Spetterende lancering nieuw curriculum
DvE_0537 DvE_0555
DvE_0667 DvE_0605
Een driedimensionaal spektakel maakte op 5 september - de opening van
het academisch jaar - duidelijk waar het in het nieuwe curriculum van
het VUmc om gaat: de mens én de dokter in al zijn facetten. Op basis
van de film `M is voor Mozart' van Peter Greenaway creërde Saskia
Boddeke `M is voor Medicine 2' . De acht rollen van de toekomstige
dokter werden op subtiele wijze voorgelegd aan het publiek dat bestond
uit studenten, tutoren en genodigden uit regio Noord-Holland. Voor
een indruk van het spektakel, zie www.avcbeeldbank.nl (als 4e
bovenaan bij 'fotoseries in chronologische volgorde').
Op 5 september starten bijna 400 eerstejaars met dit
competentiegerichte programma: VUmc-compas. VUmc-compas leert
studenten kennis, vaardigheden en gedrag te integreren. Deze
competenties zijn gebaseerd op acht rollen die iedere basisarts moet
beheersen.
Aanleiding voor de vernieuwing vormt de behoefte aan een betere
aansluiting bij de voor- en vervolgopleiding, nieuwe onderwijskundige
inzichten en een veranderende maatschappelijke vraag naar medische
zorg. Vanaf dag één van de studie staat het verhaal van de patiënt
centraal. Niet alleen om te achterhalen wat deze mankeert, maar ook om
te ervaren hoe je als arts het beste met een patiënt kunt omgaan.
Daarvoor is kennis nodig, maar je moet ook weten hoe je deze kennis
kunt toepassen.
VUmc-compas leert studenten om hun kennis, vaardigheden en gedrag te
integreren. Zo verwerven ze competenties, die ze professioneel kunnen
inzetten in hun werk als arts. VUmc-compas is gebaseerd op acht rollen
die een arts moet kunnen vervullen. Zeven rollen zijn in Canada door
patiënten geformuleerd: medisch expert, communicator, academicus,
samenwerker, organisator, gezondheidsbevorderaar en beroepsbeoefenaar.
VUmc heeft hieraan de rol van reflector toegevoegd. VUmc-compas is
vormgegeven door docenten, studenten en medewerkers van het
onderwijsinstituut VUmc.
VU Medisch Centrum