Brussel, 6 september 2005
De Commissie stimuleert de ontwikkeling van de regionale luchthavens en van
de mobiliteit in Europa
Na een brede openbare overlegronde^ heeft de Commissie nieuwe
regels vastgesteld die de ontwikkeling van de regionale luchthavens
moeten bevorderen. Deze regels preciseren de voorwaarden waaronder
aanloopsteun kan worden verleend aan luchtvaartmaatschappijen die
nieuwe lijnen vanaf regionale luchthavens opzetten. De opening van
regionale luchtverbindingen zal een impuls geven aan de mobiliteit in
Europa en aan de regionale ontwikkeling. De nu vastgestelde duidelijke
regelgeving garandeert een gelijke behandeling van openbare en
particuliere luchthavens en voorkomt dat de begunstigde maatschappijen
een onterecht voordeel genieten ten opzichte van andere
maatschappijen. Deze richtsnoeren bevatten ook aanwijzingen voor de
luchthavens en de lidstaten met betrekking tot de publieke
financiering van luchthavens.
Vice-voorzitter Jacques Barrot, die bevoegd is voor vervoer, heeft het
volgende verklaard: «De Europese Commissie wil de ontwikkeling van de
regionale luchthavens en van de mobiliteit van de burgers stimuleren.
Deze nieuwe regels bieden de regionale luchthavens de rechtszekerheid
waaraan zij behoefte hebben voor hun ontwikkeling en voor hun
betrekkingen met luchtvaartmaatschappijen en overheidsinstanties.»
De intensievere concurrentie binnen de Europese luchtvaartmarkt, met
name door de opkomst van lagekostenmaatschappijen, heeft een groot
aantal luchthavens ertoe aangezet bij bepaalde
luchtvaartmaatschappijen aan te dringen op het openen van nieuwe
verbindingen. Deze ontwikkeling maakt een uitgebreider en voor alle
Europeanen toegankelijker luchtvervoersaanbod mogelijk. Zij geeft een
impuls aan de regionale economische ontwikkeling en aan het
terugdringen van de congestie op de hubs. De Commissie is voornemens
deze trend te ondersteunen, zij het met de nodige aandacht voor
gelijke behandeling van alle luchthavenexploitanten en alle
luchtvaartmaatschappijen, en voor een goede besteding van
overheidsmiddelen.
De nieuwe richtsnoeren vormen een stabiel juridisch kader voor
overeenkomsten tussen luchthavens en luchtvaartmaatschappijen. Zij
zijn vastgesteld na een breed opgezet overleg, met name met de sector
en de lidstaten. De nieuwe richtsnoeren zullen voor meer transparantie
zorgen en zullen elke vorm van discriminatie voorkomen bij
overeenkomsten tussen regionale luchthavens en
luchtvaartmaatschappijen over aanloopsteun. Zij garanderen een
volledig gelijke behandeling van openbare en particuliere luchthavens.
Indien een luchthaven besluit overheidssteun te verlenen aan een
luchtvaartmaatschappij, en dit niet alleen wordt ingegeven door louter
commercieel belang, kan deze steun worden aanvaard indien deze dient
om (tot een maximum van 30 à 50 %) de aan de opening van de nieuwe
lijn verbonden extra kosten te delen; deze omvatten de marketingkosten
en de kosten van de nodige installaties op de betrokken regionale
luchthavens. De lijn waarvoor steun worden verleend moet op termijn
levensvatbaar zijn en daarom moet de steun geleidelijk minder worden
en een maximale looptijd hebben van 3 jaar (of 5 jaar voor
achtergebleven en ultraperifere gebieden. Luchthavens die jaarlijks
minder dan 5 miljoen passagiers verwerken, komen als eerste in
aanmerking. De Commissie zal de nieuwe richtsnoeren toepassen zodra
deze in het Publicatieblad zijn verschenen.
De nieuwe richtsnoeren verduidelijken tevens het kader voor publieke
financiering van de luchthavens en met name voor investeringen in
luchthaveninfrastructuur. De Europese luchthavensector is de afgelopen
jaren steeds concurrerender geworden en daarom heeft het Hof van
Justitie luchthavens in principe als economische exploitanten
aangemerkt. De luchthaveninfrastructuur is de basis van de economische
activiteiten van de luchthavens en levert daarnaast in bepaalde
gevallen een bijdrage aan de regionale economische ontwikkeling,
ruimtelijke ordening en ontsluiting. De richtsnoeren preciseren hoe de
concurrentieregels moeten worden toegepast op de economische
activiteit van de luchthavens, rekening houdend met hun eventuele taak
van algemeen belang.
_
European Union