Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Contactpersoon

-
Datum
6 september 2005
Ons kenmerk
RWS/SDG 2005/2491/14785
Doorkiesnummer

-
Bijlage(n)

-
Uw kenmerk
2040519960
Onderwerp
kamervragen

Geachte voorzitter,

Hierbij stuur ik mijn antwoorden op de kamervragen van de leden Gerkens en Slob
inzake de vuurtoren bij Ouddorp.


1. Kunt u aangeven wat de redenen zijn om te overwegen de vuurtoren bij Ouddorp onbemand te maken?


1. Met enige regelmaat doe ik onderzoek naar de efficiëntie van objecten en naar de
wijze waarop de taken worden uitgevoerd, mede gezien de technologische ont-wikkelingen, zo ook van de verkeerspost Ouddorp. De conclusie dat dit leidt tot het onbemand raken van de verkeerspost is voorbarig.

a) Kunt u aangeven wat uw beleid is omtrent de bemensing van de vuurtorens in

Nederland?


2. b) Kunt u per vuurtoren aangeven hoe u de toekomst hiervan ziet?

2. a) De oorsprong van de vuurtorens is al eeuwen gelegen in veiligheid op zee, waarbij de vuurtorenwachter het licht bewaakte. Op dit moment spelen vuurtorens nog maar een beperkte rol als baken voor de scheepvaart. Deze functie van de torens is

al jaren geautomatiseerd. Voor deze functie is het dus niet noodzakelijk dat de vuurtorens bemenst zijn. Voor de veiligheid van de scheepvaart in de aanloopgebieden naar de verschillende havens wordt gebruik gemaakt van verkeersbegeleidende
systemen, waarbij de scheepvaart wordt begeleid door hoog gekwalificeerde scheepvaartverkeersleiders, vanuit verkeerscentrale's. Deze zijn/waren om historisch gegroeide redenen soms gehuisvest in vuurtorens, maar deze functie staat in
principe los van het object vuurtoren.

Door technologische ontwikkelingen heeft de veiligheid op zee enorme sprongen voorwaarts gemaakt. Met moderne beeldschermapparatuur en communicatie-middelen hebben de verkeersleiders vanuit een verkeerscentrale overzicht over

grote wateroppervlakten en beschikken ze over verschillende scheepvaart volg-systemen. De waarneming met moderne middelen is een grote verbetering voor de veiligheid. Direct zicht op de vaarweg is daarbij niet noodzakelijk. Bovendien is

gebleken dat een moderne verkeerscentrale door haar omvang vrijwel niet op een vuurtoren is in te passen. Op dit moment vindt slechts nog in een enkel geval scheepvaartbegeleiding vanuit een vuurtoren plaats.

Als de verkeersdienstapparatuur op een (groep) vuurtoren(s) aan vervanging toe is, dient zich de vraag aan of de scheepvaartbegeleiding nog vanuit een vuurtoren moet worden verricht, of dat dit ook kan vanuit een verkeerscentrale waarbij de vuurtoren wordt voorzien van waarnemingsapparatuur waarvan het signaal direct wordt doorgeseind naar de nieuwe verkeerspost. Veiligheid is daarbij uiteraard het hoofdcriterium. Veiligheid op zee in de eerste plaats, maar daarnaast ook veiligheid en arbeidsomstandigheden voor de verkeersleiders zelf. Het blijkt dat verkeers-centrale's die een groot gebied bestrijken op vuurtorens niet meer in te passen zijn.

2. b) Waddengebied

Op dit moment zijn van alle vuurtorens op de eilanden in het Waddengebied alleen nog de vuurtorens op Terschelling en Schiermonnikoog bemenst. Het gebied rond het zeegat Terschelling- Vlieland is VTS-gebied , het gebied bij Schiermonnikoog niet.

Op Terschelling wordt een nieuwe verkeerscentrale gebouwd in de nabijheid van de vuurtoren. In 2004 bent u van mijn besluit op de hoogte gesteld en heb ik uw eerdere vragen daaromtrent beantwoord. De daadwerkelijke overgang vindt plaats als onafhankelijk is vastgesteld dat ook de visuele component van de verkeers-begeleiding goed vanuit de nieuwe centrale kan worden meegenomen.

Overweging over bemensing van de vuurtoren op Schiermonnikoog is pas aan de orde als de nieuwe centrale op Terschelling in bedrijf is.

In het VTS-gebied Den Helder vindt de verkeersbegeleiding plaats vanuit de

verkeerspost Fort Harssens van de Koninklijke Marine. De vuurtoren Lange Jaap is

onbemenst. De vuurtoren is wel voorzien van een radar, die rechtstreeks in verbinding staat met de verkeerscentrale Den Helder.

Eems-Dollard gebied.

In het VTS-gebied Eems-Eemsmonding wordt door Duitsland de scheepvaart- begeleiding vanuit de Verkehrszentrale Ems ( Knock) geregeld. De torens in het Duitse waddengebied zijn sinds 1972 onbemenst.

Hollandse Noordzeekust

Er zijn geen bemenste vuurtorens langs deze kust. De verkeersbegeleiding in de aanloopgebieden naar de havens vindt plaats vanuit de verkeerscentrale in

IJmuiden en de verkeerscentrale in Hoek van Holland .

Zeeuwse en Zuidhollandse Delta

Alleen de toren bij Ouddorp is nog bemand voor de verkeersbegeleiding.

De verkeersbegeleiding in het VTS-gebied zeegat Westerschelde vindt plaats vanuit het Schelde coördinatie centrum in Vlissingen.

België

De torens langs de Belgische kust zijn alle onbemenst.

Er vindt verkeersbegeleiding plaats vanuit de radarcentrale te Zeebrugge.


1. Wat is uw mening over de opvatting van de burgemeester van gemeente

Goedereede dat de bemensing van de vuurtoren extra veiligheid geeft en dit verdwijnt indien de toren ontmenst wordt?


1. De Zeeverkeerspost Ouddorp is ingericht om de scheepvaart te begeleiden. Eventuele veranderingen in de bedrijfsvoering van de scheepvaartbegeleiding mogen niet leiden tot verminderde veiligheid van de (zee-)scheepvaart.


1. Bent u er van op de hoogte dat de Brouwersdam een enorm surfgebied is en dat Goeree jaarlijks 2,5 miljoen toeristische overnachtingen heeft? Erkent u dat de vuurtoren naast voor de scheepvaart ook een belangrijke functie heeft voor deze recreanten en dat hun veiligheid mede gediend kan worden door visuele waar-nemingen vanuit de vuurtoren? Zo neen, waarom niet ?


1. De betekenis van de Brouwersdam en omgeving voor de waterrecreatie is mij

bekend. Zeeverkeersposten vervullen echter geen functie in de bewaking van badgasten; dit hoort niet tot de taken van Rijkswaterstaat.


1. Maatschappij dat aanvullende waarnemingen vanaf de vuurtoren heel belangrijk Wat is uw mening over het standpunt van de Koninklijke Nederlandse Reddings zijn om bij reddingsacties snel ter plaatse te kunnen zijn?


1. Ik begrijp het standpunt van de KNRM, maar dat houdt niet automatisch in dat de vuurtoren door verkeersleiders van Rijkswaterstaat moet worden bemenst. Bij

reddingsoperaties kan ook gebruik worden gemaakt van mensen van de KNRM zelf, die dan op de vuurtoren aanwezig zijn. Dit gebeurt al op het eiland Texel, waar een medewerker van de KNRM bij een reddingsoperatie op de vuurtoren aanwezig is.

2. Deelt u de mening dat indien de toren ontmenst wordt er minder veiligheid

geboden kan worden? Zo ja, wat voor maatregelen gaat u nemen om deze veiligheid niet te verminderen? Zo neen, waarom niet?


1. Die mening deel ik niet. Voor de begeleiding van de scheepvaart is het niet nood-zakelijk dat direct zicht op het vaargebied aanwezig is. Voor grote delen van de

Nederlandse kust, maar ook voor de kust van België en Duitsland geldt al dat de vuurtorens niet zijn bemenst. Daar wordt vanuit een verkeerscentrale de veiligheid en de vlotheid van het scheepvaartverkeer geregeld, waarbij gebruik wordt

gemaakt van radarketens.


1. Bent u bereid te voorkomen dat de vuurtoren bij Ouddorp ontmenst wordt? Zo neen, waarom niet?


1. Mijn wezenlijke randvoorwaarde is dat de veiligheid op zee en de daarbij behorende functionaliteit van de verkeerspost gewaarborgd blijft. Over het verband tussen een verkeerspost en een vuurtoren in het algemeen verwijs ik u naar mijn antwoord op vraag 2, voor het specifieke geval van de verkeerspost in de vuurtoren bij Ouddorp zie vraag 1.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Karla Peijs

-----------------------
www.flakkeenieuws.nl

Vessel Traffic Services gebied = aangewezen gebied voor verkeersbegeleiding.