Gemeente Nijmegen


---


---

Korte Nieuwstraat 6
6511 PP Nijmegen
Telefoon (024) 329 91 11
Telefax (024) 329 22 92
E-mail gemeente@nijmegen.nl

Postadres
Postbus 9105
6500 HG Nijmegen

persbericht

Datum Nummer persbericht 6 september 2005 C062

Voor de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Arian Kuil, doorkiesnummer 024-3292380

College kiest tracé nieuwe stadsbrug

De nieuwe Nijmeegse stadsbrug landt ter hoogte van het huidige pand van Van der Stad aan in Nijmegen-Zuid en op de toekomstige Graaf Allardsingel in Nijmegen-Noord. Dat heeft het college van burgemeester en wethouders van Nijmegen besloten. Hiervoor moeten 17 bedrijven worden verplaatst.

Met deze tracékeuze is een belangrijke stap genomen naar de bouw van een tweede stadsbrug voor Nijmegen. Zonder extra brug slibt Nijmegen door de groeiende mobliteit de komende jaren dicht. Bovendien bouwt Nijmegen ten noorden van de Waal een nieuw stadsdeel, de Waalsprong. Met de stadsbrug wordt deze nieuwe wijk beter verbonden met de rest van de stad.

Vorig jaar bereikten gemeente, Knooppunt Arnhem en Nijmegen en de provincie Gelderland overeenstemming over de noodzaak van de aanleg van een tweede stadsbrug voor Nijmegen. Daarnaast wordt de A50 verbreed om de groei van het regionale verkeer op te vangen.

Vervolgens is gekeken naar de mogelijke locaties voor een nieuwe stadsbrug. Daarvoor zijn drie alternatieven onderzocht en bekeken op hun effecten op de leefomgeving, het milieu, verkeerseffecten, noodzakelijke bedrijfsverplaatsingen en gevolgen voor de werkgelegenheid en kosten. Uiteindelijk blijkt het tracé ter hoogte van Van der Stad het gunstigst uit deze studie te komen.

Door de nieuwe brug wordt het verkeer van en naar Nijmegen beter over de stad en de stadsdelen verdeeld, waardoor een betere doorstroming van het verkeer ontstaat en de stad beter bereikbaar wordt. De brug is nadrukkelijk bedoeld als stadsbrug, waar een maximumsnelheid geldt van 50 km per uur. De brug krijgt voor beide rijrichtingen twee rijstroken en vrijliggende fiets- en wandelpaden.

De nieuwe brug landt in Nijmegen-Noord iets ten westen van de te ontwikkelen Citadel, het aan de Waal gelegen nieuwe centrum van Nijmegen-Noord. Vandaar wordt een goede ontsluiting naar de Prins Mauritssingel aangelegd, de voormalige A325, een belangrijke verbindingsweg richting Arnhem. In Nijmegen-West sluit de brug aan op het Industrieplein. Om het verkeer van en naar de nieuwe brug goed te kunnen verwerken worden de Energieweg en de Neerbosscheweg ingrijpend aangepast.

Op de keuze van het college kan tot en met 17 oktober gereageerd worden. Op 21 december neemt de gemeenteraad een defintief besluit over het tracé. Daarna start de procedure om tot een bestemmingsplan te komen. In die periode wordt ook gewerkt aan het ontwerp van de nieuwe brug.

Voor de aanleg van de stadsbrug moeten 17 bedrijven worden verplaatst en moet - buiten de reeds door de gemeente aangekochte NUON-woningen - één woning wijken. Voor de aanpassingen van het profiel van de Energieweg moet één bedrijf wijken. Deze in totaal 18 bedrijven hebben gezamenlijk 450 werknemers. Twee bedrijven in het gebied zijn al door de gemeente aangekocht. Met andere betrokken bedrijven vinden nog gesprekken plaats. Er is voldoende alternatieve bedrijfsruimte om al deze bedrijven een alternatieve locatie te kunnen aanbieden. Daarmee hoeft de aanleg van de nieuwe stadsbrug niet ten koste van de werkgelegenheid te gaan.

De kosten voor het gekozen brugtracé bedragen 195 miljoen euro. Voor de aanpak van de aansluitende wegen in Nijmegen-West is nog eens 23 miljoen euro nodig. Inclusief milieukosten, onvoorziene kosten, prijsstijgingen en rentelasten bedragen de totale kosten voor het project 261 miljoen euro. De gemeente Nijmegen draagt hier zelf 36 miljoen euro aan bij. Ook het Rijk, de provincie Gelderland en het Knooppunt Arnhem Nijmegen betalen mee aan de nieuwe stadsbrug.

Eerder bereikte Nijmegen al een akkoord met het rijk over een financiële bijdrage van 90 miljoen euro om de te verwachten verkeersoverlast te kunnen opvangen die ontstaat door noodzakelijke ingrepen in de Waalbocht. Ook dit bedrag kan worden ingezet voor de nieuwe stadsbrug.

In de loop van volgend jaar wordt begonnen met het ontwerpen van de nieuwe stadsbrug. De bouw start in 2009. De opening wordt verwacht in 2011.