Europees debuut SsangYong Kyron op IAA
(9/6/2005)
SsangYong presenteert zijn allernieuwste Sports Activity Vehicle
tijdens de IAA in Frankfurt, die plaatsvindt van 15 tot en met 25
september aanstaande.
De auto komt eind 2005 op de Nederlandse markt onder de naam SsangYong
Kyron M 200 Xdi. De krachtbron in de Kyron is een volledig nieuw
ontwikkelde 2.0 liter dieselmotor met 3^e generatie
common-railtechniek van Delphi.
Modern, sportief en robuust. Zo laat het uiterlijk van de 4,66 meter
lange SsangYong Kyron zich het beste omschrijven. Het ontwerp van de
Kyron is dynamisch met via de zijkanten naar de achterzijde oplopende
lijnen. De achterzijde van de Kyron sluit qua stijl naadloos aan op
voor- en zijkant. Het ontwerp van de auto is dan ook perfect in
balans. De fraaie 16-inch lichtmetalen velgen en 235/70-banden
onderstrepen nog eens het sportieve karakter van de auto.
Het interieur van de Kyron ademt zowel de sfeer van een SUV als van
een sportcoupé. Er is hier gebruik gemaakt van hoogwaardig materiaal.
Alle bedieningsorganen zijn om de bestuurder heen gepositioneerd, wat
de Kyron tot een ergonomische topper maakt. De auto biedt royaal
plaats aan vijf inzittenden plus een flinke hoeveelheid bagage. De
bagageruimte van de Kyron is de grootste in zijn klasse.
Compleet nieuwe motor
SsangYong ontwikkelde voor de Kyron een compleet nieuwe motor: de 141
pk sterke Xdi 200. Deze 2.0 liter common-rail dieselmotor met 3^e
generatie Delphi inspuitsysteem is zeer stil én zeer zuinig. De
handgeschakelde versie verbruikt 7,7 liter per 100 kilometer, in
combinatie met de automatische versnellingsbak ligt het verbruik van
de Kyron op 8,4 liter per 100 kilometer.
De SsangYong Kyron zal leverbaar zijn met de tip-tronic automatische
vijfversnellingsbak van Mercedes Benz, die ook is toegepast in de
SsangYong Rexton. In deze transmissie is een intelligent systeem
geïntegreerd dat nauwlettend de rijstijl van de Kyron-rijder in de
gaten houdt. Aan de hand daarvan kiest het systeem het beste moment om
van versnelling te wisselen.
Het maximale aanhangwagengewicht (geremd) van de auto is 2.300 kg.
Veiligheid
Op het gebied van actieve veiligheid scoort de Kyron eveneens veel
punten. Daarvoor zorgen geventileerde remschijven rondom, een
elektronisch stabiliteitsprogramma (ESP, optie), een
antiblokkeer-remsysteem (ABS) met elektronische remkrachtverdeling,
een remassistent (BAS) en ARP. Dit ARP systeem, âActive Rollover
Protectionâ, is geheel nieuw en geeft de Kyron extra stabiliteit. Een
ander technisch hoogstandje is de HDC, wat staat voor âHill Descent
Controlâ. Dit helpt de bestuurder moeiteloos van een steile helling te
rijden. HDC is standaard bij de ESP uitvoering.
SsangYong heeft maar liefst vijftig crashtests uitgevoerd om ook de
passieve veiligheid van de Kyron te optimaliseren. Daarnaast voerde de
fabrikant met losse componenten ook nog eens driehonderd botsproeven
uit. De auto heeft een stevig ladderchassis en balken in de portieren
om inzittenden te beschermen bij een zijdelingse aanrijding.
Tweefasen-airbags voorin en een waarschuwingsignaal voor het niet
dragen van de gordel behoren tot de standaarduitrusting, de luxe
uitvoering heeft tevens gordijnairbags.
Twee jaar onderzoek
Bij de ontwikkeling van de Kyron gebruikte SsangYong maar liefst 240
testautoâs. Hiermee werd gereden in gebieden waar de temperatuur rond
de -40º Celsius lag, maar ook in gebieden met temperaturen boven de
+40º Celsius. Het resultaat van deze twee jaar onderzoek is een
kwalitatief zeer hoogstaande en luxe auto die meteen tot de top van
zijn segment behoort.
De exacte technische specificaties van de Kyron M 200 Xdi maakt
SsangYong bekend tijdens de Europese presentatie van de Kyron op de
IAA in Frankfurt. Ook de Nederlandse prijzen van de Kyron worden daar
bekendgemaakt. De SsangYong Kyron verschijnt eind 2005 op de
Nederlandse markt.
AutoRai