AutoRai

Europees debuut SsangYong Kyron op IAA

(9/6/2005)
SsangYong presenteert zijn allernieuwste Sports Activity Vehicle tijdens de IAA in Frankfurt, die plaatsvindt van 15 tot en met 25 september aanstaande.
De auto komt eind 2005 op de Nederlandse markt onder de naam SsangYong Kyron M 200 Xdi. De krachtbron in de Kyron is een volledig nieuw ontwikkelde 2.0 liter dieselmotor met 3^e generatie common-railtechniek van Delphi.

Modern, sportief en robuust. Zo laat het uiterlijk van de 4,66 meter lange SsangYong Kyron zich het beste omschrijven. Het ontwerp van de Kyron is dynamisch met via de zijkanten naar de achterzijde oplopende lijnen. De achterzijde van de Kyron sluit qua stijl naadloos aan op voor- en zijkant. Het ontwerp van de auto is dan ook perfect in balans. De fraaie 16-inch lichtmetalen velgen en 235/70-banden onderstrepen nog eens het sportieve karakter van de auto.

Het interieur van de Kyron ademt zowel de sfeer van een SUV als van een sportcoupé. Er is hier gebruik gemaakt van hoogwaardig materiaal. Alle bedieningsorganen zijn om de bestuurder heen gepositioneerd, wat de Kyron tot een ergonomische topper maakt. De auto biedt royaal plaats aan vijf inzittenden plus een flinke hoeveelheid bagage. De bagageruimte van de Kyron is de grootste in zijn klasse.

Compleet nieuwe motor
SsangYong ontwikkelde voor de Kyron een compleet nieuwe motor: de 141 pk sterke Xdi 200. Deze 2.0 liter common-rail dieselmotor met 3^e generatie Delphi inspuitsysteem is zeer stil én zeer zuinig. De handgeschakelde versie verbruikt 7,7 liter per 100 kilometer, in combinatie met de automatische versnellingsbak ligt het verbruik van de Kyron op 8,4 liter per 100 kilometer.

De SsangYong Kyron zal leverbaar zijn met de tip-tronic automatische vijfversnellingsbak van Mercedes Benz, die ook is toegepast in de SsangYong Rexton. In deze transmissie is een intelligent systeem geïntegreerd dat nauwlettend de rijstijl van de Kyron-rijder in de gaten houdt. Aan de hand daarvan kiest het systeem het beste moment om van versnelling te wisselen.

Het maximale aanhangwagengewicht (geremd) van de auto is 2.300 kg.

Veiligheid
Op het gebied van actieve veiligheid scoort de Kyron eveneens veel punten. Daarvoor zorgen geventileerde remschijven rondom, een elektronisch stabiliteitsprogramma (ESP, optie), een antiblokkeer-remsysteem (ABS) met elektronische remkrachtverdeling, een remassistent (BAS) en ARP. Dit ARP systeem, âActive Rollover Protectionâ, is geheel nieuw en geeft de Kyron extra stabiliteit. Een ander technisch hoogstandje is de HDC, wat staat voor âHill Descent Controlâ. Dit helpt de bestuurder moeiteloos van een steile helling te rijden. HDC is standaard bij de ESP uitvoering.

SsangYong heeft maar liefst vijftig crashtests uitgevoerd om ook de passieve veiligheid van de Kyron te optimaliseren. Daarnaast voerde de fabrikant met losse componenten ook nog eens driehonderd botsproeven uit. De auto heeft een stevig ladderchassis en balken in de portieren om inzittenden te beschermen bij een zijdelingse aanrijding. Tweefasen-airbags voorin en een waarschuwingsignaal voor het niet dragen van de gordel behoren tot de standaarduitrusting, de luxe uitvoering heeft tevens gordijnairbags.

Twee jaar onderzoek
Bij de ontwikkeling van de Kyron gebruikte SsangYong maar liefst 240 testautoâs. Hiermee werd gereden in gebieden waar de temperatuur rond de -40º Celsius lag, maar ook in gebieden met temperaturen boven de
+40º Celsius. Het resultaat van deze twee jaar onderzoek is een kwalitatief zeer hoogstaande en luxe auto die meteen tot de top van zijn segment behoort.

De exacte technische specificaties van de Kyron M 200 Xdi maakt SsangYong bekend tijdens de Europese presentatie van de Kyron op de IAA in Frankfurt. Ook de Nederlandse prijzen van de Kyron worden daar bekendgemaakt. De SsangYong Kyron verschijnt eind 2005 op de Nederlandse markt.