Ingezonden persbericht


agendagegevens Filmhuis Cavia September

Hierbij ons programma voor september,

zo 4/9 openluchtvoorstelling Westergastterras, gratis toegang, verwachte aanvang 22u30 Nightwatch. Ieder land heeft zijn eigen Dick Maas. In Denemarken heet hij Ole Bornedal en net als onze Dick scoorde hij met zijn stevig naar Hollywood lonkende debuutfilm een dijk van een hit in eigen land. De formule is even eenvoudig als doeltreffend: voorzie een gelikte thriller naar Amerikaans model van een herkenbare dosis couleur locale en het publiek is niet uit de bioscoop weg te slaan. De film draait om de jonge student Martin, die er geen been in ziet wat bij te verdienen als nachtwacht in een mortuarium. Dat een lijkenhuis een nachtwacht behoeft blijkt uit de woorden van Martins bejaarde voorganger, die hem een smeuïg verhaal vertelt over schijndoden en necrofielen. Alsof dat niet erg genoeg is wordt er ook nog een seriemoordenaar opgevoerd.

10 Jaar Na Dayton
do. 8/9, 20u30 Tito: the President - Janja Glogovac, Slovenia, 2001, ov eng-ond / 60 Of het persoonlijk leven van Josip Broz Tito, de man die gedurende 40 jaar Joegoslavië bijeen hield in zijn persoon en door zijn ijzeren wilskracht. Partizaan, gevangene, maarschalk, dictator, celebrity. Zijn verhaal wordt verteld door de mensen die hem het best gekend hebben. Collega's, vrienden en bedienden spreken over de man die Joegoslavië van de Duitse bezetting vrijvocht en een dun politiek touw bewandelde gedurende de daaropvolgende 40 jaar. Aldus willens nillens respect afdwingend van zowel Westerse mogendheden als van de Sovjet-supermacht. + Tito Among the Serbs for the Second Time (Tito po drugi put medju srbima) - Zelimir Zilnik (1993) Een acteur, verkleed als Maarschalk Tito loopt over de straten van Belgrado en praat met voorbijgangers over politiek. Een aantal mensen geven aan blij van hem verlost te zijn en geven hem de schuld van de huidige malaise, geven anderen aan zijn ijzeren vuist te missen. Een unieke film, waarbij fictie realiteit wordt en een perfecte satire de ziel van gewone mensen blootlegd.

vr. 9 /9, 20u30: Serbian Epics - Paul Pawlikowsky, UK, 1992, ov eng-ond/46' Een indringend portret van Radovan Karadzic, de psychiater en dichter. Vanop de heuvels overziet de poëet zijn stad; vertelt hoe hij jaren geleden visioenen had van een brandende stad. De bloedstollende oorlogsmisdadiger die zichzelf als artiest ziet en op de brandende stad neerkijkt. Nero revisited.Niet te missen! +No Man's Land - Danis Tanovic, Bosnia/France/Belgium, 2001, 98 min Geen gemakkelijke antwoorden, geen grootse actiescènes of dappere helden in het Bosnisch conflict. Wel een briljant scenario, psychologische spelletjes, zwarte humor en suspense van begin tot einde. Een metafoor voor de waanzin van oorlog.

Vr. 17 Caviamation: The Incredibles - Brad Bird, USA 2004, 35mm, 120 min. Regisseur Brad Bird, die eerder de mooie, handgetekende animatiefilm The Iron Giant maakte, mixt in The Incredibles op superieure wijze actie en humor, genres (van familiedrama, James Bond en X-Men tot en met sciencefiction uit de jaren vijftig) en stijlen. Het resultaat is een fantasierijk pleidooi tegen de middelmaat.

za. 17/9, 20u30: Fuse (Gori vatra) - Pjer Zalica, Bosnia-Herzegovina/Austria/Turkey/France, 2003, 105 min. Ontroerende tragikomedie over het naoorlogse leven in Bosnië. Als Clinton een bezoek belooft te brengen aan het ogenschijnlijk vredige plaatsje Tesanj breekt de pleuris uit: in een moordend tempo moet alle corruptie en criminaliteit worden weggepoetst.

zo. 18/9, 20u30: Summer in the Golden Valley (Ljeto u Zlatnoj Dolini) - Srdjan Vuletic, Bosnia-Herzegovina/France/United Kingdom/Slovenia, 2003 Ze dromen vooral van een leven ergens anders, de twee hangjongeren die in het frisse en authentieke debuut van Vuletic in Sarajevo rondhangen, ritselen, stoned worden en in criminele kringen verzeild raken, een mooi rijk meisje ontmoeten en betrokken raken bij afpersing.

do. 22/9, 20u30: A cry from the grave - Leslie Woodhead, UK, 1999, ov eng-ond, 104 min Waarom waren we zo volgzaam en hebben we zo lijdzaam toegezien? Het is een van de confronterende vragen die Hasan Nuhanovic stelt aan het einde van A CRY FROM THE GRAVE, een reconstructie van de massamoord op ruim 7000 moslims in Srebrenica in juli 1995. Aan de hand van archiefmateriaal, journaalbeelden, gesproken herinneringen en tot voor kort niet uitgezonden filmmateriaal probeert de film een antwoord te geven op deze en andere vragen als: hoe hebben we kunnen toestaan dat er aan het einde van de twintigste eeuw zo'n gruwelijke genocide plaats heeft kunnen vinden onder de ogen van de Verenigde Naties?

vr 23/9, 20u30: Crazy - Heddy Honigmann, Netherlands, 2000, ov eng-ond 97 min 'De oorlog heeft mij door een gehaktmolen gehaald. Daarna is er een ander mens van gekneed.' In de documentaire Crazy staan de traumatische ervaringen van een aantal Nederlandse VN-militairen centraal. Van de eerste vredesmissie in Korea in 1950 tot de oorlog in Cambodja, Libanon en meest recent, Bosnië.

do. 29/9, 20u30: MGM Sarajevo (Man - God - the Monster) - Pjer zalica, Mirza Idrizovic, Ismet Nuno Arnautalic, Ademir Kenovic, Bosnia, 1994, ov eng-ond, 93 Naar vorm en inhoud vertegenwoordigt MGM Sarajevo een soort filmesthetiek die je "Sarajevo super-realisme" zou kunnen noemen. Een esthetiek die de filmmakers in het belegerde Sarajevo ontwikkeld hebben en die bepaald is door de oorlogsomstandigheden. Doorheen verloren hoop, verloren levens en verloren ledematen wordt Sarajevo een waarschuwing voor de rest van de wereld.

vr. 30/9, 20u30: Perfect circle (Savrseni krug) - Ademir Kenovic, Bosnia/France/Netherlands, 1997, ov nl-ond110 min. Tijdens het 42 maanden durende beleg van Sarajevo maakte Ademir Kenovic documentaires met het collectief SaGA. Met Perfect circle realiseerde hij de eerste naoorlogse Bosnische speelfilm. Co-scenarioschrijver is de zeer gerespecteerde dichter Abdulah Sidran, die voor de oorlog de scenario's schreef voor alle Joegoslavische films van Emir Kusturica. Kenovic en Sidran behandelen het grootste oorlogsfenomeen dat zij zelf aan den lijve hebben ondervonden - het scheiden van de familie. De hoofdpersoon in hun film komt tot de slotsom dat de dood de enige hoop is voor de bewoners van Sarajevo.

Filmhuis Cavia
van Hallstraat 52-1
1051HH Amsterdam
tel: 0206811419
info@filmhuiscavia.nl

toegang 4 euro per avond