Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

persbericht

Nummer:
46

Directie:
voorlichting

02-09-2005

Status:
informatie

Documentaire basis voor tv-spots

Nieuwe imagocampagne werken in het onderwijs

Maandag 5 september 2005 start de nieuwe, onorthodoxe massamediale campagne `Je groeit in het onderwijs - Schooljaar 05/06'. Een jaar lang worden vijf leerlingen in hun eigen omgeving gevolgd door een documentaireteam. Door middel van dynamische portretten van de leerlingen wordt het werk van hun leraren realistisch in beeld gebracht. De campagne bestaat uit televisiespots met fragmenten uit de documentaires. Op de website www.werkeninhetonderwijs.nl zijn de volledige portretten te vinden.
Schooljaar 05/06 is een vervolg op eerdere imagocampagnes over werken in het onderwijs. Doel van de campagne is om werken in het onderwijs neer te zetten als een aantrekkelijke optie. Doelgroep van de campagne is de groep 20 tot 40 jarigen, studerend of werkend op hbo of academisch niveau. Afzender is het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

In de campagne Schooljaar 05/06 volgt een documentaireteam vijf leerlingen. Dit zijn leerlingen van verschillende schooltypen, leeftijden, nationaliteiten, achtergronden, opleidingsniveaus en regio's. Vanuit het standpunt van de leerling wordt de leraar in beeld gebracht. De campagne moet een realistisch beeld geven van het werk van een leraar in het primair, voortgezet en beroepsonderwijs. In de campagne moet duidelijk worden dat leraar zijn meer is dan alleen voor de klas staan. In het moderne onderwijs is de leraar ook coach, lesstofontwikkelaar, onderwijsvernieuwer en onderzoeker. Deze nieuwe campagne laat aan de hand van de praktijk zien hoe divers en breed het vak van leraar is.

Campagne voeren met een documentaire als basis is volstrekt uniek. Er wordt niets in scène gezet. Iedereen krijgt de kans te zien hoe het er echt aan toe gaat in het onderwijs. Per spotje staat steeds een leerling centraal. We volgen Jeremy uit Utrecht (8 jaar, speciaal onderwijs), Youssra uit Gouda (11 jaar, groep 8), Mike uit `s-Hertogenbosch (13 jaar, VMBO), Jasper uit Nijmegen (16 jaar, gymnasium) en Sarah uit Amsterdam (18 jaar, ROC, banketbakkersrichting). Gedurende het schooljaar 2005-2006 zien we de leerlingen in acht periodes terugkomen. We zien niet alleen de verrichtingen van de leerlingen op school, maar ook hun `onderwijsomgeving': de school, hun leraren, mentor, vrienden en ouders.

Naast televisie speelt internet een belangrijke rol in de campagne. Elke leerling heeft een eigen website, waarin zijn/haar verhaal in en om de school uitgebreid te volgen is. Zo zijn er de langere versies van de TV-commercials te zien, interviews met leraren, achtergrondinformatie over de leerling en over de school. De leerlingensites zijn bereikbaar via de bestaande website www.werkeninhetonderwijs.nl. Daar is ook informatie te vinden over werken in het onderwijs, lerarenopleidingen en arbeidsvoorwaarden.

02-09-2005
Ministerie van OCW
Rijnstraat 50
Postbus 16375
2500 BJ Den Haag
T: 070 412 34 56
F: 070 412 34 50
E: ocwinfo@postbus51.nl