Politieke advertentie geschikt als prelude of slotakkoord
Pszvs
http://www.pszvs.nl/
Politieke advertentie vooral geschikt als prelude of slotakkoord van een lobbycampagne
Met een advertentie in een landelijk dagblad proberen belangen- en actiegroepen regelmatig
hun 'boodschap te verkopen'aan de politiek of aan het publiek. Uit onderzoek blijkt dat
een politieke advertentie als lobbyinstrument alleen effectief is als hij wordt ingebed
in een bredere lobby. Politici laten zich in hun besluitvorming niet of nauwelijks
beïnvloeden door dit soort advertenties. Politieke advertenties kunnen echter wel
degelijk een bijdrage leveren aan het publieke en politieke debat, met name bij de start
of als afsluiting van een campagne.
Het onderzoek is uitgevoerd door het Haagse bureau voor public affairs en communicatie
Pauw Sanders Zeilstra Van Spaendonck. De resultaten van het onderzoek staan in de
publicatie 'Politiek adverteren: Helpt het?'die op dinsdag 6 september, tijdens de 16de
Haagse Nazomer Borrel van PSZVS, wordt uitgereikt.
In het onderzoek is de mening van Tweede-Kamerleden gevraagd over de effectiviteit van
lobbyinstrumenten. In 1998 werd ook een onderzoek gehouden naar lobbyinstrumenten,
gepubliceerd in het handboek 'Lobbyen in Nederland. Professie en profijt', onder redactie
van professor Rinus van Schendelen en Ben Pauw. Een vergelijking van de beide onderzoeken
laat o.a. de snelle opkomst zien van het lobbyinstrument e-mail.
In 'Politiek adverteren: Helpt het?'staan naast de resultaten van een enquête onder
Tweede-Kamerleden ook korte interviews met o.a. D66-Kamerlid Bert Bakker,
Milieudefensiedirecteur Vera Dalm en hoogleraar politicologie Rinus van Schendelen. Het
boekje is geïllustreerd met recente voorbeelden van politieke advertenties.