Ingezonden persbericht
Volledige uitslagen en WK-standen vindt op www.worldsbk.com onder de button RESULTS
TT Circuit Assen, 4 sept. 2005
Vier WK-titels op rij en 'dubbel' Voor Ten Kate
Bijna 47.000 motorsportfans genoten afgelopen weekeinde van het zonovergoten Superbike-weekeinde op het TT Circuit Assen. Tijdens de racedag smulden ruim 36.000 fans van de dubbeloverwinning van de Australische-Nederlander Chris Vermeulen, die zijn Ten Kate Honda naar twee prachtige overwinningen stuurde. Eerder boekte het Nederlandse team van Gerrit en Ronald ten Kate uit Nieuw Leusen al een groot succes, door voor de vierde keer op rij de wereldtitel in het WK Supersport voor zich op te eisen. Nadat eerder Fabien Foret (F-2002), Chris Vermeulen (Aus-2003) en Karl Muggeridge (Aus-2004) al het wereldkampioenschap voor het Honda satelliet team veiligstelde, had de Fransman Sebastien Charpentier aan een 2e plaats voldoende om met nog 3 races te gaan het mondiale goud veilig te stellen. "Met de dubbel-overwinning van Chris Vermeulen en de titel van Sebastien Charpentier kan ons weekeinde gewoon niet meer stuk. Dit is een topweekeinde, waarbij we tienduizenden Nederlandse fans hebben nogmaals hebben kunnen laten zien wat we met het team in huis hebben. Dit is echt te gek", meldde teammanager Ronald ten Kate, die de ruim 600 VIP-gasten van het team een unieke dag bezorgde.
Moeilijk debuut voor Jurgen
Jurgen van den Goorbergh had het moeilijk bij zijn debuut in het WK Superbike. Op zijn Rizla Suzuki maakte hij in Race 1 een wereldstart, klom van de 23e startplaats na een halve ronde al op naar de 10e plaats, totdat hij in de nieuwe Ruskenhoek chicane in aanraking kwam met Chris Walker. Walker crashte en brak zijn elleboog, terwijl Jurgen de 50 meter lange grindbak werd doorgestuurd. Hij kwam als laatste weer de baan op, waarna hij via een sterk gereden inhaalrace tot een 20e plaats wist op te klimmen. In Race 2 was Jurgen in strijd gewikkeld om het laatste WK-punt. Lange tijd streed hij met routinier Chili, maar greep net naast de punten. Jurgen: "Het weekeinde verliep zoals ik gehoopt had. Ik had mijn Superbike debuut eigenlijk willen maken op een machine waar ik zowel qua banden en motor beter aan gewend was. We hebben slechts anderhalf uur in Engeland getest voordat we naar de SBK-race in Assen kwamen. Ik heb het beste gegeven dat gezien deze situatie mogelijk was, maar het was moeilijk om vertrouwen in de grip van de voor mij nieuwe banden te vinden. Ik heb er van genoten om weer voor het Nederlandse publiek te kunnen rijden en wil Rizla en Suzuki bedanken voor het realiseren van deze mogelijkheid. Ik weet zeker dat ik met meer testkilometers op de Suzuki GSXR 1000 meer uit de machine en de banden kan halen. Dan zit ik zeker veel verder naar voren in dit deelnemersveld. Ik ben blij dat ik de machine in beide races veilig baan de streep heb gekregen". Over de toekomstplannen van Jurgen in het WK Superbike was hij nog behoudend. Het team gaat het weekeinde evalueren en op zoek naar de mogelijkheden en de sponsoring om volgend jaar een volledig seizoen te kunnen rijden in het WK Superbike, waarbij de naam van Barry Veneman als teammaat in de zwaarste viertaktklasse is gevallen.
Arie Vos rijdt 'fantastische race'
De snelste Supersport Nederlander Arie Vos kan prima met druk omgaan. Dat bewees hij afgelopen weekeinde nog maar eens, door een uitstekende WK Supersportrace te rijden op het circuit van Assen. Een fractie van een seconde kwam hij tekort om in de top-tien te eindigen, maar de manier waarop zijn 13e plaats tot stand kwam, stemt de Osse coureur méér dan tevreden.
Het was de vierde WK-race die Vos dit seizoen reed en de eerste op zijn nieuwe Honda, nadat hij en Team Yamaha Nederland afgelopen week een punt achter de samenwerking zetten. "Qua resultaat ben ik niet eens zo tevreden, maar ik heb de race van mijn leven moeten rijden. Uiteindelijk kwam ik een paar tienden van een seconde tekort", blikt Vos terug. Hij reed vanaf ongeveer de vijfde ronde op de achtste plaats en ontpopte zich tot leider van die tweede groep. Niet verkeerd voor een coureur die als 13e getraind had! "Het was loodzwaar", aldus Vos. "Ik moest continu in gevecht met de nummers negen en tien. Alle coureurs in de groep waren erg aan elkaar gewaagd - hartstikke mooi!"
Goed staande gehouden
Vos stond pas in de laatste twee rondes zijn dominante positie in die tweede groep af. "In de voorlaatste en laatste ronde werden er echte klappen uitgedeeld, toen was het 'full contact'. Iedereen wilde achtste worden en dat merkte je. Er werd voortdurend uitgeremd en we raakten elkaar ook steeds. Daar ben ik een beetje de dupe van geworden, want ik verloor wat terrein. Maar het zat allemaal aan een touwtje! Tussen de nummer acht en ikzelf zat niet eens de tijd om met je ogen te knipperen! Het was al met al een fantastische race waar ik heel tevreden over ben. Ik heb me goed staande gehouden, als vreemdeling tussen jongens die de wereldtop domineren." Dat Vos mee kan met de WK-coureurs, bewees hij vrijdag al, tijdens de eerste training. Hij eindigde daar vóór onder andere de Australiër Kevin Curtain, die later stomverbaasd naar de uitslagenlijst staarde. 'Who the fuck is Arie Vos?!' klonk het in onvervalst 'Aussies'. "Dat was mooi, ja", is de opgetogen reactie van de Ossenaar, die een glimlach niet kan onderdrukken.
Hectische week
Vos sluit met zijn prima race een turbulente week af. Team Hartelman (Yamaha) en hij maakten een einde aan de samenwerking. Vos: "We zaten al een tijdje niet meer op één lijn. Communicatief ontbrak er gewoon wat aan en ik had de laatste tijd geen lol meer in het racen. We zijn uiteindelijk in goed overleg uit elkaar gegaan en ik hoop dat we gewoon als vrienden verder kunnen gaan en dat we een goed contact houden." Vos rijdt intussen op een nieuwe motor. Hij nam onlangs een Honda over van Team Ten Kate; een besluit waarin hij zich gesteund weet door zijn privé-sponsor. "Zij hebben deze stap mede mogelijk gemaakt", aldus Vos. "De Honda is een motor waarmee jongens in het WK vooraan rijden, een motor die áf is, waar je op kunt stappen en waarmee je kunt scoren!" Vos rijdt de overige ONK-races dan ook verder op zijn nieuwe Honda. Met zijn eigen team en monteurs maakt hij het seizoen af. "Ik heb weer lol in het racen. Na een bewogen periode zó'n race rijden geeft je een goed gevoel. Natuurlijk zat ik in de eerste rondes wel met een bepaald gevoel op de motor, maar toen ik na een paar rondes al die mensen zag, die volle tribunes, mijn sponsors en fans, kreeg ik het goede gevoel terug. Achteraf is het een heel mooi weekeinde geworden."
Goede resultaten voor Team Suzuki Nederland
Team Suzuki Nederland presteerde goed in de Supersport 600 en de FIM Superstock 1000. Jarno Janssen klasseerde zich na een goede Supersport race in de punten door op een 14e positie te finishen. Jarno van der Marel verbaasde iedereen door een hele goede wedstrijd te rijden wat jammer genoeg net geen punt opleverde. Van der Marel debuteerde in de WK Supersport door op een hele keurige 16e positie te eindigen. Ron van Steenbergen reed een hele sterke wedstrijd in de FIM Cup 1000 en finishte op een keurige 12e positie.
Jarno Janssen reed een sterke race en finishte op een keurige 14e positie. Jarno Janssen na de race: "Mijn start was goed en ik maakte gelijk drie posities goed ten opzichte van mijn startpositie. Ik kon aansluiten in een groep welke streed om de laatste punten. Helaas werd ik een aantal ronden opgehouden door Migliorati. Hierdoor miste ik de aansluiting met de groep welke streed om de achtste positie. Ik heb nog geluk gehad in de laatste bocht in de laatste ronde toen twee rijders achter mij rakelings langs mij heen vielen. Ik wil hierbij ook een groot compliment geven aan mijn teamgenoot Jarno van der Marel die een uitstekende wedstrijd heeft gereden."
Na een teleurstellende 18e positie in de kwalificatie, maakte Ron van Steenbergen veel goed door in de wedstrijd als 12e te finishen. Ron: "Mijn start was goed en ik kon gelijk aanpikken in een groepje welke om de 13e positie streed. In de eerste paar ronde werd wat opgehouden door een ander rijder. Toen ik deze voorbij was reed ik erg goede rondetijden welke ruim anderhalve seconde sneller was dan in de kwalificatie. Het ritme zat er goed in en ik slaagde erin om als eerste in mijn groep te eindigen. Ik ben erg blij met een deze12e positie en hoop ik dit gevoel kan vasthouden als ik volgende week weer in European GSX-R750 Cup deelneem in het Duitse Lautsitz."
Jarno van der Marel maakte vandaag zijn debuut in de WK Supersport en greep net naast de punten. Van der Marel na de race: "Ik ben enorm blij met deze prestatie. Ik had een goede start en kon gelijk een aantal posities goed maken. Door mijn onervarenheid in de WK Supersport verloor ik een paar bochten daarna een aantal positie maar deze pakte ik de volgende ronde weer terug. Ik heb niet echt in een groepje kunnen rijden maar had wel een paar gevechten. In de laatste paar ronde zat Tunstall erg dicht bij mij maar ik wilde perse voor hem eindigen. Gelukkig lukte dat en finishte ik op een 16e positie. Jammer dat er net geen punten in zaten maar voor een debuutrace ben ik erg tevreden."
Ter Braake 5 - Bovee 12e plaats
Claudio Corti kwam na negen ronden over de finish en vroeg zich af waar iedereen was gebleven zo veel voorsprong had hij, zelfs nadat hij het gas op het eind flink minder opendraaide. Corti streed aanvankelijk met Maxime Berger en Niccolò Canepa maar de twee rijders raakten elkaar en gingen onderuit maar konden wel, voor Canepa tijdelijk, hun weg vervolgen. Het groepje daarachter, met daarin Roy Ten Napel, Ronald Ter Braake, Garcia Forner, Andrea Antonelli, Xavier Simeon en Henry Taipale vocht dus ineens voor een tweede plaats in de race. Ten Napel kwam halverwege de race naar de vierde plaats maar moest dat bekopen met een liggend bezoek aan de grindbak. Ter Braake streed wel door maar zat in de staart van het groepje en werd in de eindfase zelfs naar de laatste plek in het groepje verdreven door Taipale. Ter Braake wist uiteindelijk toch nog vijfde te worden omdat Taipale in de laatste ronde onderuit ging. Achter Ter Braake zat ook Danny de Boer er, mede door de valpartijen, redelijk goed bij en werd uiteindelijk zevende. Ook Leon Bovee reed in de punten met een 12e plaats. Marcel van Nieuwenhuizen liep net een punt mis met zijn 16e plaats. Naast Ten Napel ging ook Lennart van Houwelingen onderuit.
Bezoekersaantallen WK Superbike 2005
Dond. 1 sept. 3.150 (gratis toegang)
Vrijdag 2 sept. 1.789
Zaterdag 3 sept. 5.306
Zondag 4 sept. 36.484
______
Betalende bezoekers 43.579
----------
Weekendtotaal 46.729
WK Superbike 2006 op 3 sept.
De Nederlandse ronde van het WK Superbike staat op de voorlopige kalender voor 2006 gepland voor het 1e weekeinde van september. Volgend seizoen zal het Superbike wereldkampioenschap dus op 1, 2, 3 september worden verreden op het TT Circuit Assen.
WK Superbike
Race One Result: 1: C Vermeulen (Honda) 33:36.029, 2: J Toseland (Ducati) +3.396, 3: N Haga (Yamaha) +4.876, 4 T Corser (Suzuki) +6.815, 5: A Pitt (Yamaha) +10.075, 6: Y Kagayama (Suzuki) +12.526, 7: L Lanzi (Ducati) +12.661, 8: M Neukirchner (Honda) +20.595, 9: K Muggeridge (Honda) +20.872, 10: P Chili (Honda) +27.691, 20: JURGEN VAN DEN GOORBERGH (RIZLA SUZUKI) +1:03.44.
Race Two Result: 1: Vermeulen 33:34.053, 2: Haga +0.085, 3: Toseland +3.318, 4: Corser +5.938, 5: Pitt +6.394, 6: Lanzi +16.480, 7: Neukirchner +17.255, 8: Muggeridge +22.338, 9: N Abe (Yamaha) +30.801, 10: B Bostrom (Honda) +34.071, 17 JURGEN VAN DEN GOORBERGH (RIZLA SUZUKI) +42.910.
Championship Points after nine rounds: 1: Corser 370, 2: Vermeulen 284, 3: R Laconi (Ducati) 214, 4: Haga 203, 5: Toseland 197, 6: Kagayama 187, 7: C Walker (Kawasaki) 130, 8: Chili 119, 9: Pitt 117, 10: Muggeridge 100.
WK Supersport
1 Fabien Foret FRA (Honda) 34m37.800s, 2 Sébastien Charpentier FRA (Winston Ten Kate Honda) +0.258, 3 Michel Fabrizio ITA (Honda) +1.109, 4 Kevin Curtain AUS (Yamaha) +1.380, 5 Katsuaki Fujiwara JPN (Winston Ten Kate Honda) +5.490, 6 Robbin Harms DEN (Honda) +10.430, 7 Broc Parkes AUS (Yamaha) +16.765, 8 Stephane Chambon FRA (Honda) +25.592, 9 Tauto Lauslehto FIN (Honda) +25.648, 10 Javier Fores ESP (Suzuki) +25.656.
Championship points after nine of 12 rounds: Charpentier 210, Fujiwara 127, Curtain 122, Foret 110, Fabrizio 98, Chambon 76, Parkes 69, Fores 58, Gianluca Nannelli ITA (Ducati) 56, Lauslehto 49.
Volledige uitslagen en WK-standen vindt op www.worldsbk.com onder de button RESULTS
****************