Contactpersoon
-
Datum
6 september 2005
Ons kenmerk
RWS/SDG 2005/2491/14785
Doorkiesnummer
-
Bijlage(n)
-
Uw kenmerk
2040519960
Onderwerp
kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij stuur ik mijn antwoorden op de kamervragen van de leden Gerkens en
Slob
inzake de vuurtoren bij Ouddorp.
1. Kunt u aangeven wat de redenen zijn om te overwegen de vuurtoren bij
Ouddorp onbemand te maken?
1. Met enige regelmaat doe ik onderzoek naar de efficiëntie van objecten
en naar de
wijze waarop de taken worden uitgevoerd, mede gezien de
technologische ont-wikkelingen, zo ook van de verkeerspost Ouddorp. De
conclusie dat dit leidt tot het onbemand raken van de verkeerspost is
voorbarig.
a) Kunt u aangeven wat uw beleid is omtrent de bemensing van de vuurtorens
in
Nederland?
2. b) Kunt u per vuurtoren aangeven hoe u de toekomst hiervan ziet?
2. a) De oorsprong van de vuurtorens is al eeuwen gelegen in
veiligheid op zee, waarbij de vuurtorenwachter het licht bewaakte. Op
dit moment spelen vuurtorens nog maar een beperkte rol als baken voor
de scheepvaart. Deze functie van de torens is
al jaren geautomatiseerd. Voor deze functie is het dus niet
noodzakelijk dat de vuurtorens bemenst zijn. Voor de veiligheid van de
scheepvaart in de aanloopgebieden naar de verschillende havens wordt
gebruik gemaakt van verkeersbegeleidende
systemen, waarbij de scheepvaart wordt begeleid door hoog
gekwalificeerde scheepvaartverkeersleiders, vanuit verkeerscentrale's.
Deze zijn/waren om historisch gegroeide redenen soms gehuisvest in
vuurtorens, maar deze functie staat in
principe los van het object vuurtoren.
Door technologische ontwikkelingen heeft de veiligheid op zee enorme
sprongen voorwaarts gemaakt. Met moderne beeldschermapparatuur en
communicatie-middelen hebben de verkeersleiders vanuit een
verkeerscentrale overzicht over
grote wateroppervlakten en beschikken ze over verschillende scheepvaart
volg-systemen. De waarneming met moderne middelen is een grote
verbetering voor de veiligheid. Direct zicht op de vaarweg is daarbij
niet noodzakelijk. Bovendien is
gebleken dat een moderne verkeerscentrale door haar omvang vrijwel niet
op een vuurtoren is in te passen. Op dit moment vindt slechts nog in
een enkel geval scheepvaartbegeleiding vanuit een vuurtoren plaats.
Als de verkeersdienstapparatuur op een (groep) vuurtoren(s) aan
vervanging toe is, dient zich de vraag aan of de scheepvaartbegeleiding
nog vanuit een vuurtoren moet worden verricht, of dat dit ook kan
vanuit een verkeerscentrale waarbij de vuurtoren wordt voorzien van
waarnemingsapparatuur waarvan het signaal direct wordt doorgeseind naar
de nieuwe verkeerspost. Veiligheid is daarbij uiteraard het
hoofdcriterium. Veiligheid op zee in de eerste plaats, maar daarnaast
ook veiligheid en arbeidsomstandigheden voor de verkeersleiders zelf.
Het blijkt dat verkeers-centrale's die een groot gebied bestrijken op
vuurtorens niet meer in te passen zijn.
2. b) Waddengebied
Op dit moment zijn van alle vuurtorens op de eilanden in het
Waddengebied alleen nog de vuurtorens op Terschelling en
Schiermonnikoog bemenst. Het gebied rond het zeegat Terschelling-
Vlieland is VTS-gebied , het gebied bij Schiermonnikoog niet.
Op Terschelling wordt een nieuwe verkeerscentrale gebouwd in de
nabijheid van de vuurtoren. In 2004 bent u van mijn besluit op de
hoogte gesteld en heb ik uw eerdere vragen daaromtrent beantwoord. De
daadwerkelijke overgang vindt plaats als onafhankelijk is vastgesteld
dat ook de visuele component van de verkeers-begeleiding goed vanuit de
nieuwe centrale kan worden meegenomen.
Overweging over bemensing van de vuurtoren op Schiermonnikoog is pas
aan de orde als de nieuwe centrale op Terschelling in bedrijf is.
In het VTS-gebied Den Helder vindt de verkeersbegeleiding plaats vanuit
de
verkeerspost Fort Harssens van de Koninklijke Marine. De vuurtoren
Lange Jaap is
onbemenst. De vuurtoren is wel voorzien van een radar, die rechtstreeks
in verbinding staat met de verkeerscentrale Den Helder.
Eems-Dollard gebied.
In het VTS-gebied Eems-Eemsmonding wordt door Duitsland de scheepvaart-
begeleiding vanuit de Verkehrszentrale Ems ( Knock) geregeld. De torens
in het Duitse waddengebied zijn sinds 1972 onbemenst.
Hollandse Noordzeekust
Er zijn geen bemenste vuurtorens langs deze kust. De
verkeersbegeleiding in de aanloopgebieden naar de havens vindt plaats
vanuit de verkeerscentrale in
IJmuiden en de verkeerscentrale in Hoek van Holland .
Zeeuwse en Zuidhollandse Delta
Alleen de toren bij Ouddorp is nog bemand voor de verkeersbegeleiding.
De verkeersbegeleiding in het VTS-gebied zeegat Westerschelde vindt
plaats vanuit het Schelde coördinatie centrum in Vlissingen.
België
De torens langs de Belgische kust zijn alle onbemenst.
Er vindt verkeersbegeleiding plaats vanuit de radarcentrale te
Zeebrugge.
1. Wat is uw mening over de opvatting van de burgemeester van gemeente
Goedereede dat de bemensing van de vuurtoren extra veiligheid geeft en
dit verdwijnt indien de toren ontmenst wordt?
1. De Zeeverkeerspost Ouddorp is ingericht om de scheepvaart te
begeleiden. Eventuele veranderingen in de bedrijfsvoering van de
scheepvaartbegeleiding mogen niet leiden tot verminderde veiligheid van
de (zee-)scheepvaart.
1. Bent u er van op de hoogte dat de Brouwersdam een enorm surfgebied is
en dat Goeree jaarlijks 2,5 miljoen toeristische overnachtingen heeft?
Erkent u dat de vuurtoren naast voor de scheepvaart ook een belangrijke
functie heeft voor deze recreanten en dat hun veiligheid mede gediend
kan worden door visuele waar-nemingen vanuit de vuurtoren? Zo neen,
waarom niet ?
1. De betekenis van de Brouwersdam en omgeving voor de waterrecreatie is
mij
bekend. Zeeverkeersposten vervullen echter geen functie in de bewaking
van badgasten; dit hoort niet tot de taken van Rijkswaterstaat.
1. Maatschappij dat aanvullende waarnemingen vanaf de vuurtoren heel
belangrijk Wat is uw mening over het standpunt van de Koninklijke
Nederlandse Reddings zijn om bij reddingsacties snel ter plaatse te
kunnen zijn?
1. Ik begrijp het standpunt van de KNRM, maar dat houdt niet automatisch
in dat de vuurtoren door verkeersleiders van Rijkswaterstaat moet
worden bemenst. Bij
reddingsoperaties kan ook gebruik worden gemaakt van mensen van de KNRM
zelf, die dan op de vuurtoren aanwezig zijn. Dit gebeurt al op het
eiland Texel, waar een medewerker van de KNRM bij een reddingsoperatie
op de vuurtoren aanwezig is.
2. Deelt u de mening dat indien de toren ontmenst wordt er minder
veiligheid
geboden kan worden? Zo ja, wat voor maatregelen gaat u nemen om deze
veiligheid niet te verminderen? Zo neen, waarom niet?
1. Die mening deel ik niet. Voor de begeleiding van de scheepvaart is het
niet nood-zakelijk dat direct zicht op het vaargebied aanwezig is. Voor
grote delen van de
Nederlandse kust, maar ook voor de kust van België en Duitsland geldt
al dat de vuurtorens niet zijn bemenst. Daar wordt vanuit een
verkeerscentrale de veiligheid en de vlotheid van het
scheepvaartverkeer geregeld, waarbij gebruik wordt
gemaakt van radarketens.
1. Bent u bereid te voorkomen dat de vuurtoren bij Ouddorp ontmenst wordt?
Zo neen, waarom niet?
1. Mijn wezenlijke randvoorwaarde is dat de veiligheid op zee en de
daarbij behorende functionaliteit van de verkeerspost gewaarborgd
blijft. Over het verband tussen een verkeerspost en een vuurtoren in
het algemeen verwijs ik u naar mijn antwoord op vraag 2, voor het
specifieke geval van de verkeerspost in de vuurtoren bij Ouddorp zie
vraag 1.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Karla Peijs
-----------------------
www.flakkeenieuws.nl
Vessel Traffic Services gebied = aangewezen gebied voor
verkeersbegeleiding.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat