Politieke advertentie geschikt als prelude of slotakkoord

Pszvs

http://www.pszvs.nl/

Politieke advertentie vooral geschikt als prelude of slotakkoord van een lobbycampagne

Met een advertentie in een landelijk dagblad proberen belangen- en actiegroepen regelmatig hun 'boodschap te verkopen'aan de politiek of aan het publiek. Uit onderzoek blijkt dat een politieke advertentie als lobbyinstrument alleen effectief is als hij wordt ingebed in een bredere lobby. Politici laten zich in hun besluitvorming niet of nauwelijks beïnvloeden door dit soort advertenties. Politieke advertenties kunnen echter wel degelijk een bijdrage leveren aan het publieke en politieke debat, met name bij de start of als afsluiting van een campagne.

Het onderzoek is uitgevoerd door het Haagse bureau voor public affairs en communicatie Pauw Sanders Zeilstra Van Spaendonck. De resultaten van het onderzoek staan in de publicatie 'Politiek adverteren: Helpt het?'die op dinsdag 6 september, tijdens de 16de Haagse Nazomer Borrel van PSZVS, wordt uitgereikt.

In het onderzoek is de mening van Tweede-Kamerleden gevraagd over de effectiviteit van lobbyinstrumenten. In 1998 werd ook een onderzoek gehouden naar lobbyinstrumenten, gepubliceerd in het handboek 'Lobbyen in Nederland. Professie en profijt', onder redactie van professor Rinus van Schendelen en Ben Pauw. Een vergelijking van de beide onderzoeken laat o.a. de snelle opkomst zien van het lobbyinstrument e-mail.

In 'Politiek adverteren: Helpt het?'staan naast de resultaten van een enquête onder Tweede-Kamerleden ook korte interviews met o.a. D66-Kamerlid Bert Bakker, Milieudefensiedirecteur Vera Dalm en hoogleraar politicologie Rinus van Schendelen. Het boekje is geïllustreerd met recente voorbeelden van politieke advertenties.