtdal, waarin de gemeenten
Hardenberg en Ommen zijn vertegenwoordigd, zal op korte termijn een
nieuwe RvC voor aanstellen voor Larcom. Daarnaast is door beide
colleges dinsdag een visie vastgesteld op het SW-werk, waarvan de
concrete invulling zo snel mogelijk ter hand moet worden genomen. De
visie wordt in september voorgelegd aan de beide gemeenteraden. Bij de
colleges staat voorop dat zij in een gezamenlijke verantwoordelijkheid
de zorg voor de SW-medewerkers vorm willen geven.
Gemeente Hardenberg