PERSBERICHT - 2005-09-05
Verzilveren niet gebruikt e-ticket
Massaal is de Nederlandse reiziger overgestapt op het elektronische
ticket. Het gemiddelde percentage in Nederland is al boven de 65% en
snel stijgend. In 2007 wordt er volgens IATA (de overkoepelende
organisatie van luchtvaartmaatschappijen) alleen nog maar met
e-tickets gewerkt.
Dit is begrijpelijk want een dergelijk ticket is voor de
luchtvaartmaatschappij voordeliger dan een 'ouderwets' papierenticket.
Maar het is ook het goedkoopste ticket voor de reiziger, die hiermee
een papieren-ticket-toeslag van gemiddeld 30 euro per ticket ontloopt.
Keerzijde is dat het e-ticket gemakkelijker vergeten kan worden. Bij
het inchecken levert dit geen problemen op. Echter wanneer het
e-ticket -deels of helemaal- ongebruikt blijft, raakt deze gemakkelijk
in de vergetelheid.
Zakenreisorganisatie TQ3 Travel Solutions vindt dit zonde van het geld
en spoort deze niet gebruikte e-tickets van haar klanten op om deze
vervolgens te verzilveren. Zelfs ongebruikte tickets die wegens de
strengste bepalingen (100% annuleringskosten) niet in aanmerking komen
voor restitutie kunnen nog een restwaarde hebben. De taxen en
toeslagen zijn immers nog wel terug te vorderen. Dit hele restitutie
proces neemt TQ3 haar zakenreizigers uit handen.
---
Noot aan de redactie (