Ingezonden persbericht

Voor de volledige trainingsresultaten surft u naar www.worldsk.com onder de button RESULTS

TT Circuit Assen, zaterdag 3 september 2005

Nederlandse-Aussie Chris Vermeulen bloedssnel naar 1e
SBK-pole

Ruim 5.300 toeschouwers genoten tijdens de beslissende 2e trainingsdag voor het WK Superbike van een zinderend spannende Superpole. Chris Vermeulen uit het Nederlandse Ten Kate Honda team liet er geen gras over groeien en reed met een echte superronde naar de pole position (zijn allereerste in het WK Superbike) tijdens de Superpole sessie. Vermeulen mocht als zevende de baan op, na vanochtend de negende tijd te hebben neergezet. Chris ging vanaf het eerste moment al supersnel en verdreef Haga met bijna een seconde naar de tweede plek. Voor Haga was het leed nog niet geleden want na een aantal coureurs die niet sneller waren dan de Japanner kwamen er toch nog twee voorbij zeilen want ook Toseland en Corser waren sneller dan populaire Nitro Nori. Trainingssnelste Toseland wist de schade beperkt te houden maar kwam er met 0,7 seconden verschil ook totaal niet aan te pas.

Valpartij breekt ritme van Jurgen

Het lukte Jurgen van den Goorbergh helaas niet om binnen de top zestien te rijden om aan de Superpole te mogen deelnemen. Tot twee maal toe gaf Jurgen zijn fans hele goede hoop, door de op de eerste sectie een goede tijd te zetten, waarmee hij indien hij dat tempo vol zou houden een twaalfde plaats zou pakken. Maar jammer genoeg kwam het er niet uit. De 23e plaats was het resultaat van 3 trainingen. Voor Jurgen kwam de tweede kwalificatie gewoon net even te vroeg. Jurgen ging aan het begin van de sessie ook nog even onderuit in de Geert Timmer bocht, maar hield er gelukkig geen ernstige blessure, maar wel een stevig pijn doende rib (misschien gekneusd) aan over.

De valpartijen die Jurgen van den Goorbergh meemaakte heeft een grote invloed op de rest van zijn dag gehad. De motivatie om al zo vroeg in de training snel te willen gaan lag in het feit dat Jurgen zich terdege ervan bewust was dat hij zich dolgraag wilde kwalificeren voor de Superpole (de eerste 16). "Ik zag een van de Ten Kate rijders voor me en wilde meegaan omdat de wist dat er enkele stappen gezet moesten worden maar daardoor nam ik net te veel risico en juist op en punt waar het vertrouwen in de achterband al minder was, verloor ik de controle van een belangrijke deuk in het vertrouwen voor de rest van de dag. Op het moment dat we gebruikt wilden gaan maken van de kwalificatie band, moest ik twee keer echt in de remmen voor een langzamere deelnemer. Weg kwalificatie. Gisteren dacht ik nog dat twee dagen extra trainer een hoop had kunnen uitmaken maar deze banden zijn toch een apart verhaal. Voor de wedstrijd van morgen zal ik zeker een goede start moeten hebben waarbij ik hoop zeker een rij in te kunnen halen. Toch is het niet zo dat de eerste wedstrijd als een training zal gaan zien. Voor mij is het alleen jammer dat de uitslag van de eerste wedstrijd niet als basis wordt gebruikt voor de start opstelling van de tweede wedstrijd. Morgen zullen we gewoon moeten zien waar we uitkomen", meldt Jurgen, die in die vrije training nog een 21e tijd noteerde, maar desondanks toch van die 23e plek moeten starten.

Voor Nederlander Bertus Folkertsma liep de tweede kwalificatie uit op een deceptie. Bertus kreeg vandaag nog een kans om zich met zijn Suzuki toch nog te kwalificeren. Hij verbeterde zijn tijd wel maar het was niet genoeg om zich te kwalificeren. De andere Nederlanders mogen morgen wel starten in de twee races. Robert Menzen kwam tot een 29e tijd en Bob Withag en Paul Mooijman tot respectievelijk de 31e en 32e tijd.

Regis Laconi, de 2e man achter James Toseland uit het Ducati fabrieksteam, zal in ieder geval niet deelnemen aan de race. Ondanks het feit dat hij gisteren wel snel was, maakte Regis vrijdag twee keer op hetzelfde punt van het circuit een valpartij mee. De Fransman werd behandeld in de mobiele kliniek, waar hij onder andere acht hechtingen in zijn rechter elleboog kreeg. Hij liep verder geen botbreuken op. Vrijdag was het al de vraag of de Fransman in staat zou zijn om zijn arm goed genoeg te kunnen gebruiken voor de trainingen en de wedstrijd. Zaterdagmorgen meldde het team dat Regis zich inderdaad voor de rest van het weekeinde zou terugtrekken en al naar Frankrijk af te reizen, om zich in Marseille te laten behandelen zodat hij volgend weekeinde op de Lausitzring (D).

WK Supersport 600: Charpentier pakt wederom de pole

Sebastien Charpentier pakte in Assen alweer zijn achtste pole (én Breil horloge) van dit seizoen. Ten Kate Honda Teamgenoot Katsuaki Fujiwara dook in de laatste seconden naar de tweede plaats voor Michel Fabrizio en Kevin Curtain. Nederlander Arie Vos was goed voor een 14e tijd.

De tweede kwalificatie werd maar liefst twee keer afgebroken door valpartijen. De eerste, met nog ruim vijftien minuten te gaan, kwam door Andrea Berta die hard onderuit ging en wel erg stil bleef liggen. Berta werd later weer lopend gesignaleerd in de paddock. Bij de herstart ging er weer wat mis met als resultaat een flink oliespoor waardoor er voor een tweede keer een rode vlag gezwaaid werd, nu met nog ongeveer 12 minuten te gaan.

Fabrizio had tegen die tijd de pole in handen gekregen, maar ging vlak daarna onderuit. Na de herstart ging hij weer onderuit en werd met de ambulance afgevoerd en kon dus geen weerstand meer bieden tegen de onnavolgbare Charpentier al was het maar omdat zijn beide Honda's in de kreukels lagen.

Charpentier moest in zijn hoofd wel even de knop omdraaien bij het oliespoor maar flikte het in de laatste paar minuten toch weer om de snelste tijd te noteren. Teamgenoot Fujiwara heeft de gevolgen van zijn crash gistermiddag van zich af kunnen schudden en deed in de allerlaatste minuut nog een gooi naar de snelste tijd wat in de eerste sectie nog lukte ook, helaas voor de Japanner lukte het op de rest van het circuit niet maar zijn tijd was nog wel goed genoeg om Fabrizio naar de derde plaats te verwijzen. Kevin Curtain staat als laatste op de eerste startrij.

Arie Vos was wederom de snelste Nederlander en noteerde de 14e tijd. Jarno Janssen kwam niet verder dan een 19e tijd. Van der Marel kwam tot een 25e tijd. Veijer, Kerkhoven en Pajic staan respectievelijk 28e, 29e en 30e.

Team Suzuki Nederland rijders Janssen 19e en Van der Marel 25e tijdens 2e kwalificatie

Team Suzuki Nederland zal morgen vanaf de vijfde en zevende startrij beginnen aan de Nederlandse ronde voor het WK Supersport. Jarno Janssen kon zijn tijd vandaag niet verbeteren en zakte terug naar een 19e positie. Van der Marel krijgt het gevoel steeds meer te pakken en reed een volle seconde van zijn tijd en start morgen vanaf een 25e positie.

Het was vanmiddag een rommelige kwalificatie. Tot twee keer toe, vlak na elkaar, ontstond er een rode vlag situatie. Opvallende was ook de hoeveelheid valpartijen in deze kwalificatie ondanks het goede weer. Voor Team Suzuki Nederland kwamen de twee rode vlagsituaties niet goed uit omdat beide rijders op dat moment in een snelle ronde zaten.

Jarno Janssen na de tweede kwalificatie: "Wat een kwalificatie was het vanmiddag! Net op het moment dat ik wilde aanzetten en al snel rond ging kwam er een rode vlag situatie. Na een aantal minuten konden weer gaan rijden en toen ik in mijn snelle ronde zat kwam er weer een rode vlag! Erg jammer want ik had zeker sneller kunnen rijden. Gelukkig heb ik constante rondetijden kunnen draaien zodat ik morgen in de race voor de punten denk mee te kunnen strijden. Er had vanmiddag zeker meer ingezeten maar die tweede rode vlag gooide roet in het eten. Morgen zal ik er alles aan doen om goede klassering voor het thuispubliek te behalen."

Jarno van der Marel was zeer tevreden na de tweede kwalificatie: "Het gaat steeds beter en sneller. Het team ondersteund mij geweldig en ik heb daarbij een erg goed gevoel. De rondetijden gingen vanmorgen al beter en in de middag gelukkig ook. Het is jammer dat er twee keer een rode vlag werd gezwaaid zodat je toch een beetje je concentratie verliest. In de laatste ronde had ik vrij baan zodat ik er nog eens goed voor ging zitten en het ging ook erg goed. Echter werd ik in de laatste paar bochten opgehouden door een rijder waardoor ik net niet mijn tijd kon verbeteren. Ik start morgen vol vertrouwen aan de wedstrijd en hoop een goede race te rijden voor mijzelf, het team en natuurlijk het publiek."

Corti blijft snelste in Superstock 600

Nadat gisteren de Nederlanders nog enig thuisvoordeel hadden in de Superstock 600 klasse, namen vandaag toch weer de gebruikelijke namen de posities weer over op de eerste startrijen. Ook in deze klasse worden de eerste twee posities ingenomen door inwoners van Italië. De beste positie wordt ingenomen door Corti. De eerste startrij wordt verder gevuld door Canepa en de Fransen Berger en Tiberio. De beste Nederlander is Roy ten Napel op een achtste positie, gevolgd door zijn teamgenoot van het Ten Kate junior Team, Ronald ter Braake, die vanaf een tiende positie mag starten. Met een twaalfde positie heeft Lennart van Houwelingen zich uitstekend geweerd in het veld van de jonge honden. Hij heeft zich weten te kwalificeren voor de derde vaste Nederlandse deelnemer in de Superstock 600 klasse, Danny de Boer, die zichzelf ook een goede dienst bewees door in ieder geval van een 22e plaats gisteren naar een 16e plaats te vechten.

Ook Leon Bovee deed het zeer goed vandaag. Hij wist zich op een achttiende plaats te kwalificeren. Wesley en Marcel van Nieuwenhuizen wisten zich gebroederlijk naast elkaar op de posities 24 en 25 te kwalificeren. De laatste twee Nederlanders in de kwalificatie zijn Nigel Walraven en Virgil Bloemhard. In ieder geval mogen alle Nederlanders morgen aan de start verschijnen.

Bron www.racesport.nl e.a.

****************