Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
persbericht
Nummer:
46
Directie:
voorlichting
02-09-2005
Status:
informatie
Documentaire basis voor tv-spots
Nieuwe imagocampagne werken in het onderwijs
Maandag 5 september 2005 start de nieuwe, onorthodoxe massamediale
campagne `Je groeit in het onderwijs - Schooljaar 05/06'. Een jaar
lang worden vijf leerlingen in hun eigen omgeving gevolgd door een
documentaireteam. Door middel van dynamische portretten van de
leerlingen wordt het werk van hun leraren realistisch in beeld
gebracht. De campagne bestaat uit televisiespots met fragmenten uit de
documentaires. Op de website www.werkeninhetonderwijs.nl zijn de
volledige portretten te vinden.
Schooljaar 05/06 is een vervolg op eerdere imagocampagnes over werken
in het onderwijs. Doel van de campagne is om werken in het onderwijs
neer te zetten als een aantrekkelijke optie. Doelgroep van de campagne
is de groep 20 tot 40 jarigen, studerend of werkend op hbo of
academisch niveau. Afzender is het ministerie van Onderwijs, Cultuur
en Wetenschap.
In de campagne Schooljaar 05/06 volgt een documentaireteam vijf
leerlingen. Dit zijn leerlingen van verschillende schooltypen,
leeftijden, nationaliteiten, achtergronden, opleidingsniveaus en
regio's. Vanuit het standpunt van de leerling wordt de leraar in beeld
gebracht. De campagne moet een realistisch beeld geven van het werk
van een leraar in het primair, voortgezet en beroepsonderwijs. In de
campagne moet duidelijk worden dat leraar zijn meer is dan alleen voor
de klas staan. In het moderne onderwijs is de leraar ook coach,
lesstofontwikkelaar, onderwijsvernieuwer en onderzoeker. Deze nieuwe
campagne laat aan de hand van de praktijk zien hoe divers en breed het
vak van leraar is.
Campagne voeren met een documentaire als basis is volstrekt uniek. Er
wordt niets in scène gezet. Iedereen krijgt de kans te zien hoe het er
echt aan toe gaat in het onderwijs. Per spotje staat steeds een
leerling centraal. We volgen Jeremy uit Utrecht (8 jaar, speciaal
onderwijs), Youssra uit Gouda (11 jaar, groep 8), Mike uit
`s-Hertogenbosch (13 jaar, VMBO), Jasper uit Nijmegen (16 jaar,
gymnasium) en Sarah uit Amsterdam (18 jaar, ROC,
banketbakkersrichting). Gedurende het schooljaar 2005-2006 zien we de
leerlingen in acht periodes terugkomen. We zien niet alleen de
verrichtingen van de leerlingen op school, maar ook hun
`onderwijsomgeving': de school, hun leraren, mentor, vrienden en
ouders.
Naast televisie speelt internet een belangrijke rol in de campagne.
Elke leerling heeft een eigen website, waarin zijn/haar verhaal in en
om de school uitgebreid te volgen is. Zo zijn er de langere versies
van de TV-commercials te zien, interviews met leraren,
achtergrondinformatie over de leerling en over de school. De
leerlingensites zijn bereikbaar via de bestaande website
www.werkeninhetonderwijs.nl. Daar is ook informatie te vinden over
werken in het onderwijs, lerarenopleidingen en arbeidsvoorwaarden.
02-09-2005
Ministerie van OCW
Rijnstraat 50
Postbus 16375
2500 BJ Den Haag
T: 070 412 34 56
F: 070 412 34 50
E: ocwinfo@postbus51.nl