ProRail
Persbericht
02-09-2005
RandstadRail-halte Leidschenveen krijgt vorm
De markante stationsoverkapping van de toekomstige RandstadRail-halte
Leidschenveen wordt in het weekend van zaterdag 3 en zondag 4
september op haar plaats gehesen. Deze kap - met een lengte van 55
meter en een gewicht van 300 ton â wordt met vier kranen op zijn
definitieve plek wordt gezet. Hiervoor zet de aannemer twee 650-tons
mobiele kranen en twee 250-tons rupskranen in. Wij nodigen u uit om op
zaterdag 3 september bij dit evenement aanwezig te zijn.
Tijdens de werkzaamheden in Leidschenveen is er geen treinverkeer
mogelijk op de NS Zoetermeer Stadslijn en de Hofpleinlijn tussen Den
Haag en Rotterdam. Eerder dit jaar (op 4 en 5 juni) zijn de
spoordekken uit elkaar geschoven om ruimte te maken voor het
middenperron. Met het plaatsen van de stalen kap zijn de contouren van
de halte langzamerhand echt zichtbaar. De stalen delen van de kap zijn
op het bouwterrein bij de toekomstige halte aan elkaar gemonteerd. De
montage is gestart in juni 2005. De plaatsing van de kap zal naar
verwachting ongeveer 4 uur in beslag nemen. Verder monteert de
aannemer in het weekend de liftschacht en de perronconstructie voor de
halte.
Foto van de 'oude' situatie
De RandstadRail-halte Leidschenveen wordt een transparante, moderne,
overzichtelijke halte. Bijna de helft van de stationsoverkapping is
van glas en ook de liften zijn van glas. In totaal wordt er 1700
vierkante meter glas verwerkt. Het middenperron wordt in staal
uitgevoerd en de centrale toegangstrap is van roestvrij staal.
Programma
* 12.00 uur ontvangst bouwterrein Pijlkruidveld
* 12.15 uur introductie door Eduard Heijers, projectmanager
RandstadRail
* 12.30 uur start inhijsen stationsoverkapping
* 13.30 uur eindeRandstadRail
RandstadRail biedt vanaf september 2006 een snelle manier van reizen
door de Zuidvleugel van de Randstad. Reizigers in het gebied tussen
Rotterdam, Den Haag en Zoetermeer kunnen straks met een hoge
frequentie ver de steden van Den Haag en Rotterdam inrijden. Hiervoor
wordt de Zoetermeerlijn op station Den Haag Centraal gekoppeld aan de
trajecten van tram 3 en 6 naar Den Haag-Zuidwest. Er komt een nieuw
stuk spoor naar de Vinexwijk Zoetermeer Oosterheem. De Hofpleinlijn
wordt doorgetrokken naar Rotterdam Centraal en gekoppeld aan de metro
richting Slinge.
Noot voor de redactie,