Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

Utrecht, 3 september 2005

Jongeren laten zelf het echte Europa zien

Het avontuur van 25xEurope gaat door

In januari begon het avontuur van 25xEurope. Vier nieuwsgierige jongeren vertrokken om Europa te ontdekken. Ze waren op zoek naar het Europa van nu, en hoe zichtbaar dat is. In de media wilden ze ander nieuws brengen dan regelgeving, het aanstellen van nieuwe eurocommissarissen en afspraken tussen politici. En dat is gelukt, de website wordt drukbezocht en ook diverse kranten laten het verhaal van 25xEurope zien. Op 29 augustus ging de reis verder. Vier andere enthousiaste reizigers namen het stokje over. Zij maken het verhaal over Europa op www.25xeurope.com af. Een Europa van én voor jongeren. En een Europa dat jongeren interesseert. Dat vertelt wat jongeren meemaken, welke kansen zij krijgen en hoe zij Europa beleven.

Leven in Europa, wat is dat? Misha Bours (23), Ghislaine van Drunen (21), Joeri Oudshoorn (32), Roanne van Voorst (22) en binnenkort ook Marina ter Woort (22) laten zien dat Europa geen leeg begrip is. Ze zijn nieuwsgierig naar het echte Europa. De cultuur, de mensen en de gebruiken. Maar ze schrijven ook over die dingen die hun zelf interesseren: het studentenleven, liefde, demonstraties, muziek, idealen en girl-talk. En er is maar een manier om daar meer over te weten te komen. Namelijk door in elk Europees land bij leeftijdsgenoten in huis te leven en met hen op stap te gaan. Juist door te spreken met jongeren uit dat land, kunnen zij zich een beeld vormen over wat jongeren daar meemaken, welke kansen zij krijgen en hoe zíj Europa beleven. Ghislaine heeft al veel van de wereld gezien, maar gaat nu op culinaire ontdekkingsreis dichter bij huis. Misha is gefascineerd door de demonstratiecultuur onder jongeren. Roanne gaat op zoek naar de onbekende kant van de samenleving; naar dingen die er wel zijn, maar die je (nog) niet ziet. Joeri is vooral geïnteresseerd in jongeren die zelf het initiatief nemen om een maatschappelijk doel te bereiken. Marina zal vanaf oktober ook meereizen en is benieuwd naar de muziekkeuze van jongeren en naar het Europese studentenleven.

25xEurope wil jongeren inspireren om Europa te ontdekken. Hun reisavonturen zijn te volgen zijn op de speciale en vernieuwde website www.25xeurope.com. Op dit moment zijn de reizigers op Malta. Hierna reizen ze door naar Italië, daar bezoeken ze Palermo en Rome. Vanaf 11 september zit 25xEurope in Frankrijk, op zoek naar de jongeren van Montpellier en Parijs.

25xEurope wordt mede mogelijk gemaakt door financiële ondersteuning van het ministerie van Buitenlandse Zaken en de European Cultural Foundation. Verder hebben zij diverse samenwerkingspartners waaronder de Nationale Jeugdraad en de ANWB. Maar ook de media hebben 25xEurope opgepikt. Al sinds januari besteedt het radioprogramma BNN United aandacht aan het project. Alle reizigers doen in de uitzending live en persoonlijk verslag van hun avonturen. Daarnaast heeft 25xEurope een eigen pagina op de website van BNN.

-----
Noot voor de redactie,

Ingezonden persbericht