Uitreiking kinderboek over Analfabetisme

Stichting lezen en schrijven

Persuitnodiging

Den Haag, 1 september 2005

Op dinsdag 6 september vindt om 10.00 uur op basisschool de 9e Montesorrischool De Scholekster in Amsterdam de uitreiking plaats van het boek 'Analfabetisme'. Het lesboek is gemaakt voor de groepen 7 en 8 en wordt door Cora Vlaming van Kwintessens NZV Uitgevers uitgereikt aan Margreet de Vries, directeur van Stichting Lezen & Schrijven.

Margreet de Vries: 'Het is een schande dat er nog steeds kinderen van school komen die laaggeletterd zijn. Of het nu gaat om autochtone leerlingen of allochtone, dit mogen we als samenleving niet accepteren.
Daarom wil Stichting Lezen & Schrijven scholen enthousiasmeren en aanzetten tot een actieve aanpak van basisvaardigheden. Het lesboek Analfabetisme draagt bij aan de bekendheid van laaggeletterdheid en maakt het probleem bespreekbaar door de spreekbeurten en werkstukken van de leerlingen.

Programma 6 september 10.00 - 11.00 uur
10.00 uur Ontvangst en koffie.
10.15 uur Welkomstwoord door Roel Zaal, docent van de Scholekster.
-Margreet de Vries, directeur van Stichting Lezen & Schrijven, over het belang van lezen en schrijven.

-Kort interview door Margreet de Vries met voormalig laaggeletterde Tineke Wagner over haar ervaringen toen ze niet kon lezen en schrijven.

-Vragen stellen van basisschoolleerlingen aan Tineke en Margreet.
-Uitleg over boek Analfabetisme door Cora Vlaming, uitgever.
-Overhandiging boek aan Margreet de Vries en enkele basisschoolleerlingen.
-Voorleessessie door kinderboekenschrijver en dichter Jos van Hest.
-Vragen stellen door leerlingen en journalisten.

Op donderdag 8 september 2005 is het Wereldalfabetiseringsdag. Rondom deze dag worden er activiteiten georganiseerd door diverse instanties waar op verschillende manieren aandacht wordt geschonken aan de aanpak van laaggeletterdheid in Nederland. Ons land telt
1,5 miljoen laaggeletterden. Deze mensen hebben moeite met lezen en schrijven waardoor zij in het dagelijks leven of in hun werksituatie niet goed kunnen functioneren. Meer informatie leest u op www.lezenenschrijven.nl


Noot voor de redactie,