7 september 2005
Tweedeling dreigt bij onderwijs analfabeten
Als de nieuwe inburgeringswet per 1 april 2006 ingaat, staat het onderwijs aan duizenden analfabete inburgeraars op losse schroeven. De gemeente heeft dan namelijk geen geld meer om onderwijs voor deze groep te betalen. Daarmee dreigt een tweedeling te ontstaan tussen autochtone en allochtone analfabeten. Dit zei wethouder Leonard Geluk vandaag bij een bezoek aan het project "Alle ouders doen mee" bij basisschool De Hoeksteen in Rotterdam. Bij het bezoek was ook HKH Prinses Laurentien aanwezig.
In de nieuwe wet op de inburgering die binnenkort bij de Tweede Kamer wordt ingediend, zijn alle inburgeraars (oud- en nieuwkomers) zelf verantwoordelijk voor hun inburgering. Een deel van deze mensen moet dit zelf betalen. Voor anderen kan de gemeente de cursus inkopen. De gemeente Rotterdam wil dat bijvoorbeeld gaan doen voor allochtone opvoeders.
Wethouder Geluk steunt de nieuwe inburgeringswet maar signaleert wel dat een tweedeling dreigt te ontstaan tussen allochtone en autochtone analfabeten door de slechte afstemming tussen nieuwe inburgeringswet en de educatiewetgeving. Hij roept de minister en de Tweede Kamer op om dit te verbeteren.
De gemeente krijgt straks van het Rijk een vaste vergoeding per inburgeringscursus. De exacte hoogte daarvan is nog niet bekend maar verwacht wordt dat deze veel te laag is om een analfabete inburgeraar te leren lezen en schrijven én bovendien het verplichte inburgeringsexamen te laten halen.
Tot nog toe kon de gemeente voor dergelijke lange onderwijstrajecten gebruik maken van zgn. WEB-geld (geld dat de gemeente krijgt van het rijk volgens de Wet educatie en beroepsonderwijs). Maar zodra de nieuwe inburgeringswet ingaat, verandert ook de educatiewetgeving. Onderwijs aan allochtone analfabeten wordt dan expliciet uitgesloten van financiering. De gemeente mag dus ook geen WEB-geld meer gebruiken voor onderwijs aan deze groep. Het probleem speelt niet bij autochtone analfabeten; aan de financiering van hun cursussen (WEB-geld) verandert niets. Daarmee dreigt een tweedeling in alfabetiseringsonderwijs tussen allochtonen en autochtonen.
In Nederland wonen naar schatting anderhalf miljoen analfabeten. 600.000 zijn van allochtone afkomst. In Rotterdam gaat het om ettelijke duizenden mensen.
noot voor de redactie/
Gemeente Rotterdam