Exprtease


-PERSBERICHT-

Rotterdam, 6 september 2005

Kinderen aan tafel: een lust of een last?
VINEX locaties toneel voor bijzonder onderzoek van Knorr

Op woensdag 7 september wordt bij maar liefst 12.000 gezinnen met kinderen, in alle 12 provincies aangebeld om ze het hemd van het lijf te vragen over hoe zij hun kinderen aan de groenten krijgen. Want alle voorlichting en confronterende cijfers ten spijt is de groenteconsumptie over de laatste 15 jaar alleen maar gedaald. Reden te meer voor Knorr om daar dieper in te duiken en een grootschalig onderzoek te starten. Op zoek naar gouden en vooral praktische tips van gezinnen uit het hele land. Met als doel; helpen bij het leuker en lekkerder maken van groenten.

Welke smoezen worden nog geslikt?
Voor vele Nederlandse gezinnen is het iedere avond weer een gezonde uitdaging: hoe krijg ik de noodzakelijke groenten bij mijn kinderen naar binnen? Hoe houd ik ze aan tafel? Wat doen we tegen de af en toe bijzonder geslaagde smoezen van onze kinderen om iets níet te hoeven eten?
Uit onderzoek blijkt dat wij met zijn allen steeds minder groenten eten. En juist voor gezinnen met jonge kinderen is het belangrijk om meer groenten te eten omdat hiermee de basis voor later wordt gelegd. Uit de Voedselconsumptiepeilingen van 1987 en 1998 is af te leiden dat gezinnen, met kinderen tussen de 4 en 12 jaar, als geheel steeds minder groenten eten. We hebben het dan over een schrikbarende daling van gemiddeld 20% in 10 jaar.

Praktische tips voor heel Nederland
Geïnspireerd door het grootschalige onderzoek dat Knorr begin dit jaar hield naar regionale verschillen in de Nederlandse keukens, is dit onderzoek de eerste van een serie waarbij Knorr dieper ingaat op die Nederlander in de keuken; in dit geval de groep van gezinnen met (jonge) kinderen.
Het onderzoek van Knorr wil mensen helpen om die groenteconsumptie omhoog te krikken. En niet door te vertellen dat we meer moeten eten maar door te vertellen wat handige trucs zijn om het eten van groenten makkelijk en leuk te maken. Bij de voorbereiding van dit onderzoek merkten we al dat ouders bepaalde trucjes kunnen hanteren, met dit onderzoek willen we onder meer deze tips vanuit heel Nederland verzamelen. Daarnaast spreken we met deskundigen en geven we een kijkje in de keuken bij een bekend Nederlands gezin aldus Tim Verbeek van Knorr.
Verder kijkt het onderzoek naar hoe we met onze kinderen omgaan aan tafel, hoe er gegeten wordt en hoe het precies zit met groenten. Wordt er nog gezellig aan tafel gegeten, zijn spruiten nog steeds de meest gehate groenten en niet onbelangrijk welke en hoeveel groenten worden er wél gegeten?

Het panel
Bij Knorr weet men door jarenlang onderzoek en ervaring ontzettend veel over voeding. Daarnaast is er voor dit specifieke onderzoek is nog extra kennis in huis gehaald met een panel. Gedurende het onderzoek denken zij intensief mee. In het panel zitten Joke Hammink van het Voedingscentrum, Justine Pardoen van Ouders Online, Annelene van Eijndhoven, freelance culinair journaliste en het gezin van Isa Hoes en Antonie Kamerling.

Laatstgenoemden over hoe het er bij hun thuis aan toe gaat:Voor ons zelf zorgen we heel bewust heel goed,zeker ook qua eten.Ons lichaam is ons instrument,vandaar. Hopelijk volgen Merlijn en Vlinder ons voorbeeld...Wij kunnen alleen maar zorgen dat ze vaak verschillende groentes proeven,zodat ze het vanzelf lekker gaan vinden.Ook koken we één keer per week samen met Merlijn,zodat hij later goed voor zichzelf kan zorgen.
Joke Hammink van het Voedingscentrum over haar deelname aan het panel: Het is belangrijk dat kinderen gevarieerd leren eten zodat ze gezond blijven en niet te dik worden. Door zitting te nemen in dit panel heeft het Voedingscentrum nog een mogelijkheid om aandacht te besteden aan het belang van een gezonde voeding voor kinderen en hun ouders. Ook geeft het ons de mogelijkheid om hier praktische adviezen over te geven.

Van Leidsche Rijn in Utrecht tot aan Hoogveld in Heerlen Op één avond worden, tussen 16:00 uur en 18:00 uur , 12.000 huishoudens bezocht in alle 12 de provincies waaronder een tiental VINEX locaties en een zestal andere kinderrijke wijken. Aan de respondenten wordt gevraagd op een voor hen geschikt moment een vragenlijstje in te vullen. Dit lijstje kan of via internet of via een voorgedrukt formulier ingevuld worden. Het onderzoek wordt uitgevoerd door MarketResponse in opdracht van Knorr.

De resultaten van het onderzoek worden omstreeks 20 september bekendgemaakt. Voor meer informatie kunt u kijken op www.nederlandersindekeuken.nl


- EINDE BERICHT -


Noot voor de redactie /