Nederlands Architectuurinstituut

Rotterdam, 12 juli 2005

Tien bekende ontwerpers en 'de nieuwe huiskamer'

Welke huiskamer is thuis in de toekomst? Kan een woonkamer in deze tijd van internet, mobiliteit en terrorisme nog een gezellig thuis bieden? Dat is de vraag waarover tien gerenommeerde ontwerpers zich buigen in de tentoonstelling 'Nu Binnen - De Nederlandse huiskamer herontworpen' (4 september tot en met 4 december) in het Nederlands Architectuurinstituut (NAi). Studio Jurgen Bey, Concrete Architectural associates, Jan des Bouvrie, Ramin Visch, Fransje Killaars, EventArchitectuur, Bertjan Pot, Maarten Baas, Studio Tjep. en BAR architecten tonen in tien stijlkamers hoe in deze a-sociale wereld een ruimte met een bij uitstek sociale functie eruit zou kunnen zien. In een ruimte van 3,2 x 6,0 x 2,7 meter (de minimumeisen die de overheid stelt aan de afmetingen van een huiskamer) nemen zij alle tien stelling in een probleem dat verder gaat dan het ontwerpen van een gezellige, sociale plek.

Stijlkamers
'Nu Binnen' toont negen stijlkamers die van 4 september tot en met 4 december 2005 te zien zijn in het Nederlands Architectuurinstituut (NAi). De tiende stijlkamer is in de maanden september tot en met november dag en nacht voor het winkelend publiek en passanten te bekijken in de etalage van de Bijenkorf in Rotterdam.

Met de komst van woonprogramma's, interieurbladen en betaalbaar design kan iedereen zijn interieur gebruiken als instrument om zich te profileren en thuis te voelen. De Nederlandse vormgeving en architectuur, die in de afgelopen paar jaar een enorme vernieuwing hebben doorgemaakt, komen in de huiskamer - als brandpunt van de samenleving - samen. 'Je thuis voelen' is echter een relatief begrip geworden in onze wereld van mobiliteit, chatsessies en lat-relaties.

De tien ontwerpers van 'Nu Binnen' laten zien in hoeverre de traditie van een goed ontworpen woonkamer als sociale kern in de huidige en komende tijd nog levensvatbaar is. Op een visueel aantrekkelijke en prikkelende manier tonen zij hoe je modern kunt zijn en toch gezellig, naar binnen gericht en toch deel uitmakend van de globaliseringtrend.
---

Het NAi maakt 'Nu Binnen - De Nederlandse huiskamer herontworpen' met financiële ondersteuning van Ahrend, Interpolis, Luxaflex (Luxaflex maakt deel uit van Hunter Douglas) en G-Rail.
Ahrend Interpolis
Luxaflex G-RAIL by Goelst

---

Voor nadere informatie en beeldmateriaal kunnen journalisten zich wenden tot de persafdeling van het team Marketing en Communicatie van het NAi:

Edwin Pelser (coördinator), tel 010-4401235
Paul van den Bogaard (perscontacten), tel 010-4401260 fax 010-4366975, e-mail press@nai.nl