VU Medisch Centrum

Spetterende lancering nieuw curriculum

DvE_0537 DvE_0555
DvE_0667 DvE_0605

Een driedimensionaal spektakel maakte op 5 september - de opening van het academisch jaar - duidelijk waar het in het nieuwe curriculum van het VUmc om gaat: de mens én de dokter in al zijn facetten. Op basis van de film `M is voor Mozart' van Peter Greenaway creërde Saskia Boddeke `M is voor Medicine 2' . De acht rollen van de toekomstige dokter werden op subtiele wijze voorgelegd aan het publiek dat bestond uit studenten, tutoren en genodigden uit regio Noord-Holland. Voor een indruk van het spektakel, zie www.avcbeeldbank.nl (als 4e bovenaan bij 'fotoseries in chronologische volgorde').

Op 5 september starten bijna 400 eerstejaars met dit competentiegerichte programma: VUmc-compas. VUmc-compas leert studenten kennis, vaardigheden en gedrag te integreren. Deze competenties zijn gebaseerd op acht rollen die iedere basisarts moet beheersen.

Aanleiding voor de vernieuwing vormt de behoefte aan een betere aansluiting bij de voor- en vervolgopleiding, nieuwe onderwijskundige inzichten en een veranderende maatschappelijke vraag naar medische zorg. Vanaf dag één van de studie staat het verhaal van de patiënt centraal. Niet alleen om te achterhalen wat deze mankeert, maar ook om te ervaren hoe je als arts het beste met een patiënt kunt omgaan. Daarvoor is kennis nodig, maar je moet ook weten hoe je deze kennis kunt toepassen.

VUmc-compas leert studenten om hun kennis, vaardigheden en gedrag te integreren. Zo verwerven ze competenties, die ze professioneel kunnen inzetten in hun werk als arts. VUmc-compas is gebaseerd op acht rollen die een arts moet kunnen vervullen. Zeven rollen zijn in Canada door patiënten geformuleerd: medisch expert, communicator, academicus, samenwerker, organisator, gezondheidsbevorderaar en beroepsbeoefenaar. VUmc heeft hieraan de rol van reflector toegevoegd. VUmc-compas is vormgegeven door docenten, studenten en medewerkers van het onderwijsinstituut VUmc.