Koninklijke Ahold
Onderzoek duurzaamheidsverslag
Wat vindt men van Aholds duurzaamheidsverslag?
In mei 2005 publiceerde Ahold haar duurzaamheidsverslag. Om te
achterhalen hoe mensen het verslag waardeerden hebben we, in
samenwerking met Aholds afdeling Market Research, twee
lezersonderzoeken uitgevoerd.
Overzicht van antwoorden uit het lezersonderzoek (PDF 55 KB)
Overzicht van antwoorden uit het lezersonderzoek (HTML 46 KB)
Onze methode
We benaderden circa 1.000 medewerkers; 21% retourneerde onze
vragenlijst. We vinden dit een goede respons, vooral gezien de
zomervakantieperiode waarin dit onderzoek plaatsvond. We benaderden
ook circa 1.000 vertegenwoordigers van externe stakeholders (NGO's,
beleggers, leveranciers, overheid en wetenschap). Minder dan 3,5 % van
deze groep deed mee aan het onderzoek. Dat vonden we een beetje
teleurstellend. De lage respons van deze externe groep zou samen
kunnen hangen met het feit dat veel bedrijven tegenwoordig
duurzaamheidsverslagen publiceren en dat verslagen van individuele
bedrijven, zoals dat van Ahold, minder onderscheidend zijn dan
voorheen. Het responspercentage maakte het moeilijk om duidelijke
conclusies te trekken over de mening van de buitenwereld over ons
verslag.
Onderzoek onder medewerkers
Ons onderzoek toonde aan dat een overweldigende meerderheid van de
medewerkers die hebben gereageerd, zeer geïnteresseerd is in
duurzaamheid. We beschouwen dit als een stimulans om in de toekomst
meer over duurzaamheid te communiceren. De overgrote meerderheid had
een hoge waardering voor het verslag en vindt dat het een beeld geeft
van Ahold en hun eigen arena dat zij herkennen en waarin ze zich in
kunnen vinden. Het verslag is, gezien de complexiteit van de
onderwerpen, door opmerkelijk veel respondenten gelezen. Van de
respondenten had 75% de meeste of alle stukken gelezen. Wat betreft de
inhoud van het verslag was er weinig kritiek. De informatie werd
beoordeeld als geloofwaardig en van de juiste diepgang. Interessant
was het dat onze medewerkers in the V.S. de hoogste cijfers gaven in
het onderzoek, terwijl degenen op het GSO-kantoor de laagste cijfers
gaven voor het verslag. Het laatste kan samenhangen met het feit dat
duurzaamheidsactiviteiten plaatsvinden op arenaniveau en dat veel
GSO-medewerkers minder bekend zijn met het concept en de impact op de
manier waarop we zaken doen.
In het kort een aantal van de resultaten van het interne onderzoek:
89% had het verslag gezien, 75% had het in zijn geheel of deels
gelezen, 36% had het (bijna) helemaal gelezen, 85% was zeer
geïnteresseerd in het onderwerp, 61% vond dat de omvang goed was, 38%
vond het te lang, 75% vond dat het de juiste diepgang had, 21% vond
het te oppervlakkig, 12% vond het te gedetailleerd, 86% vond dat het
verslag een beeld geeft van Ahold dat zij herkennen, 80% vond dat het
verslag een cultuur en ideeën weergeeft die overeenkomen met die van
de eigen arena, 94% vond de verstrekte informatie geloofwaardig, 88%
vond het beroepsmatig relevant om over deze onderwerpen te lezen, 89%
vond dat het verslag hen een duidelijk begrip geeft van Aholds
duurzaamheidsonderwerpen.
Onderzoek onder externe stakeholders
Een grote meerderheid van de externe stakeholders was ook positief
over het verslag. Hoewel het, gezien de lage respons, niet mogelijk is
om definitieve conclusies te trekken, hebben we een overzicht van de
antwoorden samengesteld.
Meer dan 80% van de externe stakeholders heeft het verslag gezien. Van
de 86% die het verslag gelezen heeft zei 64% dat het de juiste lengte
had, terwijl de rest het te lang vond. 68% vond dat het verslag de
juiste diepgang had. 73% vond dat het verslag een beeld van Ahold gaf
dat zij herkenden en 86% vond de onderwerpen relevant en goed gekozen.
77% van de externe respondenten vond de verstrekte informatie
geloofwaardig, terwijl 68% vond dat het verslag hen een duidelijk
begrip geeft van Aholds duurzaamheidsonderwerpen.
Privacybeleid - Gebruiksvoorwaarden - Disclaimer